Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Op 29 april 2014 10:37:44 schreef pros:
bij mijn werkwijze gebruik ik het collector-pootje van de torren om contact te maken met het IC-voetje.

Ik zie het. Jij bent weer dusdanig vernuftig bezig dat mijn argumenten volledig om zeep geholpen worden..

SOT-323 misschien? :D

If you want to succeed, double your failure rate.
Shock6805

Golden Member

@Sine:
hoe krijg je het toch klaar om alles op zo weinig plaats te duwen? (pros trouwens ook) mij lukt het dan niet meer om alles vast te zetten, laat staan eventuele draadjes te trekken. :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 28 april 2014 23:36:58 schreef Sine:
Transistor stacking.

Onderkant is spaghetti zeker. :)

Ziet er wel weer netjes uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 april 2014 23:12:23 schreef The Engineer:
Ja, luke, zo doe ik ze ook in mijn nixie/VFD klokken :)

Ook mooie kastjes trouwens, Offie! Is dat echt hardhout of geverfd?
wel een hele strakke matchende set zo. Wel een beetje jammer van die out-of-place kast een plankje lager ;)

Die kastjes zijn eigenlijk teak-meubeltjes die vernist zijn. Normaal doe je dat met olie, maar vernis op teak kan ook mooi zijn.

Inderdaad staat die voorversterker daar een beetje afwezig.
U brengt mij op ideeën voor een volgend project!

Dit moet de uitlezing worden van mijn audio meet knutsel:

https://lh5.googleusercontent.com/-nwdTuAhTCIQ/U1_yfHrhXqI/AAAAAAAAHXA/_Ki2wBBnlto/s400/goedenavond.jpg

Atmega328 aan een 64x128 wit Oled display'tje van de V&A alhier op de site.
Werkt na wat gedoe met de bijbehorende Arduino libraries prima :)

Aart, heb jij dat blauwe spoeltje van "lang geleden", of verkopen ze die dingen nog?
Leuk display, overigens. Wat verbruikt het?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fripster

Golden Member

@Aart. Mooi hoor dat display. Enne, je houdt niet zo van Assembly denk ik. Arduino is wel lekker snel ontwikkelen ;-)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Dat spoeltje heb ik van heel lang geleden, toen ik dat soort componenten nog uitsoldeerde. Ik weet echt niet meer waar uit, het zal een consumentenapparaat uit de jaren '80 geweest zijn. Een Philips Video 2000 mogelijk ?

Met deze tekst verbruikt het geheel 19 mA, dus de Uc op 16 MHz en het display samen.
Met alle pixels aan is het ongeveer 30 mA, op 5V. Op 3V3 en een goed gebruik van de power saving modes zal dat nog wel lager kunnen.

Ik denk te begrijpen wat assembly en echte IDE's meer bieden, maar voor mij voor een project als dit is de Arduino omgeving ideaal. Een grafische library zoals de Adafruit_GFX zou mij volgens mij echt een jaar diep nadenken kosten ofzo ;)
De uitdaging zit hem er in het analoge gedeelte goed te krijgen, de bijbehorende uitlezing moet gewoon mooi zijn en technisch lekker simpel. Ik gebruik een AVRISP mk2 om het er in te duwen.

Op 29 april 2014 20:45:03 schreef Aart:
Atmega328 aan een 64x128 wit Oled display'tje van de V&A alhier op de site.

Wat is het typenummer van det schermpje?

@Aart sloop jij nu geen componenten meer uit afbraak toestellen?
Ik doe dit nog vaak en vind dit nog leuk ook ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

Nee, ik heb tegenwoordig minder tijd en meer geld. Maar je komt ook minder tegen. Toen ik klein was in de jaren 80 stond alles nog gewoon klaar om mee te nemen bij het grofvuil :)

Het schermpje heeft geen herkenbaar typenummer, er staat op "1 W 1000943 04L F1 25303".
Maar het is met het bijbehorende interface boardje dus compatible met de soortgelijke Seeedstudio schermpjes.

Sonytech

Overleden

Met SMT heeft het ook allemaal veel minder zin. En da's best jammer.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Pros die blauwe spoeltjes zijn inderdaad in videorecorders te vinden ook in resentere modellen dan de Philips 2000

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
haasje93

Golden Member

Op 28 april 2014 23:36:58 schreef Sine:
Transistor stacking

Nu willen we wel graag de onderkant zien ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Op 29 april 2014 20:52:42 schreef pros:
Aart, heb jij dat blauwe spoeltje van "lang geleden", of verkopen ze die dingen nog?

Die met die stippen erop?
Zo'n ding heb ik ook nog liggen, maar volgens mij in het NTC of PTC laatje... Foutje :)

Op 30 april 2014 18:37:14 schreef Sonytech:
Met SMT heeft het ook allemaal veel minder zin. En da's best jammer.

Ja en nee. Ik desoldeerde als kind alles tot en met de laatste weerstand. Cassetterecorder gevonden bij het grof vuil ging terug aan de straat als lege behuizing met een lege PCB erbij.

Maar ook als alles vandaag de dag nog tru hole zou zijn, zou ik alleen nog maar de interessante dingen eraf solderen. En dat is nu met SMT niet anders. De meeste dingen die je er dan af haalt zijn nog steeds THT. Het kleine SMD grut is minder handig te demonteren, maar ligt in het huidige online tijdperk voor een paar cent de volgende dag op de deurmat. Waarom dan nog de moeite doen. Bovendien: als je een 74HC244 ergens uit soldeert, dan heb je de volgende keer toch net een 74LS165 nodig; je kunt het niet allemaal op voorraad houden (ja, ook ik heb een rij ladenkastjes aan de wand waar ik een heel eind mee kom, maar dan nog).

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik heb in 2007 dit soort druppel spoeltjes (lichtblauw met stip-kleurcode) bij Kent Electronics gekocht. Ze zaten in zo'n assorti voordeel pakket.

Ik strip alleen THC van PCB's en heel soms ook SMD. Maar niet alles. Ferriet, dikke weerstanden, powerFETs/IGBT's/torren, koellichamen, spanningsregelaars, sommige spoelen, stroomtrafo's, dikke shottkey diodes en speciale IC's (bv instrumentatie opamps, spanningsreferenties)Ook sommige connectors (RF). Meestal ook jumpertjes en wat headers. Gedraaide IC voetjes. 10 slag instelpots, trimmers, precisie weerstanden, potmeters enz

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 1 mei 2014 11:49:58 (60%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Wasluis1971

Golden Member

Onlangs vond ik in mijn archief een oud schema van een elektronische dobbelsteen terug. Het schema dateert van 1977, zie hieronder:
http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelschema%20ttl.jpg

Enkele zaken vallen meteen op:
1. Er worden in het display geen ledjes toegepast, maar gloeilampjes.
2. Er wordt gebruik gemaakt van TTL-IC's uit de SN74XX-serie.

Het leek mij leuk om dit schema weer eens na te bouwen. Dit had ik ook al eens gedaan toen ik 14 jaar oud was, maar toen kreeg ik het toestel niet aan de praat. Dat laatste is mij nu wel gelukt, maar daarvoor moest ik wel een ingreep in de schakeling verrichten (daarover later meer).

Hieronder twee fotootjes van het uiteindelijke resultaat.
1. Het display:
http://www.uploadarchief.net/files/download/display%20ttl.jpg
Voor dit display is een zevental fietslampjes gebruikt (6V; 50mA).

2. De elektronica:
http://www.uploadarchief.net/files/download/achterzijde%20ttl.jpg

Zoals gebruikelijk heb ik alles samengevoegd tot een filmpje, zie alhier:
http://www.youtube.com/watch?v=owzgD-YS4Qw

De werking van dit toestel is (globaal) als volgt:
Rondom een SN7400 is een multivibrator opgebouwd, deze geeft voortdurend telpulsen. Zodra de drukschakelaar wordt ingedrukt, worden die telpulsen aangeboden op de ingang van een tienteller van het type SN7490. Met behulp van twee NAND-poorten van een SN7410 is deze tienteller als zesteller geschakeld. Indien de drukschakelaar wordt losgelaten, blijft het laatste (binaire) signaal over uitgangen van de SN7490 gehandhaafd.

Dat binaire signaal moet echter nog wel gedecodeerd worden. Dit gebeurt met behulp van enkele NAND-poorten (SN7400 en SN7410). Laatstgenoemde IC's sturen een viertal BC108-transistoren aan die op hun beurt weer de lampjes aansturen.

Enkele opmerkelijke details:
1. Met deze dobbelsteen kun je ook een 0 "gooien", er brandt dan geen enkel lampje. Uiteraard is het de bedoeling dat er dan opnieuw "gegooid" wordt.
2. Het stroomverbruik bedraagt maar liefst 280mA indien er een 6 wordt "gegooid".

In eerste instantie wilde de pulsgenerator niet starten. Ik heb dit euvel proefondervindelijk weten te verhelpen door een diode in serie met een weerstand van 470 ohm tussen pin 8 van de SN7400 (van de multivibrator) en de massa te monteren (anode aan pin 8, kathode aan massa). Nu worden er wél telpulsen afgegeven. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat daar de reden van is, maar ik vind 't allemaal wel prima. Het toestel werkt nu tenminste naar behoren!

Wel zijn er twee zaken die de nostalgische waarde van dit toestel mijns inziens negatief beïnvloeden:
1. Ik heb noodgedwongen IC's uit de SN74LSXX-serie moeten gebruiken (IC's uit de de SN74XX-serie worden niet meer verkocht).
2. Als basis heb ik een epoxy printplaat gebruikt, dit had natuurlijk eigenlijk een pertinax printplaat moeten zijn. Helaas bleken die ook niet meer leverbaar...

Leve het transistortijdperk!

Grappig.
Maar zou het te maken hebben met S1 en R3 330 Ohm dat de vibrator niet wil starten? Ik heb er niet zo veel verstand van hoor....

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
RAAF12

Golden Member

Het zou me niks verbazen als het met de originele 7400 wel werkt.
74LS00 kan toch net wat anders. Overigens wel leuk dat er 7 ipv 6 stippen op de dobbelsteen zitten!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 1 mei 2014 21:58:32 (26%)

Sine

Moderator

Op 1 mei 2014 10:38:12 schreef haasje93:
[...]

Nu willen we wel graag de onderkant zien ;)

Die exacte onderkant heb ik niet meer. Maar ik heb wel vaker een fototje gepost van een zelfde print.

http://members.home.nl/guidomennen/pcbtje.JPG

Wel zijn er twee zaken die de nostalgische waarde van dit toestel mijns inziens negatief beïnvloeden:

Leuk ding! Maar ook de 78xx is een beetje te "modern" :-)
In die tijd was het toch meestal een zenerdiode met een emitter-volger erachter.

Maar zondermeer een leuk retro schakelingetje.

pa3gws

Golden Member

Op 1 mei 2014 21:55:54 schreef RAAF12:
Overigens wel leuk dat er 7 ipv 6 stippen op de dobbelsteen zitten!

Er zitten er altijd 7 op hoe wou je anders 5 gooien.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Leuk die elektronische dobbelsteen, dat zou echt een schoolproject geweest kunnen zijn. Wat mij opvalt in je filmpje is dat tijdens het "gooien" die twee lampjes naast de middelste niet mee lijken te doen.
Klopt dat wel ? Toch zie ik wel dat je een keer zes gooit dus ze doen het wel.

haasje93

Golden Member

Op 1 mei 2014 22:18:00 schreef Sine:
[...]
Die exacte onderkant heb ik niet meer. Maar ik heb wel vaker een fototje gepost van een zelfde print.

[afbeelding]

Klopt die heb ik al wel eens gezien :)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Op 2 mei 2014 07:31:57 schreef Rolo:
Wat mij opvalt in je filmpje is dat tijdens het "gooien" die twee lampjes naast de middelste niet mee lijken te doen.
Klopt dat wel ? Toch zie ik wel dat je een keer zes gooit dus ze doen het wel.

traagheid van de lampjes. het IC loopt namelijk heel snel door 1-2-3-4-5-6 en dan weer opnieuw.
de midden lamp brand bij 1, 3 en 5
de vier uiterste branden bij 4-5-6 en 2ervan ook bij 2
de middelste 2 branden enkel bij de 6 en daarom zie je ze weinig oplichten. gloeidraad heeft tijd nodig om te gaan gloeien ;-)

soort van PWM, midden punt en de 4 buitenste draaien 50%,
middelste 2 aan de buitenkant draaien op (1/6) 16% duty cycle

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten