Sony effectprocessor HR-MP5

Mijn zoon bracht zijn processor bij mij omdat de display niet meer werkt. Onderzoek leerde dat de display wel werkt, maar dat er geen back-light is. Ik heb het ding open en daar vond ik alleen een folie met 2 aansluitingen welke de back-light verzorgt. Ik ken het principe wel, omdat dit ook als schemer verlichting in kinderkamers wordt toegepast. Het geeft een blauw/groen achtig licht, maar ben het nog niet als display verlichting tegen gekomen. Nu de vraag, ik heb op de aansluitstrippen DC spanning staan van 1.3 volt. Is dat correct, dan is de verlichting defekt, zo niet, welke spanning met er dan zijn?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Er hoort geen DC op te staan, maar minstens enkele tientallen volts AC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Dat spul heet EL folie. Zie hier of hier. Die folie is er in verschillende kwaliteiten. De grote C heeft een tijdje een knipbare variant gehad. Die was niet zo best. Maar ik heb hier ook nog een paar stripjes die al een jaar of 10 24/7 aan staan - dan zit je aan 80k uur (wat ruim meer is dan de gespecte 10k uur).

Aardige kans dat danwel het invertertje, danwel de folie naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is. 1.3VDC is in elk geval niet correct.

Ik ben er achter wat er mis is, de inverter is ter ziele. Op internet wel veel kunnen vinden, oa. dat er 6 volt in gaat en 120 volt uit komt, tenminste dat zou er uit moeten komen, maar met een defekte trafo wordt dat echt moeilijk. Ik heb nog getracht om dat trafo'tje te repareren, maar dat is bij een poging gebleven, alles zit gelijmd en het breekt onder je handen. Dus wordt het een andere inverter, maar nu de hamvraag wie? Ik heb geen adressen kunnen vinden, hoewel erg veel treffers op typenummer. Dus wie kan mij helpen aan een inverter type: NEC NEL-D32-46. (4G16C) Mijn dank zal groot zijn!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
EricP

mét CE

Wellicht ligt er nog wel wat in de rommeldoos.

Heb je al eens bij Farnell gekeken? Typenummer hoeft natuurlijk niet overeen te komen...

maartenbakker

Golden Member

Voor wat het waard is: de originele inverter staat bij Sony bekend als 146449711 oftewel 1-464-497-11.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kreeg ineens een idee voor het geval de inverter niet meer leverbaar is. Tussen het display en de print zit een vrije ruimte van 3mm, dus als een ledstrip daar tussen past met een strookje opaal folie, dan is het probleem ook opgelost. Alleen weet ik niet hoe een dergelijke strip kan worden aangesloten op een bestaande voeding van het apparaat. Ik heb geen ervaring met dergelijke strips en weet ook niet welke spanning ik er op kan zetten, op de inverter stond 6 volt en als dit bruikbaar is zou dat prachtig zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
EricP

mét CE

Wat is het oppervalk van de EL folie? Voor het 'natte vinger' bepalen van het te leveren vermogen...

Ik ben bang dat je met LEDs toch de LEDs blijft zien.

[edit]Net bij C..... eens op EL folie gezocht. Er gaat een wereld voor je open. Ze hebben er ook inverters bij. Dit was het eerste waar ik tegenaan liep. Maar er is veel meer en wellicht beter passend voor jou.

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 1 juni 2014 15:49:02 (46%)

Kijk, dat is interessant! De folie is 105X23MM en de inverter is 24X17X17MM, dus die van Conrad kom ik wel mee weg. Ik heb weer mogelijkheden, zover bedankt!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
EricP

mét CE

Dat spul is niet exotisch ofzo. Voor de prijs van C..... ga ik niet in de rommeldoos zoeken. Sorry :) En succes. Die ene volt raak je wel kwijt met een diode in serie - misschien is het ook wel de oorzaak van het vroegtijdig hemelen van het origineel. 5V is redelijk standaard voor die dingen.

Het is transparant en het geeft licht, juist een display. Voor net een tientje materiaal werkt alles weer, alleen jammer dat er ook nog verzendkosten bij komen. Iedereen die heeft mee gedacht bedankt, ik was er zelf niet op gekomen. Mijn zoon gaat net weg met apparaat en ook namens hem bedankt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het heeft meer dan 5 jaar goed gewerkt, maar nu is weer de inverter gaan hemelen. Ik heb geen originele Sony er in gezet, maar een baal hooi aangepast en passend gemaakt voor de print. Probleem is nu waar heb ik die andere vandaan gehaald, ik meen van Conrad, maar kan hem daar niet meer vinden. Is er iemand die het weet?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Inmiddels heb ik een nieuwe inverter gevondenen gemonteerd. Ik heb weer licht, maar dan moet ik wel alle verlichting uit doen om het te zien. De spanningen kloppen , maar kan het zijn dat de folie is versleten? Loopt de lichtopbrengst inderdaad zo enorm terug en is deze nog op te peppen? Het betreft hier E-L folie en welke kleur werkt het beste?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!