Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Wat is te heet ? Ik bedoel dat het stinkt tijdens het printen. Tenminste dat lees je altijd en er wordt geadviseerd dat niet zonder afzuiging te doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Even van mijn kant nog wat toevoegen over dat 3D printen :-)
Ook ik heb een K8200 van Velleman staan. Ik print ook alleen met PLA, want de printer staat op m'n bureau (in onze living), en ABS "stinkt" inderdaad. (PLA geeft eerder een popcorn-geur, als je het te warm stookt)
Ik print op 195°C (met 3mm filament van 123inkt), dan is het geprinte onderdeel lekker mat. Voor blinkende onderdelen, print ik op 205°C. Ga ik boven de 210°C, dan krijg je "draden" bij het verplaatsen van de printkop. Boven de 225°C begint het te sissen, roken en stinken ...
Ikzelf print ook op die spiegels van Ikea. Ik spuit ze in met haarlak. (dus geen tape of hotglue ofzo) Het stuk zit muurvast tijdens het printen, onmogelijk dat dit nog krom trekt. Na afkoelen, komt het stuk netjes los :-)
Ondertussen met die K8200, al 2 andere 3D printers geprint. (een Ecksbot en een Richrap Delta printer, ik ben namelijk bezig met nogal vrij grote projecten, en die 3 printers staan de komende maanden allemaal 24u/24u te printen dus)

PLA kan je inderdaad niet met aceton bewerken, maar als je tetrahydrofuraan gebruikt, werkt het net zoals aceton bij ABS. (dus die tetrahydrofuraan ook een beetje verwarmen)
Ik heb nog 3 liter van dat spul staan, en het blijft ook niet eeuwig houdbaar, dus als iemand in de buurt van het noorden van Antwerpen zo'n fles nodig heeft, laat het me dan maar weten ...

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
fred101

Golden Member

Goede tips, Ik heb nog TRI, dat lost in ieder geval PE compleet op (vraag me niet hoe ik dat weet, maar het is geen goed idee om dat samen met water in een Ultrasoon te doen als het mandje van PE is ;-) ). Zal dat eens buiten proberen. (niet echt gezond spul) Ik zit wel ten noorden van antwerpen maar niet zoals jij bedoeld ;-)

Ik heb bij pla ook last van draden. Maar ik print op 190 graden. Dat is dus niet te hoog lijkt me.
Ik had de retract niet aan omdat bij de eerste testen dat steeds een lelijk begin van het stuk erna gaf. Maar dat gaf een enorme berg draden. (je ziet dat boven de voedingaansluiting) Aan de andere kant heb je die draden wel nodig bij bridges.

Ik ga een haarlak proberen. Dat heeft niet de nadelen van tape en makkelijker dan te gaan wachten met het lijmpistool in aanslag.

De knop is gewoon zo op ontvet glas geprint (met brim/raft) dat ging prima. Het probleem zijn idd dingen als druppels/draden. Die stollen en als de extruder er dan in blijft hangen trekt hij het werkstuk los. Ik merk ook redelijk verschil tussen zwart en wit. Het witte print beter. Het zwarte glanst ook meer dus mogelijk moet dat een andere temperatuur.

Maar misschien zinvol een apart topic in de koffiehoek te maken met tips over 3D printen aangezien de 3D dichtheid hier redelijk groot begint te worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 23 april 2014 09:58:10 schreef fred101:
Maar misschien zinvol een apart topic in de koffiehoek te maken met tips over 3D printen aangezien de 3D dichtheid hier redelijk groot begint te worden.

Dat lijkt mij een goed idee Fred, ik begin ook steeds meer zin in zo'n ding te krijgen. Maar er is zoveel keus in onderhand, weet niet welke te kiezen.

Leuk kratje trouwens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ook van mijn kant weer eens wat laten horen. Soms doen zich situaties voor waardoor je andere prioriteiten krijgt.

Ik ben nog steeds bezig met nixies en dat is dan ook het project.
Door de tijd heen heb ik inmiddels enkele 100en nixie buisjes. Vaak zijn het toch bestaande printen geweest welke ik gebruik voor mijn projecten.

Ik wou een universeel printje hebben dat klein is, niet te duur en makkelijk te bouwen is. Ook wou ik de optie hebben om de print uit te breiden met andere modules. Daarom is er gekozen om een volledige arduino nano te plaatsen op de print.

De zelf ge-etste test versie is een behoorlijk aantal topics terug al eens voorbij gekomen. Inmiddels heb ik de prints laten maken bij Itead. Omdat alles precies binnen 5x10cm valt kan hij lekker goedkoop gemaakt worden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-I3UDQWYQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-86E6SEFH.jpg

Netjes, ik twijfel alleen of dat 100pF condensatortje meer dan 50V aan kan in je voeding.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Net printje hoor, mag gezien worden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
flash2b

Special Member

Wel een haakse USB stekker nodig om de controller te kunnen flashen. Ik had de nano 180° gedraaid.

Baantjes zien er mooi, en old skool uit.

Het lijkt op de foto dat de linker K155 scheef is.

Ik kan me vergissen maar waar zie je een 100pF condensator?

Controller zit met pinheaders vast dus hij kan er vanaf gehaald worden ;) ik heb geprobeerd hem 180 graden draaien echter kwam ik dan niet handig uit met de baantjes. Zeker gezien de baantjes nog redelijk dik zijn

Ik ben bewust voor ronde banen gegaan. Dit ben ik voornamelijk in mijn Nixie apertuur tegen gekomen.

Het klopt dat de K155 scheef zit. goedkope ic-voetjes en pootjes denk ik niet goed gebogen.

Mooi printje inderdaad. Waar dienen de transistors in de rechter bovenhoek voor?

Om de anode voltage te schakelen er staat ongeveer 170V op

Op 22 april 2014 23:27:10 schreef gideon_wackers:
Spot ik daar het bekende turbokeu 555 voedinkje?

Ja, dan kan wel kloppen, dat ontwerp kom je tegenwoordig overal wel tegen ;-)

Lucky Luke

Golden Member

Op 23 april 2014 09:58:10 schreef fred101:
Maar misschien zinvol een apart topic in de koffiehoek te maken met tips over 3D printen aangezien de 3D dichtheid hier redelijk groot begint te worden.

Je bedoeld buiten de koffiehoek, denk ik. Want in de koffiehoek loopt al een topic over 3d printen en de TS daarvan komt me bekend voor...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@sonytech..

Dank je wel voor het compliment
Ik zou heel graag horen wat je anders had gedaan.
dat zijn natuurlijk bruikbare tips voor mij.
En ja er zit een zekering tegen de achterkant.
Deze zit aan de PRI zijde van de trafo
achter de LM317 heb ik geen zekering gedaan omdat de 317 een thermische beveiliging heeft bij kortstondig kortsluiting
een zekering zou dan meteen eruit knallen.
Ik hoor graag je reactie over veranderingen.
Mooi voor mijn volgende voeding om hem nog beter te maken.

Mvg Alex

Hier toon ik een bouswel van mij, ik heb de printjes al genoemd in het printplaatfabrikant topic en hier is een opgebouwde module.

Ik heb met een 16 segments LED display een module gemaakt die serieel aan te sturen is, je kunt ze doorlussen en op die manier een display maken van een willekeurig aantal. Er zit een driver IC op (WS2803) en die zorgt voor PWM aansturing van elk segment, de stroom is begrenst tot maximaal 21 mA per segment. Op die manier is elk segment dimbaar onafhankelijk van elkaar, dit is door software te regelen.
Er wordt dus geen multiplexing gedaan. Ik heb het Lumitron genoemd, een Numitron achtig ding met LEDs dus.
Binnenkort probeer ik een demo filmpje te posten van een paar Lumitrons op een rijtje.
Wat foto's :

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Lumitron/bovenkant2_zps9b5f42f4.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Lumitron/bovenkant_zps72524d85.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Lumitron/zijkant_zps54c74638.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Lumitron/achterkant_zpsc9efc71a.jpg

Shock6805

Golden Member

Heb je nog ergens een schemaatje rondslingeren? die dingetjes kunnen wel eens handig (of leuk)zijn om iets mee te bouwen. Mooi printje trouwens. En ben ik nu verkeerd of staan er maar 5 onderdeeltjes op? :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Het is vrij recht-toe-recht-aan de standaard implementatie met een WS2803: segmenten aan de outputs, instelweerstand voor de constant current, en een ontkoppel C'tje. Bij lange datalijnen hooguit nog wat termineren. Als je de datasheet pakt kom je er wel uit.

Leuk printje. Ik zou als ik die printjes liet maken echter zonder twijfel voor SMD gegaan zijn, dan had het niet groter dan het display zelf hoeven zijn, en hadden de onderdelen hetzij onder het display, hetzij achterop de PCB gekund.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sonytech

Overleden

Leuk. Ik zie er al veertig naast elkaar zitten om de tijd in woorden weer te geven.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dit is het schema. De reden dat ik voor de DIL uitvoering ben gegaan is dat die SMD chip breder is dan de DIP, die komt klem tussen de pootjes van de display, die zijn wel trough-hole dus die kom je op de achterkant weer tegen. En dit is mijn eerste ervaring met PCB ontwerp dus wilde nog niet met direct met SMD aan de slag.
Mischien in versie 2.
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Lumitron/2014-04-2322_15_35-lumitron_zps71dd0dff.jpg

Op 23 april 2014 22:25:20 schreef Rolo:
De reden dat ik voor de DIL uitvoering ben gegaan is dat die SMD chip breder is dan de DIP, die komt klem tussen de pootjes van de display

Hm, daar heb je wel een punt. Ik denk echter als je de pads niet teveel oversize geeft, het net mogelijk moet zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

@ Rolo,

Zit er netjes uit. Wat ga je er mee doen, of heb je er nog niet echt een doel voor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou niet echt een doel anders dan dat het leuk is om te bedenken en te maken. Ben nu bezig met software te schrijven voor deze modules, ook leuk om te doen. Maar ik denk dat ze nog wel toegepast gaan worden, heb wel wat losse ideeen. Ik heb er nu negen gemaakt (printjes gingen per 3 en ik had 10 display ergens op de kop getikt) dus een lichtkrant is al goed te lezen. Hier een kleine demo van wat ik nu heb/kan :

http://youtu.be/ocygD0yjDwQ

Lambiek

Special Member

Ok, daar wachten we dan maar op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oh leuk, ik moet bij de starburst displays altijd gelijk aan flipperkasten denken :)

Je fade-out kan nog wel een gamma-correctie gebruiken, (of het moet aan de camera liggen).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 24 april 2014 17:51:00 schreef Rolo:
http://youtu.be/ocygD0yjDwQ

Oeh, leuk idee :). Laat ik nou toch nog 52 van dat soort displays hebben liggen ergens, die zijn volgens mij wel wat groter. Krijg spontaan een idee :+

Dit topic is gesloten