uitgangsrelais versterker ratelt

Van een tuner-versterker (Onkyo PX25)maakt het uitgangsrelais een ratelend geluid. In het relais zie ik de contacten voortdurend (ca.elke seconde)schakelen.

Iemand enig idee of dan het relais vuil of kapot is of dat er meer aan de hand is?

niet meer gebruiken, bij de betere versterkers kan het zijn dat er ongewenste dc spanningen op je luidsprekers komt waarop de versterker in protect gaat. wel raar dat hij ratelt meestal moet je dan eerst de stekker eruit halen.
Kan ook een voedingsprobleem, slecht relais zijn.

Eerst maar eens meten en onderzoeken

Sonytech

Overleden

Ben je zeker van het typenummer?

Ik kan wel van alles vinden over de TX-25, maar de PX-25 geeft geen resultaat.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Sonytech

Overleden

@Peter112:

Op 17 maart 2014 19:04:00 schreef Peter112:
Eerst (...) onderzoeken

Een heel wijze raadgeving! Je had dan gezien dat er in deze versterker helemaal geen beveiligingsschakeling tegen DC op de speaker of overload van de eindtrap zit. Dat wordt bij deze versterker afgehandeld door een paar oud-Hollandsche glaszekeringen.

Het relais zit er enkel in om de speakers pas een paar seconden na inschakelen met de versterkers te verbinden en om er voor te zorgen dat bij het uitschakelen de speakers eerder losgekoppeld worden van de versterker dan de bufferelco's leeg zijn.

De hele schakeling om het relais aan te sturen is niet meer dan dit:

http://www.uploadarchief.net/files/download/onkyo-tx25-relais_jal.jpg

@bentt: Ik gok erop dat condensator C923 (3,3uF/50V) de boosdoener is. Als ik jou was zou ik gewoon de drie condensators die hier getekend zijn vervangen. De kans dat je dan het probleem opgelost hebt is heel erg groot.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hartelijk dank voor meedenken en advies! Ik ga de condensatoren vervangen en zal het resultaat melden.

Hierbij het reparatieverslag:
Heb de condensatoren vervangen. Eerst C923 en vervolgens getest: geen resultaat. Daarna C911 en weer getest: relais "knort" ca. 1 seconde en schakelt dan in. Ook C921 vervangen, geen verder effect.

Versterker speelt weer als een zonnetje!

blackdog

Golden Member

Hi bentt,

Doe eens het volgende, sluit de diode D921 kort.
Hierdoor doet de linkse transistor Q921 niet meer mee in de schakeling.
Het relais moet nu na een korte vertraging na het inschakelen van de versterker aantrekken en aangetrokken blijven.

R924 laat de condensator C923 op en bij voldoende spanning over deze condensator,
krijgt Q922 voldoende sturing en trekt het relais aan.
Het mag dan niet klapperen!

Meet in ieder gevaal even de weerstand R925 door, deze moet 27 Ohm zijn.
Dit als de versterker uit staat natuurlijk :-)

Ik hoor het graag wat de uitkomst is.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Op 30 maart 2014 18:06:04 schreef bentt:
Versterker speelt weer als een zonnetje!

Iets over het hoofd gezien blackdog? :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
blackdog

Golden Member

Hi pa3gws

Mmmmm, zou het de Margarita van vrijdagavond zijn? ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Nu nog?
Dan moet het wel een stevige geweest zijn. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

... relais "knort" ca. 1 seconde en schakelt dan in.

Toch lijkt dat me nog niet helemaal normaal.

Ik zou gewoon alle componenten tussen brugcel en relais vervangen, het zijn er maar een paar en kosten zowat niks.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Als ik D921 overbrug dan schakelt het relais direct zonder klapperen in. Maar dit lijkt me niet de juiste remedie.

Ik heb verder alle weerstanden doorgemeten, deze zijn ok. Beide transistors heb ik vervangen. Situatie blijft hetzelfde: bij inschakelen van de versterker knort het relais ca. 1 sec.

Ik denk dat dit niet veel kwaad kan en laat het maar zo.

Sonytech

Overleden

Soortgelijke dingen hoor ik wel vaker.

Apparaten hebben jaren goed gewerkt, vertonen dan opeens een bijzonder verschijnsel en de technicus die erbijgeroepen werd constateert dat "alles" goed doormeet. Maar het apparaat doet het niet of in elk geval niet zoals 'ie het altijd deed...

Ra ra, hoe kan dat toch?

Dit schakelingetje hoort gewoon goed te werken, zonder gebrom van het relais. Als dat niet zo is, dan is er gewoon iets stuk. Punt uit.

Maar inderdaad kan het weinig kwaad om het zo te laten.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
blackdog

Golden Member

Hi bentt,

De doorverbinding is natuurlijk niet om zo te laten, het was een test!
Wat vrijwel zeker aan de hand is, is dit...
Ik heb het vermoeden dat b.v. de brugcel en/of de elco hierachter niet meer optimaal is.

Door de gain van Q921 wordt de rimpel die op de bufferelco staat C911 staat versterkt.

Maak die C911 eens 2x zo groot, en controleer of het rammelen van het relais minder word.

Als je een scoop hebt, laat dan eens een plaatje zien van de spanning over C911.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

TS heeft C911 vervangen, er vanuit gaande dat de nieuwe elco nieuw is, vermoed ik dat de brugcel gaar is (enkelfazig gelijk richt).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vervangen van de brugcel leverde geen resultaat op. Daarna heb ik het advies van blackdog opgevolgd en C911 vervangen (had ik al eerder vervangen, leverde gedeeltelijke oplossing van het probleem). Nu heb ik echter een condensator geplaatst van 100uF/40V.

Probleem is opgelost! Relais schakelt enkele seconden na aanzetten van de versterker met een zacht klikje in.

Iedereen hartelijk dank voor adviezen en aansporing het niet op te geven!

Zou een extra condensator ook werken die je direct op de relay zet de kapotte kunnen ze niet vinden