Zekering AC-DC

Beste,

Ik heb een toepassing met een siemens S7 PLC.
De PLC stuurt ventielen, led's, een display en een relais (voor motortje) aan.

1 Ventiel en het motortje laat ik via een veiligheidsrelais lopen (pilz pnoz s1). Het veiligheidsrelais fungeert als noodstop indien een drukknop wordt ingeduwd.

Het veiligheidsrelais heeft 2 aansluitlijnen. Met 1 lijn schakel ik 230VAC voor de plc. Met de andere schakel ik 24VDC voor het motortje en een ventiel.

Nu staat in de handleiding van Pilz dat je de uitgangen moet afzekeren. Voor de 230VAC - 4A vind ik snel een buiszekering van 5X20mm. Het probleem is een buiszekering vinden van 24VDC-4A ...

Ik heb verstaan dat ac en dc zekeren niet bepaald hetzelfde is (vlamboog etc.). Weet er iemand een site waar ik dit soort zekering kan vinden. Liefst het soort zekering dat niet op een printplaat moet gemonteerd worden...

http://i59.tinypic.com/huhgn4.jpg

Als volgt nog een schema voor enige verduidelijking...

Na lang zoeken heb ik nog steeds geen buiszekering gevonden van 24VDC-4A. Bestaat dit uberhaupt wel? Voor grote stromen is een DC zekering snel gevonden...voor 4A echter niet. Mss zoek ik verkeerd, ik weet het niet...

De zekeringen dienen om het veiligheidsrelais te zekeren tegen kleven igv kortsluiting.

Ik weet dat dit een schoolforum is en dat ikzelf moet zoeken, maar ik kan natuurlijk niet blijven zoeken, vandaar mijn vraag naar de mensen die hier meer over weten dan ik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 april 2014 23:13:43 (25%)

Kijk maar een op de site van Wickmann Fuses daar is eea te vinden.

Dat je niet precies een zekering vindt voor 24 VDC komt omdat men de maximale spanning opgeeft die de zekering kan "hebben" voor alle spanningen eronder werken deze dan ook.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op dinsdag 8 april 2014 23:05:52 (53%)

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=huhgn4&s=8#.U0Rjrvl_t0Z

deze is mss beter...

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 april 2014 23:14:39 (7%)

Wat jij zoekt is een gewone standaard glaszekering
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7717

250 v is het maximum maar de zekering werkt ook bij 1 volt.
In een zekering zit simpel gezegd een heel dun draadje wat net 4 ampere aan kan.
Ga je daar boven dan brand het draadje door.

@Paloma: Waar haal jij vandaan dat die zekering geschikt is voor 24VDC?

TS wil een motor aan de 24V hangen. Dat is een inductieve belasting, dus zodra de zekering doorgaat moet je rekening houden met een spanningspiek die veel groter is dan de 24V voeding die je gebruikt.

Zodra die piek groot genoeg is om een vlamboog te laten ontstaan in de zekering kan de stroom blijven lopen.

Er bestaan zekeringen met DC-rating: http://www.littelfuse.com/products/fuses/cartridge-fuses/5x20mm-fuses/…

Bedankt beide!

Zekering gevonden voor 500VAC-400VDC, dit zal wel voldoende zijn veronderstel ik...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 10 april 2014 00:56:54 (76%)

Ja dat is voldoende. Je hebt helemaal gelijk dat een standaard 250VAC zekering niet persé hoeft te werken op 24VDC. Dat is natuurlijk afhankelijk van de belasting, maar het is altijd 'better to be safe than sorry!'

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
rbeckers

Overleden

En wat dacht je van een zekering zoals die in een auto gebruikt worden?
Ik dacht dat die 35V (DC ;) )aankunnen.

Inderdaad zou je verwachten dat vrachtautozekeringen geschikt zijn voor TS.

Ik zo niet weten of er een verschil is tussen autozekeringen voor 12V en vrachtautozekeringen voor 24V.

Behalve dat die meestal niet in 20x5mm formaat geleverd worden...

@shiptronic: TS had al in zijn openingspost terecht opgemerkt dat er voor een zekering verschil is tussen AC en DC. En een DC spanning die lager is dan een AC rating is dus niet genoeg.

[Bericht gewijzigd door blurp op woensdag 9 april 2014 15:35:48 (27%)

Shiptronic

Overleden

Mag 19.5 x 5 mm ook ? 32V DC

http://www.kleinspul.nl/products_pictures/auto_zekering_20.jpg

Maar je kan ook een 230V gebruiken, Spannings rating is de MAX miner kan altijd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 9 april 2014 15:27:54 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Dat soort zekeringen, in diverse mooie kleuren, gebruik ik wel eens.
Meestal in een houder met twee draden.

Als de inductieve last een vlamboog veroorzaakt, is de hoeveelheid energie die daarin gaat zitten beperkt tot de energie die opgeslagen ligt in de inductie.

Als je zekering voor 250V geschikt is, dan zal er minstens 250V over de zekring moeten staan. Het kost de inductie dan nogal wat energie om de vlamboog in stand te houden, dus die zal snel uitgaan. Ik zou het aandurven met een 250V zekering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

De motorstroom via het veiligheidsrelais laten lopen is fout, Dat krijg je nooit rechtgerekend.

Laat het veiligheidsrelais alleen de overbemeten vermogensrelais schakelen die vervolgens de 230 en/of de 24V uitschakelen.
Dan kan je voor de uitgangen van je veiligheidsrelais gewoon glaszekeringetjes van 250V/4A plaatsen.

De PLC achter het veiligheidsrelais plaatsen is ook reuze onhandig, niet doen dus.
Schakel met de noodstop alleen de dingen uit die ook echt uit moeten!!

Zorg er voor dat het hoofdluchtventiel ook met de gewone stopknop uit kan of gebruik voor cilinderaansturing alleen 5/3 ventielen. Denk er om dat de noodstop niet altijd verplicht is, een gewone stopknop wel. De gewone stopknop moet alle energietoevoer afsluiten, dus ook alle lucht. Om het simpel te zeggen: als de machine gestopt is moet je van alle cilinders de slangen kunnen losnemen zonder dat ze blijven blazen.

Dan zal ik wat zaken moeten aanpassen. Aangezien het maar een zeer klein motortje is (continue stroom 250mA, start 1.1A) leek me het geen probleem dit door de veiligheidsrelais te laten lopen. Het is een theoretische denkoefening, maar het moet wel kloppen natuurlijk...

Bedankt voor de input!

GJ_

Moderator

Dat motortje is inderdaad vast geen enkel probleem, maar die contacten zijn er niet voor bedoeld. Je versimpelt de hele architectuur van je veiligheidscircuit en verwijderd daarmee een belangrijk stuk veiligheid: de controle of het circuit wel heeft afgeschakeld. En dan kun je beter het hele noodstoprelais niet gebruiken.