Nieuwe groep naar Garage

Ik wil een paar nieuwe groepen in mijn garage aanleggen. Dit omdat ik een aantal bitcoin-miners heb en die wil ik op een aantal aparte groepen. Ten eerste voor de veiligheid en nu staan ze door heel het huis verdeeld omdat de groep elke keer aan de max zit.

zie dit topic op mijn website voor het hele verhaal en tekeningen en wat foto's
http://www.wanonzin.nl/2014/07/19/project-meterkast/

Nu heb ik verschillende vragen:

1) welke kabel kan ik beste gebruiken? lengte is 30m, maar wat is de beste mm2?
2) wat is het beste/veiligste plan dat ik heb, plan 1 of plan 2
3) of moet ik het helemaal anders doen dan mijn plannen?

Het zou top zijn als jullie kunnen helpen. Ik heb uiteraard eerst overal zelf gezocht op internet en vooral op dit forum maar geen eenduidig/bevredigend antwoord gevonden.

Huidige indeling meterkast en hoe de nieuwe kabel gaat liggen:

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast2.png
http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Stroomschema-plan-garage01-e1405805629915.png

Dit zijn mijn Plan 1 en Plan 2:

Plan 1: De MBS616E B16 laten zitten. Een 30m lange kabel met 5 aders, dikte 2.5mm² of 4mm², trekken naar de garage en dan splitsen naar 3 groepen met zekering MKS16 B16. Dan heb ik 3 groepen die ik elk maximaal 3680W kan belasten, voor de veiligheid ga ik op 3200W zitten.

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast-voorstel1.png

Plan 2: De MBS616E B16 er uit halen en vervangen voor 4 stuks (zoveel ruimte heb ik dan vrij op de rail). Een 30m lange kabel met 6 aders, dikte 2.5mm² of 4mm², trekken naar de garage en dan heb ik in de garage 4 groepen met zekering MKS16 B16 OF ik doe geen extra zekeringen in de Garage en splits de kabel (netjes via rail voor de N (blauw) en Aarde enzo) naar 4 aparte Wandcontactdozen. Dan heb ik 4 groepen die ik elk maximaal 3680W kan belasten, voor de veiligheid ga ik op 3200W zitten.

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast-voorstel2.png

p.s. de schema's zijn niet super netjes getekend, heb ik gedaan in het ouderwetse maar makkelijk werkende Paint :-)

ik zou een 5 aderige kabel 4mm2 naar de garage leggen, krachtautomaat in de meterkast vervangen voor een c20 kracht automaat en de kabel in de garage voorzien van een kastje met 3 groepen b16. de b16 laten zitten in de meterkast en gelijk afzekeren in de garage heeft geen nut. c is een trage automaat en b is snel.

over 1 kabel mag maar 1 groep lopen, dus met kracht vertrekken en opsplitsen naar 3x 230v is beter. gezien de miners allen een aparte groep hebben zou ik een aardlek op die groepen achterwege laten, want smps voedingen van enig vermogen willen die ook vaker laten trippen.

de algemene groepen wel van aardlek voorzien, dat is tegenwoordig standaard.

overigens zijn de aardleks en hoofdschakelaar 40amp omdat dit standaard is tegenwoordig. 3x 25amp huisaansluiting is ook standaard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het advies. Ik wist het verschil tussen B en C niet maar nu is het me duidelijk. Ik ga eens kijken voor zo'n C20 kracht automaat. Die van Hager is best duur: 83 euro. Ik zie er ook van de merken GEWISS, EATON en Legrand, zijn die ook gewoon van goede kwaliteit en veilig?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 juli 2014 14:09:14 (62%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je wilt voor veiligheid gaan?
Mis ik je hele veiligheidsplan.
Ik zie geen aarde,en ik zie geen aardlekschakelaars.

Pak dat eerst op, dan kijk ik verder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aardlek zit in de meterkast en aarde-kabel heb ik er niet in detail bij getekend in het schema (alleen groen streepje) maar dat sluit ik natuurlijk aan (dat is standaard procedure/eis).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 juli 2014 14:09:24 (42%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je geeft in je eerste schema, voor mij het meest overzichtelijke schema, geen aardlekschakelaar(s) aan.
De aarde heb je helemaal niet aangegeven,
De max. aardverspreidingsweerstand is een. van de belangrijkste, en die staat ook niet aangegeven

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 juli 2014 14:09:36 (38%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De Hager MBS616E B16 wordt vervangen door een C20 automaat 3P+N krachtgroep (merk) GEWISS. Ik heb het volgende schema gemaakt welke me in orde lijkt:

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast-plan-v1.png

Ook de opmerking van Toeternietoe betreft aarde nog eens bekijken maar dit lijkt me al in orde in de meterkast. Daar zit 2x Aardlek (Hager CDS440G 40A) en een blok om de aardekabels aan te sluiten die de meterkast binnen komen. Op groep 9 (aparte kabel 3x 2.5mm2 ook naar garage) heb ik 2 omvormers van mijn zonnepanelen (2650Wp) zitten, die hebben ook geen aparte aardlek constructie, is zo aangelegd door de installateur door een erkende electricien.

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast-aardlek.pn…

http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/Meterkast-aardleblok…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 juli 2014 14:10:13 (1%)

nu heb je de b16 krachtgroep ook achter de aardlek zitten, dat zijn al 5 groepen op 1 aardlek. dit kastje is nog geen 2 jaar oud, dus zouden er max 4 groepen per aardlek op mogen zitten met huidige richtlijnen.

ik zou de voeding van de garage idd een c20 krachtgroep geven, aardlek in meterkast niet voor de kracht garagegroep gebruiken en pas in een ander kastje in de garage de 230v groepen uitsplitsen. miners op aparte wcd's en groepen en evt andere gebruikers als licht en koelkast in de garage wel achter aardlek zetten, bijv die extra groep die er toch al ligt.

als die miners 1000w? per stuk wegtrekken zal een fannetje van 35watt niet genoeg koelen ben ik bang. wat is het echte vermogen van die dingen? normale servers en pc's vallen in idle als er geen rekenkracht nodig is, deze dingen zullen constant vol vermogen draaien waar een flink deel van dat vermogen warmte is. dat zou je net zo goed kunnen hergebruiken om de was te drogen bijv. als je een gat in het dak/muur maakt voor de afzuiging denk dan ook aan toevoer, huizen zijn nogal tochtvrij tegenwoordig..

denk ook al de totale last per fase, miners verdelen over de fasen zodat droger, wasmachine, vaatwas, oven niet de hoofdzekering triggert.

gewiss is niet het beste merk tov hager. eaton, abb, schneider is wat beter van kwaliteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo voldoet het in elk geval niet aan de huidige NEN1010.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 juli 2014 13:15:53 schreef testman:
nu heb je de b16 krachtgroep ook achter de aardlek zitten, dat zijn al 5 groepen op 1 aardlek. dit kastje is nog geen 2 jaar oud, dus zouden er max 4 groepen per aardlek op mogen zitten met huidige richtlijnen.
[...]
denk ook al de totale last per fase, miners verdelen over de fasen zodat droger, wasmachine, vaatwas, oven niet de hoofdzekering triggert.

Duidelijk verhaal, dank je. Op de eerste Aardlek zitten 4 groepen (2,3,4 & 5 genummerd):

2: meterkast: 3x 1W led lamp garderobe/overloopje en 1 wcd naast verzekeringkast maar zit niks op.
3: overloop boven, badkamer, zolder, kelder, woonkamer voorste gedeelte. Alle verlichting is LED totaal 12W. In woonkamer gedeelte TV + Audio (max 250W). Badkamer soms fohn.
4: slaapkamer. Alleen lamp en wekkerradio
5: keuken, gang. Keuken alleen vaatwasser. Gang 3x 1W led lamp

Deze lijkt me dus minimaal belast en daar kan ik denk ik wel die groep 1 met C20 3 Fase bij zetten.

Op de andere aardlek zitten de groepen:

6: keuken: oven + koelkast. 1W Ledverlichting gangetje achter + WC
7: Eetkamer: 3x 8W LED. Garage: Wasmachine + Droger
8: woonkamer: aantal WCD's waar 1 iMac + printer op zit en laders voor laptop/iphones.
9: Zonnepanelen, omvormers in garage. aparte kabel

Soms staan wasmachine en droger tegelijk aan maar dat kan geen kwaad, zit ruim beneden de 3000W. Omvormers zijn nog eens apart afgezekerd (2x C10) in de garage.

Wat ik misschien beter kan doen om er voor de zorgen dat er max 4 groepen op 1 aardlek zitten is om groep 2 op de huidige groep 4 aan te sluiten. Deze aansluitingen samen zitten nooit boven de 30W ! Groep 2 automaat gooi ik er dan uit. Dan kan de C20 veilig op de 1e aardlek en zitten daar max 4 groepen op. Is het dan wel NEN1010 ?

als die miners 1000w? per stuk wegtrekken zal een fannetje van 35watt niet genoeg koelen ben ik bang. wat is het echte vermogen van die dingen? normale servers en pc's vallen in idle als er geen rekenkracht nodig is, deze dingen zullen constant vol vermogen draaien waar een flink deel van dat vermogen warmte is. dat zou je net zo goed kunnen hergebruiken om de was te drogen bijv. als je een gat in het dak/muur maakt voor de afzuiging denk dan ook aan toevoer, huizen zijn nogal tochtvrij tegenwoordig..

De miners hebben we zelf ontworpen en laten fabriceren. Het zijn niet van de lompe grote bakken die loei warm worden. Het is een modulair systeem: 1 mainboard met controller met daar op max 10 boards met daarop de mining chips. Ze zijn zeer efficient en hebben goed warmte afvoer en worden niet super warm. Een simple 1200rpm 12x12cm fan er bij is genoeg voor koeling. Het mainbord heeft onboard controller + software en netwerkaansluiting, er staat dus geen aparte PC bij. Ze werken op 12V maar ik undervolt ze ietsje, naar 11.7 zoiets, wel iets minder hashpower maar ze worden een stuk minder warm. Een setup van 1 mainboard + 10 miningboard + fan is zo'n 200W met ±300GH/s hashpower. Op 12 tot 12.1V halen ze max 380GH/s.

Voorbeeldje van een test-setup:
http://s21.postimg.org/6588uvh1j/yiazo_ybf_test_setup.jpg

Dus met een aantal van deze setups met kleine fan is de afzuiging van de warme lucht door de CMF14 voldoende. Althans daar kom ik straks wel achter. Warmte afvoer in de zomer gaat naar buiten, in de winter ga ik hem naar binnen sturen zodat hij de garage mooi op temperaturr kan houden. Of als eind volgend jaar de tuinkas aan de achterkant klaar is kan hij in de herfst en winter mijn tomaten, paprika en peperplantjes op temperatuur houden :-).

Bovenstaande is wellicht nice-to-know maar laten we on-topic blijven, het gaat om de groepen/aansluiting voor de stroom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 juli 2014 20:23:22 (42%)

verkijk je niet op die was en droger samen, wasmachine is een 2500-2800w en de droger is 2800-3500w. wat zit er overigens op die c16 automaat? best kans dat dat de wascombi is..

die miners zijn niet echt vermogen met die kleine voedingkjes. het vermogen samen kan nog gemakkelijk op 1 groep. kan een stuk makkelijker met 1 groep 230v en een ups erachter.

dacht dat het serieus vermogen was, maar die stofzuiger zal het probleem eerder zijn icm b16 automaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vorige week spullen ontvagen en afgelopen weekend de 5 x 4mm2 kabel door kruipruimte gelegd en stukje doorgevoerd naar garage. Helaas kabel moet afknikken en niet helemaal door kunnen voeren, kabel is de stug om helemaal door de buis (met 90 graden bocht er in) te trekken. Maar ja, maakt nu gewoon een verdeeldoos met lasklemmen, kan toch ook?

De 5-aderige kabel ligt, nu heb ik een gereviseerde kWh-meter 3 fasen (van AEG) aangesloten. Zat een handleiding bij dus ik denk dat het zo goed heb gedaan. Elke fase op de kWh aangesloten en doorgelust met een stuk 4mm2 kabel naar de B16 automaat. De N draad, ook 4mm2 heb ik op doorgelust van de 1e naar de 2e naar de 3e automaat.. mag dus zo? of kan ik beter van de N-aansluiting van de kWH meter 3x een aparte 2.5mm2 kabel naar de automaat N-aansluiten doen?

De kabel komt nu van boven af naar beneden, ik heb de automaten op zijn kop / onderste boven in het kastje gehangen, leek me makkelijker betreft aanleggen kabels. Dit kan/mag toch zo wel zo? of kan ik ze ook gewoon rechtop in het kasten zetten en de kabels vanaf de kWh meter aan de bovenkant van de automaat aansluiten en dan vanuit de onderkant naar de WCD's...

Ik heb het nu zo aangesloten:
http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/P1040642.jpg
http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/P1040641.jpg
http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/P1040643-e1407273183898.jpg

hele verhaal/update en wat meer foto's: http://www.wanonzin.nl/2014/07/19/project-meterkast/

plankje eronder is goed, maar de draden vanuit de meter naar de doos met automaten zou wel een stukje buis kunnen gebruiken. ook die automaten op hun kop gebruiken ziet er niet uit. gezien ze andersom ook prima werken, kun je dan ook de voeding en afgaand omdraaien, dan zitten ze recht.

de nulbrug van 4mm2 is niet super, beter een brugje ervoor nemen, 2 ronde draden onder 1 klem gaat nogal eens fout.

als de kabel door een buis gaat, mag de ymvk mantel er in de buis ook gewoon af, als je maar 19mm of meer buis gebruikt. een doos kan er ook prima tussen, neem wel de juiste lasklemmen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor je snelle antwoord.

- buisje komt er nog omheen (tussen meter en kastje)
- 4mm2 lasklemmen zijn onderweg

- inderdaad 2 x 4mm tegen elkaar is niet top, of kan ik wel 2.5mm2 kabel gebruiken? ik kan zo even niet een brug/verbindingsrail vinden. Heb je misschien een linkje? thanks

Dus ik kan die automaten gewoon omdraaien en aan de bovenkant dan de draden aansluiten die uit de meter komen? en dan aan de onderkant de 2.5mm2 naar de WCD's? of moeten dan echt de draden er omheen / langs liggen? dat laatste krijg ik nooit netjes in dat kastje.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit lees ik in het eerste verhaaltje:
Ten eerste voor de veiligheid

Maar ik heb nog steeds geen aardlekschakelaar gezien.
Dus de openingszin moet zijn:
Als laatste denk ik misschien aan de veiligheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aardlekschakelaar zit in de meterkast. Eentje is toch genoeg?
http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2014/07/P1040574.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 augustus 2014 23:07:19 (55%)

mvdk

Golden Member

Ja, en hij zit precies op de goede plek.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aardlekschakelaar zit in de meterkast. Eentje is toch genoeg?

Op je schema (dat voor mij bepalend is) staat geen enkele aardlekschakelaar aangegeven.
Op de foto kan ik geen gegevens van de aardlek halen(nominaalstroom)

Of 1 aardlek voldoende is (en er staan er denk ik 2 op de foto) kan ik zo niet beoordelen.

2 draden onder 1 klem, zoals bij je automaten zou ik afkeuren.
En, voor de werking maakt het niets uit, maar monteer je automaten niet op de kop. Staat slordig, en is onhandig, het handeltje staat net andersom, erg verwarrend

In de onderverdeler moet een Hoofdschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de verdeling van de groepen per aardlek is nog te hoog, 5 groepen op de linker aardlek is te veel. dan is de uitvalkans nog erg hoog voor de miners.. ook daar zit dubbel 2,5mm2 onder 1 klem overigens wat voor interne kastbedrading wel dun is..

ik zou de afgaande voeding vanuit de hoofdkast niet op de aardlek aldaar hebben gezet, maar een krachtaardlek na de meter in de garage voor de automaten hebben gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is een goede reden automaten niet op zijn kop te zetten:

Als je iets op het handeltje laat vallen hoort de automaat uit te gaan, niet aan.

Werkt bitcoin mining? Heb je al eens een bitcoin gescoord?

Op 6 augustus 2014 10:17:02 schreef testman:
de verdeling van de groepen per aardlek is nog te hoog, 5 groepen op de linker aardlek is te veel. dan is de uitvalkans nog erg hoog voor de miners.. ook daar zit dubbel 2,5mm2 onder 1 klem overigens wat voor interne kastbedrading wel dun is..

ik zou de afgaande voeding vanuit de hoofdkast niet op de aardlek aldaar hebben gezet, maar een krachtaardlek na de meter in de garage voor de automaten hebben gezet.

De optie van een extra aardlek tussen de kWhmeter en de 3 automaten in de garage zou ik natuurlijknog kunnen doen. Maar aardlek (garage) na aardlek (meterkast) kan gewoon?

De (bitcoin)miners die ik op de groepenkast van de garage wil aansluiten zijn geen grote apparaten. Hiermee bedoel ik dat ik geen 1 fo 2 "dikke" miner(s) van 1200+W op 1 WDC/groep ga aansluiten. De apparaten die ik ga aansluiten verbruiken per apparaat max 240W. De kans dat er rare dingen gaan gebeuren is klein. Stel dat er 1 flipt dan is nog niks spannends aan de hand toch. De miners draaien op LED-voedingen van 12V 20A of 12V 25A of op ATX PC voedingen, modelletje (gold) 350W of 550W.

Op 6 augustus 2014 11:52:18 schreef Hoeben:
Er is een goede reden automaten niet op zijn kop te zetten:

Als je iets op het handeltje laat vallen hoort de automaat uit te gaan, niet aan.

Werkt bitcoin mining? Heb je al eens een bitcoin gescoord?

Er zit een klepje op het groepenkastje :-)

Bitcoin mining werkt zeker… en ik heb al meerdere bitcoin gemined. Gezien de stroomkosten is het nu geen dikke winst maar je moet geloven in de toekomst en dat de bitcoinwaarde zal stijgen…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 augustus 2014 23:06:29 (19%)

Ik werk al met Asic-based miners. Heb 2650Wp aan zonnepanelen op mijn dak liggen… maar ja, vele miners verbruiken meer stroom :-) stroomkosten haal ik er wel uit hoor, zeker op de lange termijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 augustus 2014 23:06:53 (35%)

Op 6 augustus 2014 21:30:13 schreef petje72:
Er zit een klepje op het groepenkastje :-)

Het lijkt me ook nog eens ontzettend onlogisch. Er is geen ENKELE reden te bedenken om ze op de kop te monteren.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 augustus 2014 10:10:22 schreef Jochem:
[...]Het lijkt me ook nog eens ontzettend onlogisch. Er is geen ENKELE reden te bedenken om ze op de kop te monteren.

Ik vind het er ook niet uit zien en heb ze het liefste recht op maar dan wordt het zo'n zooi met de kabels. Dus mijn vraag:

Dus ik kan die automaten gewoon omdraaien en aan de bovenkant dan de draden aansluiten die uit de meter komen? en dan aan de onderkant de 2.5mm2 naar de WCD's? of moeten dan echt de draden er omheen / langs liggen? dat laatste krijg ik nooit netjes in dat kastje.