De slip is in principe onafhankelijk van het aantal polen. Immers de slip is gewoon het procentueel verschil tussen werkelijk en synchroon toerental.
Als de motor 5% langzamer draai als het synchroon toerental, dan zal dat bij een 3000 T/min motor 150 T/min zijn en bij een 1000 T/min motor slechts 50 T/min. Maar procentueel zit er geen verschil tussen beide motoren, slippen beide motoren even fel.
Wel heeft ieder motorontwerp een eigen koppel/toerental curve. En zal de slip bij gelijke mechanische belasting (= gelijk belastingskoppel) van ontwerp tot ontwerp verschillen.
Ik denk niet dat je algemeen kan stellen dat de slip bij hoog polige motoren groter is, alleen maar omdat de motor meer polen heeft.
Immers, wanneer je het anker van een bestaande motor op de draaibank zet en je draait een groef in het anker (uiteraard zonder de ankerstaven over te draaien) zal het aanloopkoppel ook zakken en krijg je een andere koppel - toerental karakteristiek en dus ook een andere slip. En hierbij wordt het polental niet gewijzigd.