12 of 24v motor

hallo,

waar kan ik een 12 of 24V motor kopen die een zelfgebouwd voertuig van 300kg kan aandrijven?
liefst wel onder de 100euro

Overal en nergens.

Je zult toch echt wat meer specificaties moeten geven, om daarmee het benodigde koppel en vermogen te kunnen bepalen, en dan bekijken wat voor motor geschikt zou kunnen zijn en waar je die zou kunnen kopen.

Elk willekeurig kleine of grote motor kan een voertuig van 300kg aandrijven, de vraag is hoe hard je ermee wilt kunnen, hoe snel je wilt accelereren, wat voor helling je op wilt kunnen rijden, en wat de CW waarde, het frontaal oppervlak, en de rolweerstandscoefficient zijn, om maar even wat factoren te noemen waar je mogelijk rekening mee moet houden.

Het lijkt me duidelijk dat je voor een topsnelheid van 3km/h een ander motorvermogen nodig hebt dan voor een topsnelheid van 250km/h.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Golfcart/rolstoel motoren.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

het voertuig zou maar 10km/h moeten gaan dat zou wel volstaan

Heb je het "voertuig" al? Kan je voelen/meten hoeveel kracht het kost om 10km/u te gaan?

Het mooiste is om met een auto 10km/u te gaan rijden, iemand in de achterbak met een unster en daaraan een touw waarmee je de kar voorttrekt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij 10km/h is de luchtweerstand waarschijnlijk verwaarloosbaar klein, en heb je het vermogen dus nodig voor de rolweerstand, acceleratie, en eventueel een helling die je op zou willen rijden.

Voor de rolweerstand zijn de banden het ondergrond belangrijk; met zachte kruiwagenbandjes heb je veel meer vermogen nodig dan met de speciale banden die gebruikt worden bij zuinigheidswedstrijden zoals de Shell Eco Marathon.

Ik denk dat je op een orde van grootte van 500W uit zult komen, als je de overbrenging zo berekend dat de motor zijn nominale toerental haalt en die 500W kan leveren bij 10km/h. Als je vlot op wilt kunnen trekken, heb je meer koppel nodig. Met 500W topvermogen zul je zo'n 8-10 sec. nodig hebben om op de 10km/h te komen, aangenomen dat de motor een constant koppel kan leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

300kg, 10km/u , 1/2 m v2 -> 1500 J. met 500W trek je zonder wrijving in 3 sec op. Mwah. Iets minder zou kunnen, maar een beetje overkill kan geen kwaad. (i.e. ik zou op 150W uitkomen om in 10sec op 10km/u te zitten, afronden naar boven (er is WEL wrijving), 200W, dan maal twee voor de overkill -> ik zit ook richting de 500W die ik zou aanraden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aangenomen dat het een permanente magneet motor wordt, kun je niet bij elke willekeurige snelheid 500W leveren, dat is precies hoe zo'n beetje elke beginner zich hier rijk rekent. Dat zou toch leuk worden, als je bij een willekeurig kleine snelheid 500W zou leveren, zou het koppel willekeurig groot kunnen worden, en naderen tot oneindig als de snelheid nadert tot 0. Probeer daar maar eens een as voor te bestellen...

Als ik al zei, had ik aangenomen dat de motor 500W kan leveren op het moment dat je 10km/h rijdt; dat is 2.8m/s, en aangezien een mechanische Watt gelijk is aan een N*m/sec, is dat dus 180N (lineaire kracht; zowel het koppel als het toerental van de motor zijn afhankelijk van de omtrek van het wiel en de eventuele overbrenging, en vallen dus tegen elkaar weg. Dat geeft je een versnelling van 0.6m/s^2, en als er geen andere verliezen zouden zijn, zou je dus in 4.7 sec op de 2.8m/s zitten. Aangezien er wel verliezen zijn, leek 8-10 sec. me een realistische schatting.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ah... Tuurlijk!

Maar in de praktijk kan je (=krijg je vanzelf) bij kortstondige dingen als "even optrekken" een vele malen hoger-dan-nominaal vermogen uit een motor trekken.

Als je naar 0-100km/u getalletjes van autos gaat kijken, dan blijkt dat verdomd redelijk overeen te komen met "1/2m v2 / Pmax". Wat je bij lage snelheden aan vermogen niet door de as en/of wielen krijgt blijkt nauwelijks van invloed op de uiteindelijke tijd.

Maar ik kan me vergissen: 0-10km/u is wat anders dan 0-100km/u.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/