Voltmeter in serie

Situatie:
72 Volt voeding

3 x lamp 24v in serie

Nu vervang ik 1 van de lampen door een voltmeter. Deze komt dus in serie.

Dit mag nooit, maar ik vraag mij af waarom ik dan de het volledige voedingsvoltage weergeeft en niet 72 - 2 x 24 v??

Dit is een basis elektriciteitsvraag. Wat is de weerstand van de meter, en wat die van de lampen ? ..

Inwendige weerstand van de voltmeter is hoog, dus er loopt een zeer kleine stroom doorheen, waardoor er zeer weinig spanning valt over de lampen en de voltmeter dus de volledige voedingsspanning aangeeft.

R(lamp) = 0,25 Ohm
R(meter) = 10M.Ohm

Op 10 april 2014 22:32:35 schreef goed5836:
Inwendige weerstand van de voltmeter is hoog, dus er loopt een zeer kleine stroom doorheen, waardoor er zeer weinig spanning valt over de lampen en de voltmeter dus de volledige voedingsspanning aangeeft.

Aha, dus in dit geval met een tweede meter parallel over een lamp zou ik bijna geen spanning meten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 19:16:11 (84%)

Shiptronic

Overleden

De gloeidraad in de lamp gedraagt zich dan gewoon als ; draad ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
trix

Golden Member

een leraar vertelde ooit eens:

als je bij een kerstboom verlichting van zeg 20 lampjes (=11V/stuk)
een lampje wegneemt, en je gaat met je vinger in de fitting om wat spuitsneeuw weg te vegen (wat kan er nu gebeuren bij 11V), je vervolgens 220v voor je kiezen krijgt.
geen stroom = geen spanningsval = volle spann. op fitting.

een soort van geheugensteuntje voor sommige.

eigenwijs = ook wijs

230VAC kietelt een beetje. No big deal :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Slecht Advies !

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 19:18:12 (84%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Idd :) Negeer mijn antwoord. Maar zelf toch al héél frequent eens aan de 230V gehangen (zoals iedereen hier wss), en ik leef nog altijd ^^

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 19:18:23 (32%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 13 april 2014 22:14:00 schreef Scheef_schaap:
Maar zelf toch al héél frequent eens aan de 230V gehangen (zoals iedereen hier wss), en ik leef nog altijd ^^

Ik ben al heel vaak door rood gefietst.....

Maar meer OT: Spanning maakt niet uit, stroom wel.

20 lampjes van 1W elk op 220V: 10V per lampje, 100mA per lampje.
100mA is genoeg om aan dood te gaan.

3 lampen van 0.25Ω per stuk, 72V totaal:
24V/lamp, 96A per stuk.... Doordat de weerstand per lamp toeneemt als ie daadwerkelijk brand zal het wel minder zijn. Alleen is de weerstand van de menselijke huid zo hoog dat spanningen tot pak em beet 50V niet gevaarlijk zijn

Valt best mee hoor, mensen gaan al dood zonder stroom...

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

+1 :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Darwin_Award

12 april 2004 (nominatie, geen award): Een 19-jarige man rijdende op de A67 nabij Blerick wilde indruk maken op zijn medepasagiers door bij een snelheid van circa 30 km/u uit de rijdende auto te stappen, er even naast te rennen, en dan weer in te stappen. Helaas viel hij al bij het uitstappen plat op zijn gezicht. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht met zwaar hersenletsel, waaraan hij de volgende dag overleed.[5] Correcties op het verhaal: het verhaal gebeurde nabij Deurne, de man kwam uit Blerick.[6][7] Ook bleek er geen sprake te zijn van cruise control, zoals de Darwin Awards-site ten onrechte vermeldt.[8]

Dàt of eens aan de 230VAC hangen, ik zou het wel weten .. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 19:39:13 (9%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
trix

Golden Member

30 Km/h.....dan moet je hard kunnen rennen.

ik vind over dit soort artikelen altijd een zweem hangen van, eigen schuld en wie doet er nou zoiets |:(

als ik voor iedere keer waarvan je achteraf ook kunt zeggen, eigen schuld, zo hard gestraft zou worden, dan had ik waarschijnlijk 10 levens nog niet voldoende. je hebt op zo'n moment een (jeugdige) overschatting van eigen kunnen en gewoon domme pech.

eigenwijs = ook wijs