ir signaal te zwak

ik heb onlangs een sy-8088-38 helicoptertje gekocht. het ir signaal is echter veel te zwak, wanneer ik wil opstijgen moet ik de afstandsbediening vaak op minder dan 1 meter afstand houden voordat hij iets doet. de batterijen heb ik gecontroleerd, die zijn in orde.

hier een foto van de heli. in het rode kringetje bevind zich de ir sensor ergens.
http://www.uploadarchief.net/files/download/heli.jpg

hier ook een foto van de afstandsbediening. in het rode blokje zitten 3 ir zenders
http://www.uploadarchief.net/files/download/helicontroller.jpg

wat kan ik doen om het signaal te verbeteren?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

In principe kun je er niks aan doen, behalve eens nazien of er niets verschoven zit.

Waarschijnlijk zijn er 1 of 2 zenddioden defect.
Normaal zitten er 3 in, die een beetje naar alle richtingen uitstralen.

Kijk eens met een digitale camera of alle dioden nog oplichten.

Ik heb hier een Salvation33 IR zender liggen, gekregen om te opereren ;) heli is gebroken.
Hiermee kon ik makkelijk 5m overbruggen, niet verder getest.

LDmicro user.

heb net getest met digitale camera. ze werken allemaal. volgens de handleiding zou hij een bereik van 12 meter moeten hebben

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

had vandaag ook een probleem met een afstandbediening van een helikopter. na vervangen van de batterijen werkte het ding niet meer. dit bleek te komen door de duracell batterijen welke geen contact maken door de lage plus contacten. de contacten in de afstandbediening wat naar voren buigen was genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het kan toch best aan de batterijen liggen. Er zijn nou eenmaal goedkope, die alleen geschikt zijn voor klokjes en zo die nauwelijk stroom trekken, maar de betere batterijen kunnen veel hogere piekstromen leveren. IR zenders pompen vaak 100-500 mA door de diodes.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
RAAF12

Golden Member

Heb je ook de accu van de heli goed opgeladen? dat gaat via een snoertje naar de afstandsbediening.

edit hieronder

Via USB kan het ook. Als dat oplaadpunt niet in de buurt is kan het ook via de batterijen in de AB.

Het is China brol wellicht kan je ermee terug naar de winkel en heeft ie het wel ooit goed gedaan?

Reparatie kan lastig zijn vooral als blijkt dat de diodes in de transmitter allemaal goed werken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 21 juli 2014 18:41:55 (15%)

ik heb er al degelijke batterijen in zitten denk ik. er zitten momenteel 6 AA batterijen van duracel in. ik heb ook nog energizer batterijen van het type hightech.

ik laad hem op met de bijgeleverde usb kabel.

[Bericht gewijzigd door superkiller528 op maandag 21 juli 2014 18:35:06 (13%)

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

Op 21 juli 2014 17:57:27 schreef testman:
... dit bleek te komen door de duracell batterijen welke geen contact maken door de lage plus contacten. .

Dat is al jaren zo :(
Die firma mag daar dringend iets aan doen, vooral de pro serie.
Al enkele keren met zoiets geconfronteerd geweest, mensen steken andere batterijen en dan werkt het niet meer.
Dan krijg je zoiets in handen dat onmiddellijk is te verhelpen, met mijn advies van de volgende keer een ander merk batterijen te kopen.

Blijkbaar hebben ze hier in de streek de markt in handen, buiten de huismerken van de grootwarenhuizen kun je hier bijna geen andere kopen.

LDmicro user.

de contacten zijn weldegelijk in orde. dat heb ik gecontroleerd.

kan ik de ir zender of ontvanger niet op de een of de andere manier versterken?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

Dat kan, maar dat zou symptoombestrijding zijn. Beter los je het probleem van het slechte bereik op.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Versterken, ja dat kan, maar aangezien je die vraag stelt denk ik dat je niet de nodige kennis in huis hebt.

Dan is er ook nog de vraag waarmee je zou beginnen, de zender of de ontvanger? Heb je een scoop?

Dus zoals Fuzzbass schreef, los het probleem op en zonder oscilloscoop is het bijna niet te doen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Werkt 't in donker wel goed? Dan is er omgevingslicht invloed. IR filter om de ontvangerdiodes kan dan helpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Idd, Arco. Sommige LED lampen kunnen IR datatransmissie stevig storen doordat ze (met hele steile flanken) knipperen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Afstandsbediening met IR voor een helikopter ? Broken by disign :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk niet dat hij met zijn heli in huis wil vliegen maar buiten, dus ledlampen zijn de oorzaak niet.

Als hij op minder dan een meter moet staan om verbinding te krijgen is er iets anders loos.

Zit de ontvangerdiode nog op zijn plaats? eens goed kijken of die niet overgeplooid zit.

edit: @Shiptronic, dit is speelgoed, je kunt dit moeilijk vliegen noemen? ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 22 juli 2014 09:03:49 (12%)

LDmicro user.

Juist dit soort helicopters en/of vliegtuigjes doen het indoor het best.
Vaak zijn ze door hun geringe massa voor elke windvlaag, hoe miniem ook, een gewillige prooi.

Op 21 juli 2014 22:34:17 schreef MGP:
... denk ik dat je niet de nodige kennis in huis hebt.
... Heb je een scoop?

ik heb wel al wat elektronica kennis en kan ook goed solderen.

een oscilloscoop heb ik jammergenoeg niet. is er iets wat ik kan doen zonder een oscilloscoop?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen
Arco

Special Member

Zoals gezegd proberen of de AB wel werkt bij geen/weinig licht. Zeker geen gedimde lampen gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is opgelost. ik heb de helikopter en de AB omgeboud. het is nu een RF verbinding.
correctie: rc verbinding

[Bericht gewijzigd door superkiller528 op vrijdag 25 juli 2014 13:28:43 (13%)

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen
Lucky Luke

Golden Member

Hoe?

Ik heb ook zo'n IR helitje, bij veel zon mist 'ie nogal 's een commando.

(@Others: Ja, het is speelgoed. Maar wel heel leuk speelgoed :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je mag het mij niet kwalijk nemen maar dat geloof ik niet, gezien de vragen die je hebt gesteld.

Wat ik wel geloof is dat je een andere hebt gekocht, RF gestuurd.

Maar je mag altijd het tegendeel bewijzen....hoe en met welke onderdelen.

@Lucky, omdat het speelgoed is wil niet zeggen dat het niet interessant is. Ik wilde maar zeggen dat je er niet teveel mag van verwachten.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 juli 2014 13:13:18 (23%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Geloof er ook niets van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

na heel veel googelen heb ik het volgende gevonden:http://www.instructables.com/id/Add-Radio-to-an-Syma-S107-IR-Helicopte…. hier wordt volledig uitgelegt hoe je een ir verbinding kan veranderen naar een rc verbinding. bij mij zaten de contactjes een beetje anders maar voor de rest was het zo goed als hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door superkiller528 op vrijdag 25 juli 2014 13:30:01 (16%)

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

In 3 dagen, onderdelen kopen, veel googlen en geen apparatuur, petje af.

LDmicro user.

@superkiler528, heel knap :)

I thought, I thought of everything