Project: Elco-formator

Vandaag eindelijk tijd een project wat hier al een tijdje in losse delen lag in een kastje te zetten. Regelmatig krijg ik oude apparatuur waarvan de elco's lange tijd niet gebruikt zijn en die dus gereformeerd herformeerd moeten worden.

Enige tijd geleden heb ik volgende schakeling in elkaar gestoken, het bekende nixievoeding shema, waar van 30V tot 300V uitkomt door aanpassen van de potmeter van 1k naar 5K. Van ondermeer de topics van Fred weet ik dat je een elco langzaam moet reformen herformeren met een lage stroom, achter de voeding heb ik daarom een 2 transistor stroombron van ~1.5mA met een kleine twist gezet. De transistor die de stroom meet stuurt niet alleen de 2de transistor dicht maar via een opto ook de voeding. Hierdoor is de voeding kortsluitvast. Zo nu eerst het shema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/elco_reform_v2.png

Via ebay had ik een volt- en ampere meter gekocht, waarvan de voltmeter nogal een hoog eigen gebruik had. Dit is met een opamp schakeling opgelost. http://www.circuitsonline.net/forum/view/119178

Vandaag dus ea in een behuizing gezet:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/front_reformator.jpg

What's in de box ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/inside_reformator.jpg

Actiefoto, reformeren herformeren van een 4700uF 100V elco, spanning loopt langzaam op.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/inactie_reformator.jpg

Het knopje voor de spanningspotmeter is besteld, had geen passende 6.3mm meer liggen.

<Edit> Als een van de mods nu ook de titel nog kan aanpassen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Heel mooi geworden!

Verder mooi dat je het schema ook gelijk post. Zijn die BUZ830 en MJ350 nog te vervangen voor wat courantere exemplaren?

Oops,het is een MJE350 en een IRF840, beide redelijk courant mi. Ik pas het shema ook aan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat ziet er netjes uit! Ga ik weer even 'lenen' :)

Hoeveel Volt dient Vin te zijn ?
En is dat AC of DC ?

D1 is een gewone 1N4007, of is dat iets aparts ?

flash2b

Special Member

D1 is een UF4007. UF staat voor Ultra Fast. Het is een ultra snelle versie van de 1N4007. Snel slaat op de reverse recovery time, en nee je kan D1 niet voor een 1N4007 vervangen.

Je kan D1 wel voor een andere snelle 1A diode vervangen.

@Knustelsmurf

Vin is 12V dc, ik ben bezig het shema te updaten, komt later vanavond online Done.

De PC815 komt uit een oude ATX voeding, deze heeft een "High current transfer ratio CTR: MIN. 600% at IF= 1mA, VCE =2V" bij gebruik van een andere opto kan het zijn dat je de 220K weerstand moet aanpassen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

"Reformeren" is iets met een gebouw met een altaar en eventueel een toren ernaast.
Elco's formeer je.

Het ziet er leuk uit.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 13 april 2014 21:39:17 (10%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Als ze al eerder (in de fabriek) geformeerd zijn geweest en ze door de tijd hun diëlectricum zijn verloren, dan zou je deze procedure toch m.i. echt wel re-formeren kunnen noemen.
Waar jij (Hugo) het over hebt, is gereformeerd. Dat is overigens iets wat al in het verleden heeft plaats gevonden en nu als aanduiding voor een specifieke christelijke geloofsstroming wordt gebruikt. Het is niet een proces dat (iedere zondag) in de door jou aangeduide gebouwen plaatsvindt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sonytech

Overleden

Maar een elco die al eens eerder geformeerd is kan je op een later moment best nog eens opnieuw formeren. Reformeren dus.

Als je bedenkt dat elke elco tijdens de fabricage al is geformeerd, dan is elke latere formatie dus eigenlijk een reformatie.

EDIT

Wat @MNM(tm) dus zegt eigenlijk.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
EricP

mét CE

Man, zo'n apparaat hadden ze een paar honderd jaar geleden maar wat graag gehad :)

Mooi stukje werk. Ik kom meestal niet verder dan de lab voeding met een weerstand.

Mag je een gereformeerde elco hervormd noemen? En hoe zit het met kathodelieke buizen?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

excuseer voor het "buiten formaat zijn hiervan". Arco heeft dit eens gepost in een topic waarin ik mij afvroeg of elco's bijgehouden moeten worden.

Zullen we het ipv reformeren dan maar HERformeren noemen? :)

@TS: heel fijn project!!!! komt op het to-do lijstje. Bedankt!

http://www.uploadarchief.net/files/download/formeren%20elkos.jpg

[Bericht gewijzigd door offie op maandag 14 april 2014 09:35:55 (18%)

wtt

Golden Member

Ik ga eerdaags mijn nieuwe harddisk formatteren.
Ik heb ook nog een oude. Ik twijfel nu een beetje. De oude schijf is eerder geformatteerd geweest.
Ik heb echter niet de mogelijkheid tot herformatteren. Ook het commando reformat geeft niet het gewenste resultaat. En dat terwijl deze HD zeker al vaker geformatteerd is...

edit: vergeet ik door mijn flauwe reaktie bijna te zeggen dat ik het een mooi project vind. Een soortgelijk plan heb ik ook al een tijdje.

[Bericht gewijzigd door wtt op maandag 14 april 2014 10:06:54 (18%)

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik denk dat wtt zelf even een harde reboot nodig heeft ;-)

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Schimanski

Golden Member

[taalpurist]
Het werkwoord is formeren. Een elko formeer je, en als je het nogmaals doet kun je dat herformeren noemen (her- als bij herhalen). Je voert hierbij de formeer handeling nogmaals uit.
Hetzelfde geldt voor het formatteren. Bij herformatteren voer je het format commando nogmaals uit, herformatteren bestaat dus niet als commando.

Reformeren lijkt mij wat anders en geeft aanleiding tot discussie (zie dit topic ;)). Op de Veluwe leest men vaak het Reformatorisch Dagblad, toch vindt men daarin vrijwel nooit artikelen over elko's :+
[/taalpurist]

Verder wel een mooi project, zeker omdat het uit 12V wordt gevoedt en je geen aparte hsp. voeding meer nodig hebt.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Arco

Special Member

Je kunt de elco's opsparen, tot er weer eens een paar geloofsuitdragers met koffertje langs de deur komen. Die krijgen de elco's vast ook wel weer in vorm... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah, een aldus gereformeerde elco dient natuurlijk wel van een klein (zwart) kruisje voorzien te worden ...

Verder vind ik het een mooi stukje werk en met een kleine uitbreiding (schakelaar + neon lamp) maak je er nog een lek-tester bij.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=1385 Mijn versie.

Ik ben even de draad kwijt. Ik heb een acculader. Is dat nu een herlader of nalader ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Rd12tf,

Zodra de ingestelde spanning bereikt word zou de stroom nul moeten worden. In praktijk zie ik een "lek" van 100 ~ 200uA op het metertje.
Welke vaak nog iets afneemt als je de elco een nachtje op de spanning laat staan en meerdere malen laad / ontlaad.

fred101,

Jouw versie is mijn kennisbron geweest rond het herformeren van elco's.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 14 april 2014 23:04:21 (14%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

EricP: Man, z'n apparaat hadden ze een paar honderd jaar geleden maar wat graag gehad

In 1950 heeft Phillips de GM4144 uitgebracht:

De Philips GM4144 meetbrug Philoscoop II uit 1950 is een universeel meetinstrument waarmee de waarde van weerstanden en condensatoren kan worden gemeten. Het meetprincipe berust op de z.g. Brug van Wheatstone, de brugbalans wordt uitgelezen via een afstemoog met twee gevoeligheden.

Voor het formeren van elektrolytische condensatoren tijdens de meting zijn een aantal gelijkspanningen tussen 10 en 250 Volt beschikbaar. Verder kunnen lekweerstanden tot 200 Mohm worden bepaald, alsmede verlieshoeken.

Bron: http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?philips_gm4144.htm&ContentF…

Heb er vandaag een gekocht op MP voor 15 euro.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Mooi apparaat !

GR, Simpson, spraque en heathkit hebben ook meetbruggen gehad die hier voor bruikbaar waren. Die van GR is gaaf. Die kan iets van 600V genereren. Wel een redelijk zeldzaam apparaat. Ze werden destijds vooral voor lekstroom metingen gebruikt. In 1950 werden er natuurlijk niet zoveel 30-50 jaar oude radios gerestaureerd en dat hele oude spul had natte elco's. Ik weet niet hoe die werken.
Dus dit soort jongens:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3731.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Elco's kan ik formeren met mijn LKB 2197. Stroom begrenzing vanaf 1mA en Vmax=2500V. Ik kan zowel de Vset als Vread en Iset als Iread op de display's uitlezen.

Vandaar die tip voor de TS. Helaas staan ze nu niet meer op MP (en ik heb ze niet gekocht hoor!)

flash2b,

Mooie voeding die LKB 2197, wel iets minder handzaam dan mijn bouwsel.
Daarnaast vondt ik het ook erg leuk om te maken, heb alleen de mA en Voltmeter hoeven kopen, de rest had ik nog liggen.

De GM4144 is verschoven naar de "to do" bak, eerst wat andere zaken afmaken, maar ik vond 'm zo leuk dat ik 'm niet kon laten staan op MP.

Tevens was dit een verkoper die nu eens niet de hoofdprijs vroeg en zich realiseerde dat er best nog wat werk & kosten aan zit voordat je weer een bruikbaar apparaat hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.