Werking luchtklep 4V110

Ik kocht een dergelijke luchtklep met een solenoid van 12V.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/4147Xc36quL.jpg

Ik dacht dat de poortselectie enkel door elektromagnetische kracht zou geschieden, maar er lijkt iets te vertrouwen op de aanwezigheid van luchtdruk op bepaalde poorten, in combinatie met de bekrachtiging van de solenoid.

Misschien is dat een hele normale gang van zaken, maar ik heb geen ervaring met dit soort spul, dus was er een beetje door verrast. Ik wil eigenlijk een vacuüm naar de ene, danwel de andere poort leiden. Ik zie nu in een datasheet op internet staan dat er 0,15-0,85MPa druk mag/moet zijn, en vermoedelijk is dat dus nodig om überhaupt te werken.

Is het mogelijk om deze klep te gebruiken met een vacuüm (of eigenlijk een onderdruk, want helemaal vacuüm zal het echt niet worden), of kan ik dat gerust vergeten met dit ding dat ik heb gekocht?

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit ventiel is niet geschikt voor vacuum te schakelen.
Het is een indirect gestuurd ventiel.
De spoel opent een klein klepje binnenin en deze laat perslucht door die de grote klep schakelt.

Dat had ik na wat schroefwerk al als vermoeden, en helaas blijkt dat dus waar.

Kan ik uit de documentatie opmaken op welke poort de perslucht aanwezig zou moeten zijn voor correcte werking? Ik bedoel, dan lijk ik de andere zijde nog beschikbaar te hebben om een separate luchtstroom te schakelen..?

If you want to succeed, double your failure rate.

P = perslucht
r en s zijn ontluchtings poorten
a en b zijn de perslucht uitgangspoorten

Ventiel in rust: perslucht gaat van P naar A
en B staat in verbinding met S
Ventiel bekrachtigd: perslucht gaat van P naar B
en A staat in verbinding met R

Bedankt. Nu nog perslucht regelen :)

edit

Als ik krachtig in P blaas, komt de lucht via zowel poort A als poort B eruit. Bekrachtiging van de solenoid verandert daar niks aan. Hoe kan er dan ooit druk opgebouwd worden om die klep in de andere stand te krijgen? Ik zou zeggen dat hij gewoon alleen de verbinding P->A moet hebben als ik niet genoeg druk maak ingaand in P.

Is dit gedrag te verwachten of kan het zijn dat het ding kapot is (niet uitgesloten gezien de prijs, en her en der een soortgelijke ervaring in een review)?

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 3 juni 2014 20:52:34 (33%)

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Als je gaat schakelen met half lucht kunnen sommige ventielen in een ongedefinieerde positie komen. Vooral de classic tigers van Festo staan daar bekent om.

Altijd eerst lucht en dan pas aansturen!
Voor vacuüm een direct gestuurd ventiel gebruiken of een met pilotlucht.

Tja, ik dacht dus een direct gestuurd ventiel te hebben.. ik heb er ook de ballen verstand van :P

Ik ga ook geen andere dure ventielen aanschaffen; het was maar voor de gein om wat te hobbyen.

Bedankt voor de info!

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Is het voor de Beemer?

Automotive zijn ze wel te vinden ,evt op de sloop :

looks like :
http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4BEA/F65D/ACE2/0183/00AF/C0A8/28B9/7FD4/023336.jpg

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 4 juni 2014 17:05:38 (96%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het dan toch voor de hobby is, probeer het dan.
Ook vcuum is een druk.
tov de gewone luchtdruk heb je misschien voldoende vacuum om de klep te laten werken.
De Poortaansluiting waar normaal de persdruk op komt, die laat je open, of in elkgeval niet aan je vacuum zuigkant.
Misschien heb je net genieg vacuum voor de werking van de indirecte sturing.
Proberen dus

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 4 juni 2014 16:58:42 schreef Jochem:
Tja, ik dacht dus een direct gestuurd ventiel te hebben.. .

Het symbool voor de aansturing is het kleinere4 rechthoekje. De schuine streep betekend een spoel, het driehoekje er voor betekend een indirecte aansturing.

Op 4 juni 2014 17:16:52 schreef Toeternietoe: Misschien heb je net genieg vacuum voor de werking van de indirecte sturing.
Proberen dus

Normaal gaat dat niet. Het hulpklepje ontlucht zelf ook gewoon naar buiten. Bovendien is zelfs een volledig vacuüm nog lang niet de benodigde 1,5bar druk (verschil) die nodig is.