Geen geluid uit Roland E-36 keyboard.

Ik heb van de week een keyboard gekocht die als probleem heeft dat er geen geluid uit komt. Leek me leuk om op te lossen maar ik kom er toch niet helemaal uit :-) Ik ben zelf software ontwikkelaar en heb maar een klein beetje verstand van electronica.

Alles lijkt prima te werken verder maar over de interne luidsprekers en hoofdtelefoon aansluiting geeft hij 0,0 geluid. Je hoort op de luidsprekers en hoofdtelefoon wel een 'hiss' geluid dat luider wordt als je het volume naar max schuift.

Ik heb de interne backup batterij vervangen en een factory reset gedaan en er kwam weer geluid uit! Voor 30 seconde ongeveer... toen bleef het geluid hangen en gebeurde er verder niks. Keyboard uit gezet en weer aan en weer geen geluid.

Toen heb ik eens naar de voedingsprint gekeken. De vorige eigenaar heeft de aan/uit knop eraf gesoldeerd omdat deze was 'doorgebrand' zei hij. Op de print zijn de 2 aansluiting doorverbonden zodat het keyboard direct aan gaat als je de adapter in het stopcontact steekt.

Het enige dat ik zo zie op de print zijn twee componenten die van die kousjes over de pootjes hebben die er uitzien alsof ze het heel warm hebben gehad. Een diode:

http://i.imgur.com/1n4WVeu.jpg

en een weerstand:

http://i.imgur.com/IDi4RGa.jpg

Verder ziet eigenlijk alles er prima uit. Het keyboard lijkt verder ook prima te werken..

Nog wat plaatjes van de voeding:

http://i.imgur.com/vLELXZp.jpg
http://i.imgur.com/ueQoEcp.jpg

De (originele) voeding zou 9 volt en 1 ampere moeten leveren. Ik heb die nagemeten maar er komt bijna 13 volt uit.. Ik heb een andere originele voeding gepakt met dezelfde specificaties maar daar meet ik ook bijna 13 volt. Is dat correct en/ of een probleem?

Ik heb trouwens beide warm geworden componenten nagemeten. De weerstand meet 100 ohm op de diodestand van m'n multimeter meet ik één kant op niks (:-)) en de andere kant op knipperen er wat getallen op de multimeter. Hoe kan ik het beste controleren of de diode nog goed is? Weet iemand wat ik verder nog kan controleren?

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 mei 2014 20:53:03 (1%)

Sonytech

Overleden

Zijn het zowel de lettertoetsen als de cijfertoetsen die geen geluid geven?

Druk je wel hard genoeg, of zijn het geen toetsen met een "click"?

Probeer anders eens of de CapLock en NumLock het wel doen.

EDIT

@Mistermaniac hieronder: O, is dát het..... Ik vond het al zo'n gek probleem. Maar inderdaad, een merk en typenummer is wel zo handig! :)

EDIT 2:

Ik gok op een Roland ...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik denk dat TS over een Keyboard/synthesizer praat ;)

Tijnster: Heb je wellicht een merk / type?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 mei 2014 20:53:22 (61%)

Shiptronic

Overleden

@ Sony: :)

@ TS, heb je die spanning ook belast gemeten ?

@ hierboven, ik denk dat Sony het wel door heeft maar er iets anders mee bedoeld ;) ,zie je laatste zin.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Staan je MIDI-instellingen goed? Met name LOCAL ON/OFF moet goed staan.

Een diode (Alle componenten) IN een schakeling meten terwijl ze nog op de print staan KAN de meting nadelig beïnvloeden.
Vooral hoog-ohmige weerstanden zijn dan niet meer zuiver vast te stellen.

Je zou één zijde los kunnen solderen bij de twee-poters, en dan de multimeter er eens op los laten.

Wat betreft die 100 Ω weerstand, Dat zit wel goed.
Die waarde is zo laag dat die nouwelijks beïnvloedt wordt.

De Diode is met een Ohmmeter alleen goed "door" te meten als de Ohmmeter meer dan 0,6 Volt over de probes heeft staan.
Anders krijgt de Ohmmeter de diode niet in geleiding.

De weerstand meet 100 ohm op de diodestand van m'n multimeter meet ik één kant op niks () en de andere kant op knipperen er wat getallen op de multimeter.

(GRR... Ik moet goed leren lezen.... Er IS een diode met de diodestand gemeten, en wat ik zie klinkt goed)

Ook moet je zélf NIET de beide probes aan de blanke delen aanpakken.
Anders zal je lichaam in de meting deel gaan nemen, en ook hier voor een nadelige beïnvloeding zorgen.

Best is dat je wanneer het écht niet anders kan, alleen de - (Zwarte) probe met het onderdeel tenzamen aanpakt, en de + (rode) probe alleen aan het geïsoleerde gedeelte aanpakt.

Let er op dat je NOOIT de blanke delen van de probes aanpakt wanneer je een meting doet in een schakeling die onder spanning staat!!

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Sonytech

Overleden

Die print heeft niets met de voeding te maken; het is hooguit de eindversterker.

Het is onwaarschijnlijk dat beide "heetgeworden" onderdelen stuk zijn. Als ze echt zo heet geworden waren zou je dat ook aan de onderdelen zelf en de printplaat kunnen zien. Ik denk dat de gebruikte kous geen hitte nodig heeft om tot een dergelijk uiterlijk te komen.

Toch maar eens even wachten op de TS met het verlossende woord mbt. het merk en typenummer. Denk dat het een Roland E36 is, maar daar heb ik dan jammergenoeg nog geen "Service Notes" van kunnen vinden.

@Neovo Geesink: Misschien dan ook nog even verder lezen mbt. tot de gevaarlijke spanningen in het apparaat en de raadgevingen daaromtrent: het keyboard wordt gevoed uit een 9V netadapter.

EDIT

@Neovo Geesink hieronder: Ik hoor het u zeggen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech.

Ik doe het ook nooit goed he??

Ik geef die tip aan de TS zodat hij in iedergeval niet de probes maarzo aan de blanke delen aanraakt wanneer hij / zij eens een keer in iets met netspanning of hoger gaat meten!

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Het is inderdaad een Roland E-36. Goed gezien :-) Ik heb de service manual met alle schema's bij de fabrikant opgevraagd en gekregen. Die mag ik alleen niet op internet zetten. Ik kan hem wel naar iemand sturen als dat makkelijk is.

En ik raak de metalen delen van de probes niet aan tijdens het meten :) alleen de kunststof mantel.

De twee luidsprekers zitten trouwens op de witte connector CN11 rechtsboven op de print aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Tijnster op woensdag 7 mei 2014 08:57:39 (13%)

Doet de gewone stereo-audio-uitgang het wel? Indien ja; dan lijkt je eindtrap defekt. Op te lossen door ofwel reparatie (....) of door een externe KB versterker (of evt. actieve speakers) aan te sluiten.
YMMV.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

De stereo out moet ik nog testen. Maar de luidsprekers + hoofdtelefoon uitgang werken niet. Wat ik wel raar vind is dat er na een factory reset (eenmalig) wel even 30 sec geluid uit de speakers kwam. Ik dacht dat het gefixt was totdat het weer wegviel..

Ik zal vanavond de stereo outputs eens testen.

Heb ik ook een paar keer gehad met mijn Roland. Probleem bleek telkens slechte verbinding in de connectors. En ook bij jou lijkt het daarop. De eindtrappen zijn goed als er ruis uit komt zoals je al schrijft. Gewoon de connectors op de voeding/versterker print loshalen en schoonmaken.

Sonytech

Overleden

De eindtrap stuk lijkt me niet, want dan zou er ook geen ruisje te horen zijn in de speakers.

Zal straks m'n email even checken, je weet maar nooit of ik dan een schema van dit apparaat tegenkom.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik heb hem net even aangesloten en hij deed het weer 30 seconden ofzo. Daarna bleef het geluid weer 'hangen'. Uitgezet en aangezet en weer geen geluid op zowel de speakers / hoofdtelefoon uitgang en stereo outputs.. het lijkt wel of er iets warm wordt en het geluid dan weg gaat. Als ik hem nu een tijdje laat liggen doet hij het waarschijnlijk weer een paar seconde.

Shiptronic

Overleden

Tja met dezelfde conclusies herhalen kom je niet verder, de vragen van de helpers beantwoorden misschien wel

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sonytech

Overleden

Als het geluid "blijft hangen" dan ben ik bang dat er in het digitale deel van het apparaat iets aan de hand is.

Als het geluid blijft hangen of weg is, reageert het apparaat dan wel gewoon op alle instellingen (LED's, display)?

Hebben de line-uitgangen wel geluid?

Je kan eens - met het volume wagenwijd open - de aansluitingen van de weerstanden R21 en R22 aanraken met een natgemaakte vinger. Als je dan een bromgeluid door één van de twee speakers hoort dan weet je dat de eindversterker in orde is.

Verder zou het makkelijk zijn als je een paar spanningsmetingen met een universeelmeter zou kunnen doen, en het ter beschikking hebben van een oscilloscoop zou helemaal de kans op succes groter maken.

Als preventieve maatregel zou ik in elk geval de regulator van de 5V (IC1 op de eindversterkerprint) doorsolderen en de tips van @deKees mbt. de connectors ter harte nemen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Als het geluid blijft hangen werkt de rest van het keyboard nog wel. Hij reageert op knoppen enzo en het display laat ook nog wisselende data zien.

Ik zal de soldering van IC1 nalopen. De stekkers is niet zoveel aan te zien.. ik zal ze controleren. Ik kan wel eea nameten met een multimeter maar een oscilloscoop heb ik helaas niet..

Kan het een NOTE OFF commando zijn dat niet wordt doorgegeven?

Dit is misschien te testen door via de MIDI-IN een sequencer aan te sluiten en van daaruit NOTE OFF commando's te sturen. Of sommige sequencers hebben zelfs een panic-button.

Hoi Frankzi,

Het klinkt inderdaad alsof er geen key off commando door komt. Maar daarna geeft geen enkele toets meer geluid en de interne arranger start wel maar die geeft dan ook geen geluid.

Ik heb de local on / off in stelling gecontroleerd en die wordt bovendien op 'on' gezet bij een factory reset.

Verder heb ik een ander keyboard via midi aangesloten van midi uit van de defecte naar midi in op een goed werkend keyboard. Als ik dan op de defecte speel komt er gewoon geluid uit de goede. Dat sluit wel een beetje het midi probleem uit.

Ik moet nu eerst bepalen of het een analoog of een digitaal probleem is. Analoog kan ik misschien (met jullie hulp) nog fixen. Als het een digitaal probleem is houdt het op denk ik.

Ik zal proberen die twee weerstanden kort te sluiten om de eindversterker te testen maar aangezien de speakers al een zacht ruisje geven dat harder wordt als je het volume hoger zet denk ik dat dat allemaal goed werkt.. zal het vanavond even proberen.

Sonytech

Overleden

Die weerstanden hoef je niet kort te sluiten, maar alleen even met een natte vinger aan te raken. Daardoor komt er wat 50Hz-brom op de ingang van de versterker en die kan je dan horen.

Ik ben bang dat als het vóór de uitgang van de DAC zit je weinig kan uitrichten. Dat grote hybride-IC lijkt me de digitale toonfabriek en met alleen een multimeter valt daar niet veel aan te verhapstukken.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

zou een verhoogde voedingspanning ook niet een snel uitschakelend ic kunnen veroorzaken? stel dat de 5v te hoog is door een gare spanningsregelaar, de processor haakt af door een thermische beveiliging? zou even de voeding spanningen meten die het toestel van die 9v maakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Zou kunnen, maar ik verwacht het eerder andersom: er crasht iets omdat de spanning inzakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 mei 2014 09:42:55 schreef Tijnster:
Als ik dan op de defecte speel komt er gewoon geluid uit de goede. Dat sluit wel een beetje het midi probleem uit.

Het probleem lijkt wel in het digitale domein te zitten... ergens in de aansturing van de interne geluidsbron.

Beste Tijnster,

Sinds kort is ook mijn Roland E-36 rare kuren aan het vertonen.
Ik wil daarom het een en ander doormeten en vervangen in het keyboard.

Vandaar de vraag of je de service manual met schema's
naar mij zou willen opsturen? Het email adres staat bij
mijn account gegevens.

Alvast hartelijk dank hiervoor.

ik haak even in op dit oude topic:
ook ik heb een probleem met een roland e36 die ineens geen meer geluid geeft.
ik hoor hem licht ruisen en met het aanraken van een paar componenten geeft hij wat brom.
Af en toe kraakt hij even en dan komt even wat normaal geluid uit, maar dat duurt heel kort.
T.n.t. geen losse contacten kunnen vinden.
Ale er iemand een service manual of schema heeft, kan mij dat veel helpen.

Ik hoor het graag