variabele voeding

ik zoek een leuke voeding voor aan mijn breadboards aan te sluiten
moet variable zijn gebruik 5v, 6v,9v
nu kwam ik dit tegen
http://nl.aliexpress.com/item/Brand-New-Digital-DC-Power-Supply-Precis…
kan het wat zijn???
je zit ook wel met stekker zeker he das anders
ik hoor het wel weer

misschien hier eens kijken http://www.eleshop.nl/labvoedingen-c-45.html. Zijn er ook in die prijs klassen en heb je zeker geen gezeik met invoer kosten/garantie.

Arco

Special Member

Ook hiervoor geldt: kan wat zijn, maar dat is afwachten. (als je iets erg goedkoop hebt, moet je niet klagen als het niet goed werkt...)
Ik zou trouwens ergens anders kijken, met 75 dollar verzendkosten is het niet erg interessant meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt
@tjans,maar die van 45 euro zijn die kortsluit beveiligd??

Arco

Special Member

Er staat dat de stroom van 0 tot 3A regelbaar is... (dus dan zijn ze uiteraard kortsluitvast... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die voedingen hebben koolpots, deze willen na wat jaren met onvoorspelbare stappen gaan verspringen. als je met processors op 5v ed ermee werkt iets om rekening mee te houden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb een voeding gekocht bij Conrad,maar is mij niet duidelijk of er uitgangs snoeren bij zitten
mijn vraag is kan ik dit er voor gebruiken
http://www.ebay.nl/itm/1-Set-Multifunction-Digital-Multimeter-Probe-Te…
hoeveel mm zijn de plus en min gaten meestal 4 of 6 mm???

bedankt weer

wat ik net vroeg is voor deze voeding ,voor plus en min dus
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/062987/Velleman-DESKTOP-Tafelnetvoe…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 mei 2014 00:25:43 (21%)

deze voeding dus gekocht ,en heb ik binnen
http://www.velleman.eu/products/view/?country=es&lang=en&id=34…
nu heb ik er een vraag over:
ik heb een schakelinkje op 9 v batterij,werkt perfect
nu sluit ik dus de voeding die ik gekocht heb erop aan en stel hem in op 9volt, doet de schakeling heel raar
terug schakelen naar 7.5 volt gaat het beter,maar werkt nog niet zo als op 9v batterijtje
ook andere schakelinkjes geprobeerd die op 9volt batterij perfect werken,maar op de voeding van velleman vreemd doen
ik weet niet wat ik verder kan doen.
wie weet een oplossing

zal je gekochte voeding wel iets van een schakelende zijn, die iets rimpelt, tov een batterij,

maarja mn glazen bol doet het niet, dus het probleem zal daar ongeveer wel in je schakelinkje zitten..

pa3gws

Golden Member

Heb je de uitgang spanning van de voeding al eens gemeten?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als ik uitgang meet ,klopt de aan gegeven spanning wel
ik dacht zelf iets van ,is ie wel goed gestabiliseerd
is daar wat aan te doen???

misschien wel, misschien niet? dat wordt meten,

verder post eerst dat geheimachtige schema van die schakeling van je eens, 99% van de schema's kunnen heel goed overweg met een niet gestabiliseerde voeding, hier en daar een ontstoorcondensatortje kan al voldoende zijn

pa3gws

Golden Member

Wat voor schakeling zet je er op en wat is raar aan de werking ervan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Als het een schakelende voeding is kan dat soms problemen geven. Niet alle apparaten houden daarvan... (vooral audiozaken)
(Als 'ie bijna niks weegt, is het een SMPS, is hij zwaar dan is het meestal een gewone lineaire voeding.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dit is het schakelingetje
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NNJRLBHQVVC3.png
het zijn simpele schakelingetjes die op 9 volt batterijtje prima werken
als ik het op die voeding aan sluit klopt gewoon niet,ik denk dat de uit gang rimpel geeft ,maar ik heb totaal geen verstand van hoor ,ik vind het gewoon leuk iets nabouwen op breadboardjes en kijken of het werkt.
het is geen schakelende voeding
uitgangs spanningen gemeten met multiemeter kloppen wel
met de aan geven instellin dus 7.5volt is ook 7.5 volt
maar als ik er instel op 9 volt gaat ie over zijn nek
en met 9 volt batterij niks geen last

op dit voedingkje van velleman werken die schakelingetjes ook perfect
http://www.elektronicadirect.nl/index.php?item=1-a-voeding-_k1823_&amp…
ik vind het maar zeer vreemd dat het op die regelbare voeding niet goed gaat

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 mei 2014 00:25:03 (18%)

Zet je meter een op wisselspanning en meet dan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die laatste is ook een lineaire voeding

waarschijnlijk je regelbare een schakelende,
je schema mist ook alle condensators op zijn voedingslijnen, probeer hier en daar eens een condensator toe te voegen, 100n vlak bij de 555 en een 10/100uF op het binnenkomen van de voeding op je print, waarschijnlijk heel het probleem opgelost

je hebt het over in de schakelingen meer condensators te plaatsen,dan is mijn vraag weer kan ik niks aan de voeding veranderen dat die een gelijkere uitgang geeft zeg maar????

maartenbakker

Golden Member

Als het probleem is dat er in jouw schakeling ontkoppelcondensatoren ontbreken los je dat niet op door die condensatoren in de voeding te plaatsen. Zal toch echt in de schakeling zelf moeten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 mei 2014 18:57:20 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je nou de schakeling voedt op de batterij, welke spanning meet je dan?
Het zou me niks verbazen als die spanning flink in elkaar zakt. Misschien wel tot 7.5V :-)

[edit] Nog dit: meet je de 9V als de schakeling aangesloten is? Zo niet, staat dan je stroombegrenzing wel hoog genoeg. Een sirene kan best eens wat stroom trekken (vandaar ook m'n opmerking hierboven)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 24 mei 2014 19:39:20 (38%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Beste vanschagen,

Dat een schakeling het niet op je nieuwe voeding doet, is raar.

Schakelende voedingen kunnen wel eens zoals hierboven aangegeven wat meer rimpel geven dan een lineaire. Maar als Conrad een voeding verkoopt om mee te experimenteren mag je verwachten dat je daar een redelijke 9V uit krijgt die geschikt is voor je experimenten die normaliter op een 9V batterij lopen.

Maar de kans op "user error" is ook groot. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring. Ik had een step-up gekocht in China. Specs zeggen 2A, 3V -> instelbaar waaronder 5V wat ik wil hebben. Prima. Aansluiten, testen. 1A: ok 1.5A: niet ok. Blijkt te komen omdat ik te dunne draden had gebruikt van de voeding naar de DCDC converter. Domme "beginnersfout".

Als jou schakeling langer dan een paar seconde op een 9V batterij blijft werken, zal het "te dunne draden" wel bij jou het probleem niet zijn. Maar wat dan wel weet ik even niet.

Als je pas een voeding hebt gekocht, zou ik niet IN die voeding gaan klussen, omdat je dan je garantie om zeep helpt. Het kan een enkele keer gebeuren dat het ding niet goed is. Wat zegt je multimeter in AC stand op de 9V batterij? En op de Voeding?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

AC op batterij gemeten op 9v = 17.74
AC op voeding 9 v= 2.2
is raar dus

Willie W

Golden Member

Geeft de meter dan V aan of mV?

Heb net even geprobeert wat er gebeurd als ik in de AC stand meet
aan een 9Volt batterij, maar dan meet ik hier 0,6mV.

[Bericht gewijzigd door Willie W op zaterdag 24 mei 2014 20:41:07 (66%)

volt
meter staat op 20v stand en wissel spanning

[Bericht gewijzigd door vanschagen op zaterdag 24 mei 2014 20:45:19 (85%)

Arco

Special Member

Als je 17v wisselspanning meet op een 9v batterij, wordt 't ook tijd voor een nieuwe multimeter... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com