Schmitt trigger opamp

Beste,

Ik had graag een ventilator laten schakelen door een PLC (Siemens S7-300). De temptransmitter geeft een 4-20mA signaal. Bereik van 0-60°C.

Ik had graag de ventilator laten aangaan met een hysteresis van 30°C-38°C. Berekend met een weerstand van 1k aan de temptransmitter geeft dit een spanning van 12V @30°C en 14V @38°C.

Ik wil geen analoge ingangskaart gebruiken. Ik had begrepen dat je met de schmitt trigger deze 2 waardes kan instellen als threshold.

Hetgeen ik niet goed begrijp is dat de waarde bij de "lage" uitgang nog steeds 3v bedraagt ipv 0. Want de opamp schakelt toch zijn saturatiespanningen niet?

Nu, ik had liever een waarde gezien dichter bij 0V, want de ingang van de S7-300 beschouwd een laag signaal 0-5V en hoog vanaf 13V.

Iemand eventueel een betere suggestie om dit op te lossen?

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=1zwdk5u&s=8#.U0g1N_l_t0Y

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Simpelste is een klixon... ;) (die heeft al een hysteresis van zo'n 10 graden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sonytech

Overleden

Met een comparator twee opamps maak je een venstercomparator en met de uitgangen daarvan stuur je een SR-flipflop. Door de twee instellingen van de venstercomparator kan je precies de hysteresis instellen die je wilt/nodig hebt.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Heb je al in de datasheet van de opamp gekeken welke uitgangsspanning deze minimaal en maximaal kan geven?

Die venster comparator ga ik eens uittesten.

Heb men temperatuurtransmitter al reeds beschreven, dus wens ik niet meer te veranderen. Als je het allemaal op voorhand wist he :-).

Heb gewoon een opamp genomen uit de database van multisim, niet gekeken naar de datasheet...

Alvast bedankt voor de input!

Heb je al in de datasheet van de opamp gekeken welke uitgangsspanning deze minimaal en maximaal kan geven?

En heb je ook de moeite gedaan, even te kijken naar de maximale voedingsspanning?!
De LTC6244 mag maximaal 7V hebben, de HV-versie iets meer: 12V. En jij gaat het arme ding doodleuk voeden met 18V!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sonytech

Overleden

Dit had ik ooit al eens voor een ander topic getekend:

http://www.uploadarchief.net/files/download/windowcomparatorwithflipflop_jal.jpg

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Venstercomparator getest, en werkt perfect!

Nee ik had nog niet gekeken naar de datasheet, dit is mss de reden waarom deze dan niet de '0V' geeft wanneer deze '0' moet zijn... Ik ga het morgen eens bekijken.

Ik begrijp dat je alleen nog maar in de simulator geprobeerd hebt? Dan zullen dan datasheet-grenzen niet de reden zijn dat het niet werkt, simulatoren hebben daar meestal geen last van (en berekenen rustig stromen van 300kA door een pisbakkentor).

Je begrijpt denk ik niet helemaal wat een opamp doet. Een opamp is geen schakelaar, maar een analoge versterker. En 3V op de uitgang klinkt (ik heb je schema niet nagerekent, dat mag jij doen :-)) heel aannemelijk in jouw schema

Wat jij wil kan zoals sony-tech voorsteld, met twee opamps zonder feedback als comparator, of met een enkele echte comparator met feedback.

Voordeel van sony-tech zijn oplossing is dat ie makkelijker te dimensioneren is en weinig invloed geeft op je bron. Nadeel is dat je meer onderdelen nodig hebt.

Kijk eens in de datasheet van de LM393.