IC 4017 reset naar nul

Henry S.

Moderator

Lees de datasheet eens mbt niet-aangesloten ingangen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Aha, niet in de datasheet gevonden. Maar na een tijdje googlen iets nuttigs gevonden.

Ongebruikte ingangen moeten aan de + of - verbinden worden. Mag dit rechtstreeks of moet er een weerstand tussen? En van de datasheet moet je dan zeker afleiden of je hem aan de + of - moet hangen.
Dit zullen we morgen meteen eens uitproberen!

Domme fout! Bedankt hé!

flash2b

Special Member

20mA van de output naar de ledjes is een beetje teveel. I(ol) is 2.25mA en I(oh) is -0.5mA bij een voeding van 10V (datasheet).

De oplossing voor dit is HR ledjes te gebruiken en de weerstanden in serie te verhogen.

We hebben de weerstanden veranderd, nu meten we 16mA.

we hebben massa via een weerstand op de reset tenzij we zelf + geven.
we hebben rechtstreeks massa op de enable (cp1)

via de drukknop zetten we een + op CP0 en anders ligt deze ook via een weerstand naar de massa

we merken op dat de leds verspringen maar uitgang 1 brandt nooit.

[Bericht gewijzigd door Stafkeh op donderdag 10 april 2014 11:30:25 (33%)

Op 10 april 2014 10:22:57 schreef Stafkeh:
we merken op dat de leds verspringen maar uitgang 1 brandt nooit.

Die uitgang heb je waarschijnlijk al opgeblazen.

Op 10 april 2014 16:49:09 schreef KlaasZ:
[...]Die uitgang heb je waarschijnlijk al opgeblazen.

Opgelost! Slecht solderingske en daardoor lag ie aan de massa via een andere soldering. Was bijna niet met het oog te zien. Zucht.

Hij ging niet echt vlot in het begin, dan hebben we er 15V over gezet. Ging vlot zeg! Man man, zo veel zitten klooien en zo een domme foutjes..

Het werkt! :D Allemaal vriendelijk bedankt voor de hulp :)

De spanning zou niet zoveel verschil mogen maken. Volgens mij werkt de gemiddelde 4017 tussen de 8 en 15 Volt. Maar ja, je vertelt ook niet hoe je 'm dan stuurt...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik vind het in ieder geval leuk dat je het echt in elkaar bent gaan solderen. Daar leer je veel meer van dan moddersim.

Volgende keer kun je ook een insteek breadboard overwegen, dat experimenteert wat makkelijker.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 10 april 2014 21:20:26 schreef Jochem:
Ik vind het in ieder geval leuk dat je het echt in elkaar bent gaan solderen. Daar leer je veel meer van dan moddersim.

Volgende keer kun je ook een insteek breadboard overwegen, dat experimenteert wat makkelijker.

Breadboard ;)

Voor TS : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=150