digitale teller

Hallo
Ik heb de digitale teller van deze site gemaakt maar de pin 14 van de iv 7490 moet ik aan de nul hangen voor te tellen hoort dit zo dacht dat hij aan de plus moet en hoe kun je hem ontdenderen want ik heb over de schakelaar een 100 nf staan maar hij telt nog niet goed en het is dender want als ik met de schakelaar voorzicht aan doe telt hij bijna goed.

Groeten

Bij IC's uit de 74LSxx-klasse is een zwevende (niet-verbonden) ingang hoog. Je kan bijgevolg niet tellen door hem nogmaals hoog te maken.

Als je een schakelaar of drukknop wil gebruiken om tel-pulsen te geven, kan je best een weerstand van 1k tussen teller-ingang en plus plaatsen, en parallel daaraan de 100n condensator.
En het contact komt dan tussen ingang en teller, zoals je zelf al ontdekt hebt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik ben er mee bezig gegaan ik heb vanaf poort 14 (ingang) een draadje naar schakelaar vanaf schakelaar weer een draadje naar gnd en vanaf dat punt een 1 k weerstand naar de plus maar waar moet die 100nf dan paralel over de weerstand??

Heeft iemand misschien ook een voorbeeld schakelingetje

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 mei 2014 16:52:04 (11%)

RAAF12

Golden Member

Hier staat een en ander
http://www.eng.utah.edu/~cs5780/debouncing.pdf

Wil het betrouwbaar werken dan is zo'n RC netwerkje soms net te weinig is mijn ervaring met het gelijk zetten van een zelfbouw nixie klok met TTL serie 5400 IC's. In de link hierboven staan betere debouncing circuits.

En hoe bedoelt pros het dan hierboven??

Zo:

code:



+5V____________________
          |        |
          |        |
          X        |
     1k   X       === 100n
          X        |
          |        |
          | ______ |______\
          |               /
          |
         |
        (| Drukknop
         |
          |
GND______ |________________

Als je toch nog dender ondervindt, kan je eens experimenteren met een condensator die iets groter is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo

Eindelijk gelukt wel met een 10 uf maar hij telt mooi soms wil hij nog eens over slaan en het is voor een muntproef en mijn hand was bij lam zo vaak erin gegooid en hij is maar 1 keer overgeslagen bedankt pros en raaf ook bedankt

Zit ik vanmiddag met een big smile ga ik het vanavond weer proberen en dan telt hij inees 2 op en dan weer 3 en 1 enz. Moet ik dan mijn weerstand verlagen.
Ik heb nu een 10 uf en 1 k
Als ik het met 100 nf probeer is het nog slechter

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 mei 2014 16:51:47 (32%)

kunt zoiets proberen:

gebruik ik meestal (alleen R1,R2,C en de knop dan), nooit problemen mee gehad
http://i.cmpnet.com/embedded/gifs/2004/0405/0405bpfig2.gif

RAAF12

Golden Member

http://www.ganssle.com/debouncing-pt2.htm figure 3

Bouncefree op een 74LS90/7490 schakelen is mij niet gelukt met een mechanische schakelaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 9 mei 2014 22:05:06 (48%)

Probeer anders eens 'n andere (betere) schakelaar....