Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Maar... loopt ie nu 0-1-2-3-4-5-6, of loopt ie 1-2-3-4-5-6 ? Een cyclus van 6 of zeven? Je zei dat ie ook op nul kon eindigen.... Kennelijk ontworpen door iemand die heel rechtlijnig denkt. De codering met 001-1, 010-2, ... 110-6 is natuurlijk makkelijk omdat dan de middelste stip gewoon het onderste bitje is. Ik had iets verzonnen als 0->6 en de rest zoals nu. Maar ja, zoals het nu is, kan je dus de even getallen gooien en "1 er bij". Dus moet je ook nul kunnen gooien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
haasje93

Golden Member

Ik zal je het zo vertellen dat de dobbelsteen kit van velleman 000 - 111 stuurt naar zijn 7 leds (zelfde principe als hierboven gemaakt is.
Toen ik er een uitbreiding op moest maken om hem "eerlijk" te maken, omdat hij 2x kans had op een 2 en 3.
Heb ik er een 7 segment display aangeknoopt, maar toen kreeg ik ook een 0 en een 7 die heb ik dan weer weg gefilterd door een systeempje, met logische poortjes.
Gemaakt 5 jaar geleden tijdens mijn snuffelstage.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Na wat regels programmeerwerk kan ik nu meten :)

https://lh6.googleusercontent.com/-GglxLMs9ZBM/U2OOuQ5FwOI/AAAAAAAAHXY/X4Kr_KT0V8M/s400/metingklein.jpg

Nog zonder truukjes om de Uc stil te maken als de ADC loopt en ook zonder temperatuurcompensatie, maar het werkt zo al heel behoorlijk, de uitlezing staat stil genoeg om bruikbaar te zijn. Met kortgesloten of open ingang loopt hij ook op de werktafel richting -100 dB(V). Met de analyser aangesloten gemute zit ik daar wat boven. Uref is een 'kale' LM336-2.5, die zou goed genoeg moeten zijn.

Ik heb de laatste opamp van de meetschakeling uitgebreid tot een verschilversterker die zijn ref (GND) van het Uc board pakt, ik kan nu een paar V common mode tussen de digitale en analoge GND aanbrengen zonder dat dit de meting verstoort.
Luxe, maar wel pretig als ik straks alles bij elkaar op één board wil routen.

De tempcomp ga ik dus in software doen, ik denk dat dat bij snelle temperatuursveranderingen (b.v. direct na inschakelen) beter werkt als een compensatieweerstand verderop omdat de LM35 zo veel mogelijk daadwerkelijk de temperatuur van het IC meet.

Volgende uitdaging wordt een 1 kHz notch die -100 dB waar maakt, gelukkig weer analoog ;)

Zo, na lange tijd ook weer eens iets waarvan ik denk dat het hier wel past.
Een paar jaar geleden had mijn vriendin een bedlamp die je door aanraken ('touch') kon bedienen. Nogal duur en nogal snel stuk. Bovendien voelde je altijd die prikkeling doordat eea blijkbaar niet galvanisch gescheiden werd gevoed.
Onlangs zag ze weer zoiets, maar die had maar 4 standen.

Dus besloot ik het dan maar zelf te maken.
Het geheel komt in een opalen plexiglas buis met een diameter van 5 cm en een lengte van zo'n 30 cm.
Het 'lamp'-deel http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0859.jpg en http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0860.jpg
het besturingsdeel http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0861a.jpg en http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0862.jpg.
De controller is een PIC16F1827, dat is er één met mTouch.
De ring met sensoren komt aan de voet van de buis.
De print met led's staat in een connector op de controllerprint.

Just find out what you like and let it kill you

Leuk ding, vertel eens iets over de werking. Wat doen vier toetsen ?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Dat is nu echt een "sigaar in eigen doos" ;)
Zit die sensor in dat (zelf geprinte?) soldeerbouthandvat?

Waarom heb je nu met UV licht bij die eerste foto gebruikt? Ois dat toeval

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 mei 2014 21:02:28 schreef Damic:
op/af + en -?

Bijna goed, ze regelen de duty-cycle: +5, +1, -1, -5.
Werking is gewoon super eenvoudig. uC stuurt een fet aan waaraan de led's hangen. Telkens 3 in serie met een weerstandje voor de 12 volt. Een 7805 voor de 5 volt, een minimum aantal externe componenten en een ICSP connector.
Plus een ledje dat pulst elke keer dat de duty-cycle verandert. Dit geeft feedback aan de onder- en bovengrens.

Het lastigste aan het programmeren is de functionaliteit rond de touch sensoren. Je moet een drempelwaarde vinden tussen wel en niet touch. En dan merk je hoe bepalend de sensoren zijn, want ik had eerst een ander printje (met een 16F1829) waarvan ik de sensoren gebruikte, maar de drempelwaarde werkte voor geen kant met het huidige printje. Je kunt de application notes van MC gebruiken, maar ik had een zeer eenvoudige oplossing op de site van Crownhill gevonden. De AN werkt met de gate-functionaliteit van Timer1 en daar krijg ik mijn vingers niet achter.

Just find out what you like and let it kill you

@hadv
Dus je gebruikt de CPS module om de verandering in frequency te bepalen?
Ik meen mij te herinneren dat microchip zelf een paper had gepubliceerd waarin het gebruik van de CPS module voor touch afgeraden werd. Zou geloof ik te gevoelig zijn voor harmonischen. Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.

Ziet er netjes uit verder!

EDIT:
http://www.microchip.com/forums/m606042.aspx
Kan alleen zo snel geen officiële mededeling vinden.

[Bericht gewijzigd door marald_mec op dinsdag 6 mei 2014 21:53:12 (14%)

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.

een leuk project

een dc voeding, regelbaar tussen 0 en 3000 volt,
in 2 stappen :
1) 0-1500v 100 amp
2) 0-3000v 50 amp

wordt bestuurd via beckhoff en labview

deze dient om motoren van "niet Fyra" treinstellen te testen :-)

http://www.ma.be/temppic/2014-05-02%2014.47.43.jpg
http://www.ma.be/temppic/2014-05-02%2014.48.05.jpg
http://www.ma.be/temppic/2014-05-02%2014.48.25.jpg

@hadv: in de AN bevelen ze aan om Timer0 voor een vaste tijdbasis te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld 10 ms lang pulsen van de CPS oscillator meet. De ingang van Timer1 kun je dan zo zetten dat elke CPS puls de waarde van Timer1 ophoogt met 1.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

@on7nh: Da's weer eens wat anders.
Je sluit de "behuizing" toch netjes af, alvorens je gaat testen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pas bij het afleveren :-) om de spanning er in te houden ..

Op 6 mei 2014 22:02:18 schreef pros:
@on7nh: Da's weer eens wat anders.
Je sluit de "behuizing" toch netjes af, alvorens je gaat testen?

Thevel

Golden Member

@on7nh

Op welke manier wordt de spanning geregeld?

Op 6 mei 2014 21:52:01 schreef kloppertje:
@hadv: in de AN bevelen ze aan om Timer0 voor een vaste tijdbasis te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld 10 ms lang pulsen van de CPS oscillator meet. De ingang van Timer1 kun je dan zo zetten dat elke CPS puls de waarde van Timer1 ophoogt met 1.

Ik gebruik Timer0 voor de PWM. De touch doe ik in een subroutine, ongeveer alsvolgt

code:

TMR1L = 0, TMR1H = 0
T1CON = %11000001 'CAP SENSE ENABLED, 1:1 PRESCALE ,TIMER ON
Delayms 10
T1CON = %11000000 'STOP TIMER1
TMR1Totaal = TMR1H * 256 + TMR1L

Deze routine wordt telkens in de mainline uitgevoerd voor de verschillende sensors. Op deze manier jakkert de PWM gewoon vrolijk door en wordt de dutycycle optioneel veranderd in de mainline. Ik gebruik Timer0 dus niet voor het aansturen van Timer1. Wellicht is deze manier van werken niet helemaal 'correct', het doet het wel en ik begrijp het (heel belangrijk).

Just find out what you like and let it kill you

In de middelste foto zie je aan de linkerzijde een regeltransformator....voor de rest zitten er een hoop LEM spanning en stroomsensoren in

je kan trouwens deze module live komen bekijken op de automation en engineering beurs in de heyzel (brussel)komende week...

Op 6 mei 2014 22:44:28 schreef Thevel:
@on7nh

Op welke manier wordt de spanning geregeld?

Thevel

Golden Member

Voor 150 Kilowatt had ik een grotere regeltrafo verwacht, maar ik heb weinig kaas van gegeten van zulke installaties.
En Brussel is ook al te ver...

@on7h: leuk, toen ik nog bij de spoorwegen werkte hadden we een testcel staan om de rijtuigen te testen :) was wel met vaste instellingen maar je kon de spanning toch bij regelen om de omvormers deftig te testen (onder en bovengrens).

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Klopt, de regeltrafo is "maar" een 80 kva,
dit komt omdat we maar de halve stroom moeten regelen, omdat de secundaire transformatoren hier speciaal voor gebouwd zijn.
(de regeltrafo heeft 6 uitgangen 0-400 volt ipv 4 uitgangen)

Op 6 mei 2014 23:15:01 schreef Thevel:
Voor 150 Kilowatt had ik een grotere regeltrafo verwacht, maar ik heb weinig kaas van gegeten van zulke installaties.
En Brussel is ook al te ver...

Bedoel je die units in de teststand in Mechelen ?
ik heb er daar ook een paar van gemaakt :-)

Op 7 mei 2014 06:23:20 schreef Damic:
@on7h: leuk, toen ik nog bij de spoorwegen werkte hadden we een testcel staan om de rijtuigen te testen :) was wel met vaste instellingen maar je kon de spanning toch bij regelen om de omvormers deftig te testen (onder en bovengrens).

Lambiek

Special Member

Op 6 mei 2014 21:50:08 schreef on7nh:
een leuk project

Dat wel, ziet er goed uit. :)

wordt bestuurd via beckhoff en labview

Maar hier gaat mijn haar van over eind staan.
WAAROM LABVIEW???????????

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Het is een niet-kritische testopstelling, en je kan er waarschijnlijk makkelijk mee meten. Zou je Labview in een trein gebruiken, komen er binnen een paar minuten brokken van, maar hier drukt het meer op het budget dan op iets anders, vermoed ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tja...
waarom Beckhoff..ik denk dat dat vanzelfsprekend is
en waarom Labview...simpel...lastenboek..orders van de klant :-)

Op 7 mei 2014 11:16:19 schreef Lambiek:
[...]
Dat wel, ziet er goed uit. :)

[...]
Maar hier gaat mijn haar van over eind staan.
WAAROM LABVIEW???????????

Lambiek

Special Member

Op 7 mei 2014 11:54:46 schreef maartenbakker:
Het is een niet-kritische testopstelling, en je kan er waarschijnlijk makkelijk mee meten.

En daar kan niets mis gaan?

Op 7 mei 2014 11:57:05 schreef on7nh:
Tja...
waarom Beckhoff..

Nou, daar heb ik wel iets meer vertrouwen in dan labview!!!
En ik denk dat de plc het werk doet, (tenminste dat hoop ik) en dat je labview alleen gebruikt voor het meten en aansturen van de plc.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten