kant en klaar motorregeling met joystick voor buitenboordmotor te koop?

Voor een klein catamaran-achtig éénmansbootje wil ik als voortstuwing twee kleine electrische buitenboordmotoren gebruiken (bijvoorbeeld Minn Kota Endura 30).
Is er ook een kant en klare motorregeling te koop, of moet je die zelf in elkaar solderen? De standaard regeling is met weerstanden, en ik ga er vooral heel langzaam mee varen dus dat geen optie.
Bovendien wil ik graag voor het bedieningsgemak twee joystick's naast mijn stoel zodat ik de motoren onafhankelijk vooruit en achteruit kan laten draaien en tevens het toerental regelen met één hand. Er bestaat ook een serie die wel een digitale regeling heeft maar die is twee keer zo duur, en dan heb ik nog steeds geen twee handzame joysticks.
Ik kan ook wel proberen zelf te solderen, maar als er iets min of meer kant en klaar is scheelt me dat een hoop tijd. De motoren trekken max 30 ampere bij 12 V.
Heeft iemand een goede tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Paul

Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 17:05:42 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Heb al rondgekeken en geinformeerd. Juist dgoedkope motoren hebben de regeling met een weerstand, iedereen adviseert dan ook om die niet te nemen omdat de accu heel snel leeg is als je maar langzaam vaart. Er komen een paar draadjes uit de motor die onder water zit en de in het handvastgedeelte zit de de schakelaar/aansturing.
Ik wil van het hele ding gewoon de bovenkant afzagen, dus alleen motor, schacht en ophangmechanisme gebruiken. Er is ook wel een losse motor leverbaar maar dat is allemaal veel duurder.
Paul

High met Henk

Special Member

kijk nu komen we ergens: je wilt goedkope motoren gebruiken en dan je eigen system bouwen

niets mis mee, maar de eerste vraag die je moet stellen: Wat voor motor is dat dan???

Als je hem PWM kunt regelen zou je met de motoraansturing van de site met een kleine aanpassing een heel eind kunnen komen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

"een paar" (draadjes) is officieel letterlijk "2". Maar ik zelf gebruik de term ook voor "ongeveer twee of drie". Weet je zeker dat het er precies twee zijn?

Als het er precies twee zijn, dan heb je een zogenaamde "brushed DC" motor. Die kan je aansturen met de PWM sturing van de site.

Veel goedkopere motoren zijn tegenwoordig BLDC: Brushless. Twee voordelen, 1 nadeel: BrushLESS, de brushes slijten en hoef je niet te vervangen als ze versleten zijn. Goedkoper in de aanschaf. Nadeel: Lastiger aan te sturen. De stuur-module is electronisch nogal ingewikkeld, maar met moderne electronica best te doen. Voor de hobby-RC wereld zijn de controllers prima te krijgen en nog betaalbaar ook.

Brusless motoren hebben 3 draden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het zijn inderdaad 2 draden, de motor is heel duidelijk voorzien van 2 koolborstels.
Het is niet mijn bedoeling om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Maar wat ik wil is niet echt te koop, twee motoren met één hand te bedienen. Of ik zou twee boegmoteren moeten kopen, dat komt een beetej in de buurt maar dan ben ik 1400 euro kwijt,en is veel te veel van het goede. Voor 250 euro motoren heb ik meer dan voldoende, alleen is dan de actieradius bij langzaam varen erg klein. Daarom moet er dan nog een aansturing bij komen. Ik probeer te kijken of ik met min of meer bestaande onderdelen dan iets kan samenstellen wat precies past bij wat ik wil.

Nou ben ik wel een klein beetje handig, maar nog niet zo met printplaten.

Als ik de schakeling zie voor de rolstoelmotor begint het me een beetje te duizelen. Vandaar de vraag of er niet iets te koop is. De kant en klare RC-controllers lijken me niet zo geschikt voor 30 A n die dat wel?. De PWM-motorregeling die ik op de site kan vinden ziet er wel eenvoudig uit, die zou ik best in elkaar kunnen solderen, maar deze gaat maar tot 2 A.

Ik had zoiets gevonden:
http://www.electronickits.com/kit/complete/motor/k166.htm
Met wat aanpassingen zou dat misschien kunnen?
Paul

De "brushed RC motor controllers" zijn effectief de "pwm motor controller" van deze site. Maar dan door chinezen in mekaar gezet. Prima spul. Wel een beetje overdimensioneren. Als je besluit de PWM-sturing-van-deze-site te maken, dan kunnen we best helpen om daar een heftigere FET voor uit te zoeken, zodat het ook met grotere stromen werkt. Lambiek (of was het iemand anders) heeft ook nog een proef gedaan met een rolstoelmotor. Veel zwaardere versie. Maar dan wordt het ook weer wat ingewikkelder. En dat is nodig.

Maar terug naar de RC-hobby-PWM-controllers. Die hebben een "servo signaal" (50Hz, 5-10% PWM) nodig. De "afstandsbedieningen" voor RC hobby spul hebben vaak twee joysticks. Maar het "afstandsbediening" gedoe lijkt me "vervelend" voor jou toepassing. Zonder "afstandsbediening" gedeelte heet het "servo tester", maar dan heb je weer geen joystick maar een enkel potmetertje. Misschien kan je zoeken naar een dubbele servotester met joystick....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zoiets ook eens bij de hand gehad.

Ik heb daarvoor een standaard RC motorregelaar (ESC) gebruikt.
Ik heb een oude RC-zender gescoord op ebay, stuur/gasknuppel er uit gehaald.
Een klein printje erbij gemaakt dat de juiste RC servo-signalen maakt, daar de knuppel-potmeter op aangesloten. Het printje stuurt de ESC aan.

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "met 1 hand het toerental regelen" , je hebt het ook over 2 knuppels?

Als je eenmaal zo'n knuppeltje hebt, dan kan je ook grappen gaan doen als: zet het knuppeltje onder 45 graden. Duw je nu het knuppeltje naar voren, gaan BEIDE potmeters naar 1 kant, dus beide motoren aan. Doe je hem helemaal naar links, gaat 1 motor volgas, de andere "neutraal" = "uit". helmaal in de andere hoek, dus volgas achteruit. Dat is "max draaien".

Je kan ook electronisch mixen. V-tail-mixer heet dat geloof ik.

Anyway, zo kan je met 1 knuppel de twee motoren besturen maar daarmee dus ook de boot besturen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

ik denk dat TT maar moet beginnen met TANK control...

dus 2 joysticks in elk maar 1 richting...

en dan later eens kijken of hij dit kan/wil veranderen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Accoord. Twee ESCs (voor brushed) kopen, Twee "servo testers". Dan modificeren om de potmeters uit de servo testers tot "handeltjes" te converteren...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even uitleg hoe ik de bediening bedoel:
Tank control lijkt me een goede beschrijving. Dus één joystick per motor. Joystick loslaten is alles stil. Joystick naar voren is vooruit, verder naar voren is sneller vooruit etc. Als je de twee joysitcks vlak naast elkaar zet kun je met één hand de ene stick naar voren en de ander naar achter zetten zodat de boot draait, vandaar dat ik het had over besturen met één hand. De joysticks combineren tot één hoeft nog helemaal niet, ik wil simpel beginnen.
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de servo-tester nodig is, wat doet deze dan? De ESC is toch al voorzien van een potmeter om aan te sturen?

Maar inderdaad, dat was ik ook al van plan: twee ESC's kopen, de vraag is dus: waar kan ik die kopen om 30 Ampere mee te sturen?

High met Henk

Special Member

Dat laatste is een retorische vraag op een zelfbouw forum..

gewoon de motorregeling hier van de site bouwen en een dikkere fet eraan.. simpeler kan bijna niet...

en die potmeter wordt je joystick.. alleen achteruit wordt dan nog even lastiger, maar dat is ook nog wel te realiseren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Huu peard.. eeh HmH, die regeling is NIET voor een bldc

De potmeter in een joystick draait maar over een beperkte hoek. Daardoor zijn een aantal opties niet mogelijk of niet handig.
Met de regelaar van de site zit je ook nog eens met de middenstand van de potmeter die nulstand moet zijn en het vooruit/achteruit probleem.

ESC's zijn verkrijgbaar in een modelbouwwinkel/webshop.

Op 6 juli 2014 13:32:37 schreef Sine:
Huu peard.. eeh HmH, die regeling is NIET voor een bldc

Die heeft de TS toch ook niet ? :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

Op 5 juli 2014 19:11:10 schreef Freeklr:
Het zijn inderdaad 2 draden, de motor is heel duidelijk voorzien van 2 koolborstels.
[...]

Knap Sine: een BLDC met borstels is COMPLEET nieuw voor mij

@ zonnepaneeltje: klopt voor en achteruit is een probleem... MAar daar is later nog wel iets aan te doen... Ik vraag me namelijk UBERHAUPT af of hij door ompolen wel de andere kant op gaat.
Ik zou een normale DC motor een vreemde keuze vinden in zo'n ding. Zou eerder voor een universsel/seriemotortje gaan. en als je dan ompoolt.. Tja, dan gaat tie nog steeds dezelfde kant op..en dan rest de vraag of de originele motor wel achteruit kan.... Zo ja: dan moet het DC zijn, want voor de seriemotor heb je dan 3 draden nodig om om te polen (of ze moeten massa via het frame maken...)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 6 juli 2014 15:32:03 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je moet zoiets hebben: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=287…
maar deze is maar 30A, terwijl je graag wat "marge" hebt.

De ESC heeft als ingang een "servo signaal". Dat kan je maken met een "servo tester". Ik zat te denken aan "zelf de potmeter uit de servotester slopen" en dan op een handetje monteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aha,dit zijn stappen!
Deze wil ik graag eens proberen. Op youtube kwam ik een filmpje tegen van iemand die de stroom heeft gemeten, alleen bij het op gang komen vraagt hij echt 30, anders 25. Bovendien, ik vaar toch vooral langzaam.

Er zitten drie draadjes aan die iets met de aansturing te maken hebben. Ik had dus gedacht dat je hier gewoon een potmeter op kon aansluiten. Blijkbaar moet dit meer zijn. Kun je misschien uitleggen wat de drie draadjes doen of moeten doen? En wat kan ik hiervoor gebruiken?

Met een servotester stuur je die ESC aan. Die ESC wil namelijk een bloksignaal hebben, en die kan je servotester maken. Ik zou iets als dit bestellen en de potmeter van dit ding vervangen door de potmeter in je gashendel. Ik weet niet of de waarde van de potmeter in je gashendel anders mag zijn, maar dat zul je moeten proberen. Met een beetje geluk werkt de potmeter in de servotester als spanningsdeler en werkt het ook met een potmeter met een andere waarde.

[Bericht gewijzigd door Olap op maandag 7 juli 2014 22:51:29 (28%)

D'r zitten als het goed is totaal 7 draden aan:
* Bat+ Bat- : Naar de batterij.
* MOT+ MOT-: Naar de motor.
* Dan een "standaard" 3-pins servo-signaal-connector. De pinout daarvan is: GND - +5V - SERVO. Ground, voeding, servo-signaal.

De voeding is (bij motorcontrollers) meestal een output, waarmee je dus de servo-tester (of normaliter je ontvanger) kan voeden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de twee buitenboordmooren binnen gekregen vandaag, en gelijk opengeschroefd.
Het is toch net een beetje naders, er gaan namelijk 4 draden naar de motor, een min en drie waar afhankelijk van de schakelaar plus op komt.
De gemonteerde schakelaar heeft vijf standen, in de snelste stand gaat de stroom door maar één van de plus-draden. Ik kan die draad dan toch gebruiken voor de ESC?
Hoe heet en hoe werkt dit type motor dan? Er zijn wel koolborstels aanwezig. Ik zou denken dat er dan minder windingen gebruikt worden bij de lagere standen waardoor hij minder hard draait. Dat zou toch niet inefficient hoeven te zijn, alle verkopende partijen beweren echter dat deze motoren bij lage snelheden veel minder efficient zijn.

Misschien heb je de boot allang aan het varen, maar dit is inderdaad gewoon een borstelmotor, waarschijnlijk met een aantal aftakkingen. Je kunt inderdaad op de 'snelste' aftakking een borstelregelaar aansluiten om je motorsnelheid te regelen. Ik kan niet inzien waarom die motor inefficiënter is op de lagere standen, maar misschien dat hier iemand is die daar een verklaring voor heeft.

Shiptronic

Overleden

kan je toch kant en klaar kopen bij hobby king ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.