versterker ontwerp

Dit topic is gesloten

Hallo, Ik heb een schema van een versterker waar een paar transistors inzitten waar ik de werking niet van begrijp, kan iemand mij uitleggen wat deze transistors doen in de schakeling.

Ik heb het schema geüpload.

Met vriendelijke groet,

Pim

Beste Pim,

het uploadarchief is geen deel van circuitsonline.net je zal dus zelf een link moeten plaatsen als je ergens anders iets online hebt gezet.

ik vermoed dat je dit schema bedoeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/screenshot1432.pdf

ik denk dat het helpt als je uitlegt waar je dit vandaan hebt en wat je er mee wilt. ik ben geen audio engineer, maar omdat er een weerstanddeler 10/33KΩ voor de bovenste tor zit zegt mijn gevoel dat het iets is om de versterker in rust een soort van bias te geven.

er zijn vast wel mensen die het je haarfijn kunnen uitleggen, maar die zouden het ook fijn vinden als je dit even vermeld.

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 3 juni 2014 15:13:27 (44%)

GMT+1

Lijkt iets japans :) Yamaha of sony?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als het inderdaad om het door Progger voorgestelde schema gaat, de omcirkelde transistoren dienen als stroombegrenzing voor de eindtrap. Als de stroom te groot wordt (wordt gemeten over de laagohmige sourceweerstanden) dan gaan de transistoren geleiden en sluiten de gates van de stuurtransistoren kort zodat de stroom niet nog meer kan toenemen.

Groeten, Ron.

Hallo, bedankt voor de snelle reactie.
Het plan is om een Klasse A versterker te bouwen.
Het door mij geüploade schema heb ik van het internet gehaald, ik zocht op 2SK3497 en daar vond ik het, maar ook Accuphase gebruikt dit in zijn ontwerpen, ook in alle klasse A ontwerpen zit het ingebouwd, en daar loopt toch al gauw 1,25 A ruststroom, dus wat moet deze schakeling dan nog begrenzen aan stroom.

Hallo, Dit is inderdaad het schema, sorry had ik niet door dat ik een link moest plaatsen, bedankt in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 juni 2014 16:09:02 (13%)

Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2014 16:00:49 schreef PimDriessen:
Het plan is om een Klasse A versterker te bouwen.

Heb je eerder een gebouwd?

ook in alle klasse A ontwerpen zit het ingebouwd, en daar loopt toch al gauw 1,25 A ruststroom, dus wat moet deze schakeling dan nog begrenzen aan stroom.

-Niet in alle.
-1.25A ruststroom is niet zoveel, en als een voeding het tienvoudige kan leveren (al dan niet kortstondig), dan is zo'n beveiliging wel handig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom wil je dit schema nabouwen? Er zijn genoeg andere simpelere schema's te vinden.

PE2BAS

@Hardbass: Als je niet direct ziet hoe iets werkt, is het toch veel mooier om te proberen daar achter te komen, dan om iets simpelers te proberen.
Volgens mij probeert Pim zelf een versterker te ontwerpen, of in ieder geval iets te bouwen waarvan hij weet hoe het werkt. Dat is veel leuker dan iets nabouwen.

Hallo, Hardbass, Hagdos, Ik wil dit niet nabouwen, maar ben inderdaad aan het zoeken naar mooie ontwerpen.
Ik heb geen elektronica opleiding maar ben Autodidact, in die zin dat ik wel heb gewerkt als audio reparateur.

En inderdaad ik wil graag weten als ik iets bouw hoe het in elkaar zit dan weet ik ook als het niet werkt waar ik moet zoeken.

Met vriendelijke groet,

Pim

Hoe rekenen jullie die 1.25A ruststroom uit? Ik kom op 8A.... Da's 500W rustvermogen. Vind ik wat veel. Ik zal wel wat verkeerd doen (nu is 100W ook nog veel!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo, De ruststroom is fictief gekozen, die kan je instellen naar elk willekeurige waarde, afhankelijk van je eindtoren en voeding.

Het ging om die twee transistors omcirkeld in het schema, daar wil ik van weten waarom die daar zitten, er werd al gesuggereerd dat het een stroom begrenzing zou zijn, maar dat kan niet want dan begrens je het vermogen van de versterker, dat doet een serieuze ontwerper niet, zoals Accuphase toch wel genoemd mag worden.

Groet,

Pim

Henry S.

Moderator

Op 4 juni 2014 16:45:25 schreef PimDriessen:
maar dat kan niet want dan begrens je het vermogen van de versterker, dat doet een serieuze ontwerper niet, zoals Accuphase toch wel genoemd mag worden.

Dat doen ze dus wel, maar wel zo dat het ver buiten de specs gebeurt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Soms hebben componentenwaardes een "reden": Met verkeerde componentwaardes werkt het niet, of je kan dingen over het schema uitrekenen naar aanleiding van de componentwaardes.

Zoals ik het zie, gaat er door ieder van de 0.3 Ohm weerstanden 0.6V staan: de BE spanning van 1 van de onderste omcircelde tor. Dan loopt er door ieder van de 0.3 ohm weerstanden dus 2A. 8A totaal.

Het ZOU kunnen dat dit niet gehaald wordt als het nergens vandaan kan komen. Maar /dat/ wil je niet: Dat geeft clipping effecten en zo. Aan de bovenkant, met de 0.39 ohm weerstanden is de basis spanning 0.6V, de spanning over de 0.39 ohm weerstand dan (10+33)/33 * 0.6V, dus ongeveer 0.78V. Samen met de 0.39 ohm weerstand wederom 2A per weerstand.

Ik /denk/ dat de schakeling links "rustig" (laagfrequent) de 100uF links van de omcircelde torren oplaad, net zo lang dat K213 en J76 aangaan en de powertorren gaan opensturen. Zodra de 8A ruststroom bereikt is, zorgen de omcircelde torren er voor dat de spanning op de condensator niet verder oploopt, zodat de ingestelde ruststroom blijft lopen.

De audio zal dan wel AC op het gehele omcircelde ding ingekoppeld worden....

Dat is hoe ik de boel lees en op die 8A uitkom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://www.uploadarchief.net/files/download/screenshot1433.pdf

Hallo Rew, Hierbij nog een schema van een Accuphase A65 versterker, waar de 2 transistors ook worden toegepast, kan je hier nog even naar kijken.

Groet,
Pim

Nope. Ik krijg pijn aan m'n ogen van die vage plaatjes.

Jij doet nu een beetje alsof ik de expert ben. Dat is niet zo. Ik heb geen verstand van versterkers. Maar een beetje schema lezen heb ik wel eens gedaan. Maar zoals gezegd, het stuk links heb ik niet helemaal uitgeplozen en heb ik aannames over gedaan. En van versterker klasses heb ik gehoord, en ik heb er een vaag gevoel bij over dat "AB" beter/efficienter kan zijn dan "A", maar verder weet ik niet wat het inhoud. Wel, wijst mijn berekening uit dat dit ding nooit efficient KAN zijn. Dat zou inderdaad een hint zijn dat dit de "oudste" en "meest inefficiente" klasse zou kunnen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew, In ieder geval bedankt voor de moeite.

Groet,

Pim

blackdog

Golden Member

Hi Rew, PimDriessen

Ik heb een kleine aanvulling op jouw uitleg.
De stroom die je berekend klopt, rond de 2A per transistor.
De 10K en 33K schaald de stroom en maakt de overgang naar stroombegrensing "soepel" gaat.
Verder zorgt de 10K en 33K er voor dat de C2458 en de A1048 "rustig" blijven.

Als een van de twee transistoren in geleiding komt bij een overbelasting,
dan wordt de sturing van K213 weggetrokken door de van de C2458 en de sturing van J76 wordt weggetrokken door de A1048.

De 100uF wordt in het geheel niet ontladen door deze actie.
De 100uF staat over de transistor zener opgebouwd met de C1815BL.
Deze heeft een lage Ri en daar doet de C2358 en de A1048 niets aan.

Hoe werkt het dan wel, die C1815BL zenerschakeling die trouwens de ruststroom bepaald door de eindtransistoren, hangt tussen twee stroombronnen!
Dit zijn de "Drains" van de J509 en de K2962.
Dus als de C2458 gaat geleiden omdat er door de K3162 transistoren te veel stroom loopt dan trekt de C2458 de sturing voor de K213 weg.
De spanning over de 100uF condensator veranderd dan niet maar schuift in het geheel naar beneden.

Misschien is dit een redelijke analogie...
Hang vertikaal een luciferdoosje op tussen twee veren,
dit luciferdoosje is dus de zenerschakeling met de C1815BL.
In rust hangt het luciferdoosje in het midden, door nu op de bovenzijde van het luciferdoosje te drukken beweegt deze naar beneden.
En de hoogte van het luciferdoosje veranderd echter niet (spanning over de 100uF)

Je zou dan nog kunnen redeneren, dat de stroom door de J380 eindtransistoren hoger wordt omdat de J76 meer sturing krijgt omdat de stroombeveiliging aan de bovenzijde de zenerschakeling met de C1815BL naar beneden schuift J76 meer drive krijgt en er dus meer stroom door de J380 eindtransistoren zou gaan lopen.
Die stroom moet echter wel door de K3162 geleverd moeten worden en die wordt nu juist begrenst.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

er werd al gesuggereerd dat het een stroom begrenzing zou zijn, maar dat kan niet want dan begrens je het vermogen van de versterker, dat doet een serieuze ontwerper niet, zoals Accuphase toch wel genoemd mag worden.

Kul, stel ik spec een versterker op 200W @ 8Ω en er loopt dan 2A aan stroom dan is het heel normaal om de versterker te beveiligen tegen een te hoge stroom bv >4A zoals bij verkeerde impedantie speakers / kortsluiting voor komt.

Volgens jouw filosofie zouden er geen enkel vorm van beveiligingen in een versterker moeten zitten, want dat begrenst alleen maar het vermogen van de versterker....

Veel versterker shema's op internet volgen dit principe, immers minder componenten is beter en makkelijk na bouwen...

http://1.bp.blogspot.com/-ofGSiw-NPZo/Tfgtv0AivqI/AAAAAAAAAas/CVKjlfJ9…

Ik wil niet in de buurt zijn als bovenstaande "ontwerp" klapt met 170V voeding (+ & - 85V).Tsja waarom zitten er dan in commercieele ontwerpen zoveel onderdelen...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Al mijn hifi versterkers (wel voornamelijk van Quad) hebben een uitgang waarvan de stroom begrensd is. Vind ik geheel logisch als beveiliging van de eindtrap. Zie 'm liever niet in rook opgaan als er iets mis is met een luidspreker of kabel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juni 2014 15:15:02 schreef rew:
Hoe rekenen jullie die 1.25A ruststroom uit? Ik kom op 8A.... Da's 500W rustvermogen. Vind ik wat veel. Ik zal wel wat verkeerd doen (nu is 100W ook nog veel!).

De omcirkelde torren begrenzen de stroom inderdaad op ongeveer 8A. Dat is dus de maximale stroom die ooit zal kunnen lopen, en wel in beide fasen: de regeling is dubbel uitgevoerd.
Het is een onmiddellijke regeling. Zodra de stroom te groot dreigt te worden, wordt de sturing aan die kant verminderd, zodat de stroom niet meer toeneemt. De elko heeft er niets mee te maken.

Het gaat hier dus niet om de ruststroom, maar om de piekstroom.

De ruststroom wordt ingesteld met de 1k potmeter een klein stukje links van de omcirkeling.
De elko van 100µ en de C van 0,1µ overbruggen voor het signaal de transistor.

e: bovenstaande is blijkbaar aanvullend op @blackdog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hallo Roland, Je hebt gelijk, het is niet aan te raden zonder dit soort beveiliging te werken.
Hallo Blackdog, Bedankt voor je heldere uiteenzetting, ik weet nu waar de 2 transistors toe dienen.
Hallo Frederick, Bedankt voor je aanvullend uitleg.
Hallo Progger, Bedankt voor je hulp bij het plaatsen van het schema.

Hallo Hagdos,

Het klopt een versterker nabouwen is niet zo interessant, maar er een via allerlei schema`s bouwen, dat is leuk.
Zoals kookboeken gebruiken,Koken met elektronica.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juni 2014 13:22:37 (63%)

Henry S.

Moderator

Dringend verzoek aan de TS om de edit te gaan gebruiken, dit staat duidelijk in de FAQ omschreven.

En ik heb meteen al aangegeven dat het een beveiliging is:

Op 4 juni 2014 16:53:16 schreef Henry S.:
Dat doen ze dus wel, maar wel zo dat het ver buiten de specs gebeurt.

Blackdog bedankt voor de duidelijke verklaring, die had ik met reden achterwege gelaten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juni 2014 13:46:57 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo Blackdog, Ik zou je willen vragen om het bijgevoegde schema van een versterker met mosfets voor me te willen doorlichten.

Ik heb het plan dit te gaan bouwen, maar weet niet 100% zeker of dit wel een goed ontwerp is,
Alvast bedankt.

groet,
Pim

http://www.uploadarchief.net/files/download/versterker%20mosfets%202sk…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juni 2014 19:42:41 (1%)

Henry S.

Moderator

Heb je ook een layout, een schema zegt niet alles.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@pim. heb je al eens eerder een (eind) versterker gebouwd ?
Dit lijk me een aardig pittige jongen.

Dit topic is gesloten