Uitgebreide motorschakeling

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een elektrische borstel maar heb helaas weinig kennis van elektronica. Hopelijk kan iemand hier me op weg helpen.

- De motor die ik wil gebruiken is een 18V DC motor met planetaire vertanding en een vermogen van 20W. (uit een accuboor gehaald).

- 18V Voeding

De motorsnelheid moet vooraf worden ingesteld dus niet variabel zoals in een boormachine. Bijvoorbeeld drie standen. (6V, 12V, 18V)

Daarna wil ik kunnen kiezen tussen linksom of rechtsom draaien

De bediening aan/uit wil ik met een drukknop regelen.

Wie helpt me uit de brand..alvast bedankt!

Aan/uit en het omkeren kun je met een paar schakelaars doen (een dubbele wisselschakelaar voor het omkeren), of met relais. Een standaard relais met wisselcontact voor in een auto doet het op 18V waarschijnlijk ook prima, en kost 4 euro of zo. Met 2 van die relais kun je de draairichting veranderen en de motor aan en uit zetten.

Voor de snelheid kun je de motorregelaar gebruiken die hier bij de schakelingen staat. Met de potmeter is die continue variabel, maar als je een paar vaste standen wilt, kun je de potmeter weglaten, en een kant daarvan vervangen door een paar weerstanden in serie of parallel, waarbij je op 1 na alle weerstanden een schakelaar in serie geeft, en daarmee dus de weerstanden selectie parallel kunt plaatsen, of alle weerstanden om te beginnen in serie zet, waarbij je ze op 1 na kunt kortsluiten met een schakelaartje.

Een regelaar voor een aantal standen is netto nog iets ingewikkelder dan een die je met een potmeter kunt instellen.

Ik betwijfel of die motor maar 20W kan leveren op 18V; zeker kortstondig zal het een veelvoud daarvan zijn, gemakkelijk meer dan 100W.

Heb je de rest van de boormachine nog, en werkt de originele snelheidsregelaar? Het principe daarvan zal niet veel anders zijn dan de motorregelaar die je dus hier bij de schakelingen in de linker balk vindt, en misschien is die wel eenvoudig aan te passen voor jouw doel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken