Gebruik schakelaar van accutol om 24v elektromotor rustig in te schakelen

Ik ben voor mijn dochtertje een elektrische auto aan het bouwen.
Het enige probleem is echter om deze rustig te laten optrekken, ik heb een 24 volt oude roldeur motor erop gebouwd en momenteel een gewone drukschakelaar met 24 v relais geschakeld alleen hij gaat nu een beetje te
Lomp van z,'n plek hij rijd dan ook maar 5km per uur wat hard genoeg is voor een 3 jarig kind
Ik heb geprobeerd een oude schakelaar van een makita accuboormachine 9,6 v te schakelen en dat werkt eigenlijk
Heel goed ik ben alleen bang dat die schakelaar het op den duur begeeft.
Schakelaar is volgens spec. 30a 14 v
Wie weet een beter idee wat vrij simpel te doen is
Of zou het wel moeten kunnen

scheelt het niet zat als je ipv 24v aan accu's maar 12v gebruikt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee want de motor is 24v en ideaal voor dit autootje

Dat ding is niet alleen een schakelaar, het is waarschijnlijk een potmeter, PWM generator, een MOSFET, en als je mazzel hebt een vrijloopdiode. De maximale spanning en stroom worden voornamelijk bepaald door de MOSFET en diode, aangenomen dat de PWM generator (555je o.i.d.) ook geschikt is voor die hogere spanning.

Je zou ook de motorregelaar kunnen bouwen die hier bij de schakelingen staat. Die is niet echt ideaal voor tractie toepassingen (wat dit eigenlijk ook is), maar voor het gegeven probleem waarschijnlijk wel goed genoeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

in een 9,6v makita machine ( zo'n staafaccu machine? ) zit een mosfet die doorgaans een 60-80v kan hebben bij 70-90 amp. weliswaar is de koeling wat krap voor deze toepassing, ik zou ook eerder een stel van dezelfde fets parallel zetten want dit kan weleens fout gaan.

overigens werkt de motor ook op 12v, het koppel is dan lager en de makita schakelaar zit in z'n bereik. vergeet niet dat een 3 jarige niet bepaald veel weet van remmen en dergelijke, met een sterke motor op dat ding zo de glazen pui eruit kan rijden. beter te langzaam als een ziekenhuis bezoek moet je maar denken..

er zit in de huidige 14v en 18v machines deze fets in

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 26 april 2014 11:19:29 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Die FET kan dan misschien wel 60V VDS hebben, maar bij de meeste power FETs houdt het met een VGS van 20V wel op. Als het spul oorspronkelijk voor 9.6V bedoeld geweest is, dan maak je een aardige kans dat hier geen rekening mee gehouden is. Het gaat wel goed zo lang het duurt...

Op 26 april 2014 08:17:37 schreef Gremmee:
Nee want de motor is 24v en ideaal voor dit autootje

je hebt er dus veel verstand van hoor ik (deed mijn broer ook altijd iets vragen en beter weten)

wat je nodig hebt is een soort schakelaar van een 1200W poetsmachine die altijd rustig opstart (lijkt op haakse slijper)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Volgens mij zou ik met het schema wat er hier ook gegeven is het moeten kunnen het is natuurlijk ook weer geen startmotor alleen er staan helaas geen gegevens op het motortje je moet denken aan een ruitenwissermotor die kracht heeft ie wel.
Dus zou ik dan met meerdere fets parallel te zetten de boel niet op kunnen blazen

Je moet mosfets gebruiken die de stroom in de praktijk aankunnen. Als de motor nominaal 10A is, kan de startstroom wel eens 100A zijn. Neem wat marge en je mosfets moeten nominaal 200A aankunnen. Zo bereken je dat. (Ik heb even geen zin om door het topic te zoeken of je de stroom van de motor toevallig genoemd hebt, maar JIJ kan hem vinden).

ohja, als de motor voor 10A gemaakt, is, maar in de praktijk bijvoorbeeld maar 2A gebruikt omdat ie blijkbaar wat lichter belast wordt in deze toepassing, dan verandert de startstroom niet: die wordt afgeleid van de nominale motorstroom!

Hetzelfde verhaal geldt een beetje voor de spanning. Als je 24V gebruikt, neem dan mosfets die minstens 40V aankunnen. 30V vind ik nog een beetje krap.

Liever 1 goede mosfet dan meerdere parallel zetten. (dat parallel zetten was voor als je een bestaande unit wilde/moest uitbreiden).

Iemand zou eens een PWM-softstarter moeten ontwerpen en bij de schakelingen zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er van uitgaande dat je twee 12V accu's gebruikt, kun je ook een soort 2-traps regeling bouwen.
Pedaal half in trappen is 1 accu (12v) op de motor, en bij geheel intrappen, de beide accu`s in serie om 24V te hebben.

Twee slim geplaatste schakelaars (met wissel contact) op het pedaal en wat bedrading doen de trick.

Op zich zou dat kunnen, maar dan krijg je wel het probleem dat de onderste accu meer ontladen wordt, zeker als je voor langere tijd op halve kracht zou rijden, en dat je ze dus moeilijk in serie kunt laden. Daarbij voorzie ik wat mogelijkheden voor vuurwerk als er ooit is misgaat met de relais waarmee je tussen die 2 aansluitingen gaat schakelen. Bedenk dat het NC contact van veel automotive relais maar half zoveel stroom mag schakelen als je NO contact. Daarbij moet je die kleine dan leren dat ze het pedaal rustig moet indrukken.

@REW: ik ben al even aan het puzzelen, maar ik zie niet veel mogelijkheden met een 555je. Als je 2 comparators gebruikt is het natuurlijk heel simpel, maar dan moet daar weer een gate driver achter en zo. Het voordeel is dan natuurlijk wel dat je ook meteen 2 MOSFETs kunt gebruiken in een halve brug.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oh. '555 is mijn blinde-vlek. Schijnt een handig ding te zijn, maar ik heb hem nooit gesnapt (willen snappen). :-)

Veel mensen vinden het nodig om een gate-weerstand op te nemen. Soms 10 ohm, maar soms ook 100 ohm of nog (veel) meer.

Tegen de tijd dat je 100 ohm hebt (of meer) kan je net zo goed de boel direct door een "zwakke sturing" als een opamp/comparator laten doen. Wat ook vaak gedaan wordt is een actieve-laag-maak-tor, en dan een pullup van 1k of zo om de gate hoog te maken. Ook dan wordt effectief met een behoorlijk hoge impedantie geschakeld.

Gewoon een dual-rail-to-rail opamp nemen en op 12V gebruiken, of als je een 5V opamp neemt, een logic-level FET gebruiken. De dual-opamp zit ook in een 8-poots behuizing.

Opamps hebben vaak 20mA of 50mA kortsluitstroom. Tegenwoordig zal dat wel symmetrisch zijn. En met zeg worst-case 10mA en 1nF gate-capaciteit doet hij 10MV/s of 10V/µs. Kortom schakelen in 1 microseconde. Doe je dan PWM op 1 of 10kHz, dan is dat maar een beperkte tijd van het totaal, zodat de schakelverliezen niet enorm zullen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een 500W 24V (Halogeen) lamp in serie met de motor zetten.
Het beperkt de aanloopstroom. Een koude lamp heeft heel wat minder weerstand dan een fel brandende. Als je motor draait verschuift de spanningsverdeling van Lamp naar motor.
Het is geen efficiënte oplossing, maar wel een simpele en misschien vind je dochter het lichteffect leuk.

@REW: een 555 is niet bepaald een ingewikkeld ding; 2 comparators, een flipflop en een output stage. Wat ik zelf erg jammer vind, is dat de !Q van de flipflop niet naar buiten is gebracht; in plaats daarvan zijn is de discharge output gebruikt, die ook de Q van de flipflop volgt, maar alleen kan sinken.

@henkzelf: een gloeilamp geeft juist het tegengestelde van het gewenste gedrag; met een koude lamp zou er initieel een grote stroom lopen, waardoor het ding met een ruk wegrijdt, en daarna wordt de lamp warm, waardoor de weerstand stijgt, en de spanning over de motor inkakt. Zolang er een redelijke stroom blijft lopen zal de lamp niet zover afkoelen dat de motor zijn nominale koppel en toerental kan halen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 18 mei 2014 22:24:49 (40%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lamp: Met de juiste lamp (of lampen parallel) werkt het echt wel.
De lamp(en) zijn in een paar ms warm en de motor is dan nog lang niet op toeren. Als je het vermogen van de lamp(en) zo hoog kiest dat er bij de nominaal stroom van de motor (als de kar rijdt) maar 1 V of zo over staat, dan loopt de motor vloeiend aan.
Als de kar te tam optrekt: Meer lampen parallel zetten.

Een 500W lamp die in een paar milliseconde op bedrijfstemperatuur is moet ik nog zien; volgens mij hebben de meeste lampen wel een paar honderd milliseconde nodig. Misschien dat dat wel snel genoeg gaat om het optrekken een beetje beheerst te laten gebeuren, je kunt het in ieder geval vrij eenvoudig proberen. Terwijl de lamp aan het opwarmen is, krijg je natuurlijk wel een klap op de aandrijflijn, daar moet hij dus wel tegen kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken