Aanloopslip inductiemotor

Hallo, ik loop ff vast op het volgende vraagstuk;

Gegeven een 4 polige assynchrone inductiemotor,deze is aangesloten op 50 hz, de slip is 5%. er word gevraagd de slip bij het aanlopen te berekenen. Ik heb echter alleen een grafiek (en koppelformule)tot mijn beschikking die aangeeft dat de aanloopstroom 3 tot 6 maal de nominale stroom is. Hoe bereken ik dan de aanloopslip?

Lucky Luke

Golden Member

Hoe is aanloopslip gedefiniëerd?

Als die motor stilstaat is de slip 100% (Dit is schoolvragen, maar dat lijkt me obvious genoeg om weg te geven). Als 'ie op toeren komt neemt het af, blijkbaar tot 5%.

En IIRC was er ook een formule om van motorstroom naar slip te gaan, of iig een verband tussen de opgenomen stroom en slip...

CMIIW, energietechniek is niet mijn sterkste punt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Eigenaardige vraag, in alle formules wordt de slip berekend indien men het rotortoerental weet.
Dus in aanloop stijgt het toerental van 0 tot 750tr/m -> n = 60*f/p

Op welk punt moet je dan de slip berekenen?
Als je weet dat de slip s = (ns - nr)/ns

LDmicro user.

slippen - doe je ten opzichte van iets. Bijv. een auto slipt als de wielen langzamer draaien dan zou moeten voor de snelheid van de auto t.o.v het wegdek. Bij elektromotoren is het draaiveld de basis,(wegdek) en de rotor (het wiel). Weet niet of dit helpt / juist is ?

alles wat ik maak, kan beter.

hex, dat is juist.

Hmm. Draaiveld..... Slip....

Stel je voor, ik heb een huisje. Een rond huisje. Rondom dat huisje is een perfect ronde gracht gegraven. De heks die op de berg verderop woont heeft echter het water echter behekst! Het water draait 50x per minuut een heel rondje om het huis. Zij dacht dat ik dan niet meer met m'n bootje naar de wal kon varen. Maar ik ben slim: Door een schoep in de gracht te steken en rondom het huis te laten draaien kan ik mechanische energie uit de gracht halen! Door dingen op de schoepen aan te sluiten hoef ik nooit meer zwaar werk te doen!

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 11 april 2014 10:01:52 (94%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het gevraagde koppel (die wil de rotor tegenhouden) bepaalt de slip. Het koppel wordt namelijk opgewekt door koperdraden die het magneetveld "snijden" . Hierdoor ontstaat een stroom die weer voor een koppel zorgt. Hoe sneller de koperdraden het magneetvelden"snijden" (meer slip) hoe groter het geleverde koppel. Een a-synchroon motor kan niet synchroon lopen (net frequentie) omdat dan geen koppel geleverd wordt. 4 polig - 3000/ 2 poolparen = 1500 rpm-slip enz.. een motor levert nooit meer koppel dan gevraagd wordt - kannie hé.
hex173=Ad

alles wat ik maak, kan beter.

Op 11 april 2014 13:05:12 schreef hex173:
4 polig - 3000/ 2 poolparen = 1500 rpm..

Idd 4polen = 2 poolparen, t'was nog vroeg deze morgen ;)

Op 11 april 2014 13:05:12 schreef hex173:
.. Hoe sneller de koperdraden het magneetvelden"snijden" (meer slip) hoe groter het geleverde koppel..

Door de bouw van een motor is dat niet helemaal waar.
Het max koppel ligt op ongeveer 75% van de "statorsnelheid".

Maar ik denk dat de TS al verder zit dan dat, zie zijn vorige topic's.

LDmicro user.
Anoniem

Ze vragen de slip bij aanlopen, en hebben verder geen tijd aangegeven. Je zou het dan in dit geval in formule weer kunnen geven. Anders is het bij start 100% (t=0), daarna (t>0) begint de motor op te toeren en neemt de slip af naar 100%.

pamwikkeling

Special Member

slip uitgedrukt in percentage = 100 x (synchroon toerental - werkelijk toerental) / synchroon toerental

Bij aanloop staat het anker stil en is het werkelijk toerental nul.

De slip wordt dan 100 x (ns-0)/ns = 100%

Lucky Luke

Golden Member

Op 11 april 2014 14:33:25 schreef Row_:
Ze vragen de slip bij aanlopen, en hebben verder geen tijd aangegeven. Je zou het dan in dit geval in formule weer kunnen geven. Anders is het bij start 100% (t=0), daarna (t>0) begint de motor op te toeren en neemt de slip af naar 1005%.

Slip uitrekenen adh van toerental is makkelijk, maar als TS geen toerental weet, maar b.v. wel een aanloopkoppel of aanloopstroom, valt misschien aan de hand daarvan ook te rekenen? (Stroom -> koppel -> toerental -> slip)

Toeren naar slip is obvious
Koppel naar toerental: aflezen uit koppel/toeren kromme. (Dus als je een aanloopkoppel weet?)
Stroom-> koppel ? Kan dat uberhaupt? Stroom naar elektrisch vermogen kan, als je de spanning weet. Elektrisch naar mechanisch vermogen kan als je het rendement weet. Maar kun je van mechanisch vermogen naar koppel zonder een toerental te weten?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

de stroom veroorzaakt toch een Lorentz kracht (F=BIl N. of zoiets), die het koppel levert ? Ik zeg ook maar wat, waarvan ik denk dat het mij verteld is. ;-)

alles wat ik maak, kan beter.
Lucky Luke

Golden Member

Ja, maar dan moet je weten hoe sterk het magneetveld is. (IIRC; ik ben een microcontrollerfiguur, dus CMIIW)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Maar lucky, wat bedoel je met IIRC is dit een curve? ....dan vroeg ik me verder nog af waarom de slip bij meerdere poolparen kleiner is dan bij 1 poolpaar, is dit ook de reden dat hoogpolige motoren beter/ nauwkeuriger regelbaar zijn , of is dit puur een kwestie van snelheid: deze is lager bij meerdere polen?

Ik hen geen antwoord op je aanvankelijke vraag, maar weet wel wat IIRC is :)
IIRC = If I Remember Correctly
CMIIW = Correct Me If I'm Wrong
Engelse afkortingen dus :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
pamwikkeling

Special Member

De slip is in principe onafhankelijk van het aantal polen. Immers de slip is gewoon het procentueel verschil tussen werkelijk en synchroon toerental.

Als de motor 5% langzamer draai als het synchroon toerental, dan zal dat bij een 3000 T/min motor 150 T/min zijn en bij een 1000 T/min motor slechts 50 T/min. Maar procentueel zit er geen verschil tussen beide motoren, slippen beide motoren even fel.

Wel heeft ieder motorontwerp een eigen koppel/toerental curve. En zal de slip bij gelijke mechanische belasting (= gelijk belastingskoppel) van ontwerp tot ontwerp verschillen.

Ik denk niet dat je algemeen kan stellen dat de slip bij hoog polige motoren groter is, alleen maar omdat de motor meer polen heeft.

Immers, wanneer je het anker van een bestaande motor op de draaibank zet en je draait een groef in het anker (uiteraard zonder de ankerstaven over te draaien) zal het aanloopkoppel ook zakken en krijg je een andere koppel - toerental karakteristiek en dus ook een andere slip. En hierbij wordt het polental niet gewijzigd.