Motor > Bolderkarwiel

Hallo allemaal,

Ik ben wat onderzoek aan het doen. Ik wil graag een apparaat maken dat tennisballen wegschiet. Dat wil ik doen met 2 bolderkar wielen:
http://www.skelterbanden.nl/artikel/15400/steekwagen-bolderkarwiel-300…

Ik heb dus 2 motoren nodig die snel kunnen draaien en voldoende kracht hebben. Liefst wil ik die direct met deze wielen kunnen verbinden. Heeft iemand tips voor me? Voor zowel de motoren en de connectie met de wielen.

Edit#1: Zo zoiets werken? Zo ja, hoe verbind je zoiets met een bolderkarwiel: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/244478/Motraxx-Elektromotor-met-5-d…

De besturing en dergelijke kan ik wel aan.

Bij voorbaat dank!

[Bericht gewijzigd door Elektron54 op zaterdag 26 juli 2014 19:51:08 (17%)

welke snelheid moet de bal krijgen?

dan kun je de energie uitrekenen. deze motor levert 13W, ik denk dat dat veel te weinig is.

hoe dan ook, die wielen hebben lagers, dus je zal dus een manier moeten vinden om een tandwiel erop te monteren, of het lager eruit.

GMT+1

Ik neem aan dat je een link had gepost? Ik denk rond de 50 Km/h max. De bal moet gewoon een tuin van 30 meter door kunnen vliegen :).

Het hoeven niet persee bolderkarwielen te zijn hoor. Mag ook iets anders. Ik dacht: als ik nou 2 bolderkarwielen pak. Die niet helemaal opgeblazen zijn, En redelijk kort bij elkaar staan, EN ik drijf ze aan met 2 elektromotoren....Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om een balletje wat er tussen komt af te kunnen schieten.

In een aflevering van scrap heap challange gebruikte men een haakse slijper als aandrijflijn voor de 2 luchtbandjes.
Dit schoot serieus ver.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Waarom niet één motor en de wielen mechanisch verbinden zodat ze tegengesteld draaien?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 26 juli 2014 20:05:52 schreef Elektron54:
Ik neem aan dat je een link had gepost?

Nee, die 13W sloeg op de Motraxx die jij bij Conrad had gevonden.

een haakse slijper doet 600-1300 W. das een tikkie meer.

het hangt er een beetje vanaf of er een tennisdame aan de andere kant van de tuin staat, want je wil niet té hard.

[Bericht gewijzigd door Progger op zaterdag 26 juli 2014 20:24:01 (30%)

GMT+1

Ok. Zeker. 1 Motor is ook prima. Zolang de wieltjes maar erop kunnen draaien. Hoe en wat maakt mij niet zo uit. Zolang ze maar draaien en een bal weg kunnen schieten. Er is iemand op youtube die een wasmachine motor gebruikt: http://www.youtube.com/watch?v=AXjOREitwFQ

Zoiets zou ook wel leuk zijn. Ik zoek nu waar ik zulke motoren kan krijgen. En dan misschien een riem, die over de assen van de bolderkarwielen loopt?

Hij mag van mij zo hard als maar kan. Zolang ik de snelheid ook maar kan regelen ofzo. Het is voor een enthousiaste herdershond trouwens :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 26 juli 2014 22:37:12 (14%)

Ik zou denken dat het vermogen niet zo hoog hoeft te zijn. De energie om de bal weg te schieten sla je immers eerst op in de rotatie van de 2 wielen. Gedurende een zeer korte tijd breng je een deel van die energie over op de bal. De wielen remmen daarbij wel even af, maar voor de volgende bal heb je weer genoeg tijd om ze weer op toeren te krijgen.
Maar ja, hoeveel vermogen heb je nodig... geen idee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Timing tussen ballen kan ik elektronisch beveiligen. Komt goed. Ik heb alleen een oplossing nodig voor een elektromotor en een verbinding tussen motor en wiel. Ik hoef er ook niet persee 2 aan te drijven. Met 1 zal het ook werken.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Twee motoren is het makkelijkst. Ik ben er ook mee bezig.
Je hoeft dan alleen 2 flenzen te laten draaien door een metaalbewerker.
De flens zet je vast met bouten tegen het wieltje.

Als je een kettingwiel neemt in Taperlock uitvoering, die kun je simpel op de motoras monteren.
Het wiel bout je vast op het kettingwiel.
Is vrij goedkoop en je hoeft niets te laten draaien.

voorbeeld van kettingwiel: http://producten.morskateaandrijvingen.nl/Aandrijftechniek/Kettingwiel…

Op 26 juli 2014 20:05:52 schreef Elektron54:
Ik denk rond de 50 Km/h max. De bal moet gewoon een tuin van 30 meter door kunnen vliegen :).

Even wat natuurkunder herhalen. :-)
50km/u is ongeveer 15m/s. Met 15m/s totale snelheid kan je ongeveer een verticale snelheid van 10m/s en een horizontale snelheid van ook 10m/s bereiken (15/worteltwee). Met 10m/s2 zwaartekracht duurt het 1s voordat 10m/s afgenomen is tot nul en 1s voordat je weer op de oorspronkelijke hoogte bent. Je kan dus 2s "vliegen". Met de horizontale snelheid van 10m/s haal je dus 20m.

Met 50km/u haal je (zonder wrijving) de 30m van je tuin niet. Met wrijving kom je nog minder ver.

Het hoeven niet persee bolderkarwielen te zijn hoor. Mag ook iets anders. Ik dacht: als ik nou 2 bolderkarwielen pak. Die niet helemaal opgeblazen zijn, En redelijk kort bij elkaar staan, EN ik drijf ze aan met 2 elektromotoren....Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om een balletje wat er tussen komt af te kunnen schieten.

Voor de eenvoud, zou ik de bal met slechts 1 wiel afschieten. De bal laat je bijvoorbeeld tegen de bovenkant van het wiel rollen waarna ie tussen het wiel en een geleiding aan de bovenkant weggeschoten wordt.

Het vermogen van de motor is m.i. niet zo ontzettend belangrijk: Je kan er een behoorlijke tijd over doen om op snelheid te komen. Je hoeft toch niet iedere seconde een tennisbal weg te schieten. Wel is het met mijn constructie nodig dat de buitenkant van het wiel dus op de dubbele eindsnelheid van de bal draait. Denk dus aan 40m/s. Met 81cm aan buitenlengte van je bolderkar wiel zit je dus aan 50 omwentelingen per seconde 3000 RPM.

Bij 3000RPM kan je een redelijke motor wel in "direct drive" zetten. Dus zonder overbrenging: 1 omwenteling van de motor is 1 omwenteling van het wiel. Maar een motor die op 6000RPM 100W gespect zou zijn, zal dan maar ongeveer de helft van dat vermogen kunnen leveren. En het zou best kunnen zijn dat je bij 3000RPM op dat wiel rond de 50W aan luchtweerstand hebt.... (maar ook 5(*) of 500, zo nauwkeurig kan ik dat niet schatten).

(*) 5W? Nee! da's net TE stug...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je hem aan de onderkant wegschiet wordt hij met "topspin" weggeschoten.
Volgens jou onder 45°; dan komt hij ook onder 45° op de grond.
Het eind van de tuin haalt hij dan wel ;)

Vele jaren geleden noemden we (mijn familie) de spin die ie heeft als je de onderkant hard laat gaan en de bovenkant niet, "backspin". En dan vliegt ie inderdaad wel verder dan je op basis van de wrijvingsloze mechanica zou verwachten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

stomme vraag, maar wat is het doel van het wegschieten van die tennisballen?

Waarom deze vraag? Als je 2 motoren hebt is de snelheid van de wielen t.o.v. elkaar nooit hetzelfde, maar bij veel motoren afhankelijk van de belasting. Gevolg is dat afhaneklijk van hoe de bal hem raakt en de vervorming van de bal/indrukking/wrijving vertraag je de ene motor meer dan de andere.

rechtstreeks gevolg is dat je verwachte baan afhankelijk van deze variabelen dus ook behoorlijk af kan wijken. Als je de wielen mechanisch koppelt draaien ze altijd dezelfde snelheid t.o.v. elkaar. Hierdoor is iig de richting wat constanter.

dan is er nog de vraag hoe ver moeten ze komen. die optie slijptol vond ik wel aardig, maar qua kracht kan het weleens lastig zijn. Slijptollen draaien ca 10 K tot 6K RPM (afhankelijk van de groote, grote slijptollen draaien minder toeren..) das wel serieus veel. Vergelijk een gewone asynchroon motor daarmee met maximaal iets van 2900 RPM of vaker 1450 RPM, maar een overbrenging kost vermogen en die snelle slijtolen zijn maar iets van 750 W. De grotere gaan tot 2,5 Kw. Maar je kunt ook asynchroon motoren kopen van 500 W tot 500 kW

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@Rew: ik bedoel zoiets:
http://i57.tinypic.com/208wpc2.jpg
Het balletje verlaat de onderkant van het aandrijfwiel met topspin en zal zodoende na de landing geneigd zijn door te stuiteren.
Ik maak me er sterk voor dat de apparaten op de tennisbaan ook zo werken want anders gaat de bal altijd uit in plaats van binnen het veld te blijven.
Wat jij backspin noemt noem ik slize. Dat is als bij tafeltennis de ballen in een kromme de lucht in vliegen, de zwaartekracht tartend ;)
@Henk: het doel is de hond bezig te houden.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op donderdag 31 juli 2014 03:02:41 (15%)

Ah. De verwarring zit in "van de onderkant". Ik begreep dat juist het aangedreven wiel aan de onderkant zit bij die "term". :-)

Het lijkt me trouwens dat als je googled op "DIY ten(nis ball launcher) " (wat daar tussen haakjes staat werd door google voorgesteld!) krijg je als eerste hit: https://www.youtube.com/watch?v=oZjx7F1doGs

Misschien inderdaad toch twee motoren en wielen, zodat je top- of under-spin kan instellen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok dan. Ik heb een goede lokale bron gevonden voor motoren. Dat is het probleem niet meer. De natuurkunde en back en topspin factoren laat ik even achterwege. Ik moet eerst kijken of ik de volgende dingen allemaal gemaakt krijg:

- Elektronische sturing: check.
- Motoren: check.
- Programmatuur voor processor: check
- behuizing: check.
- Connectie tussen motor en bolderkarwiel: bijna!

Taperlock word dus de connectie. Geniaal uitgevonden. Voor de mensen die er meer over willen weten. Kijk even hier: http://www.youtube.com/watch?v=RBjtuetw44Q

Dus...je hebt een taperlock ring (bushing?) die je om de as van de motor doet. Deze taperlock ringen zijn schijnbaar gestandariseerd. Om die ring past nog een andere ring. Met daarop bijvoorbeeld een kettingwiel.Deze ring met kettingwiel schroef je vast op de taperlock. Op de een of andere manier gaat hij bij het schroeven de taperlock dusdanig krimpen tot hij stevig om de as zit van de motor.

Geniaal uitgevonden en super bedankt voor de tip! Ik keek net even in wat datasheets en daar heb je vaker de kolom Z en A. Wat betekend dat? Diameter ofzo? Ik wil dus eigenlijk een taperlock kunnen vinden die op een motoras past tussen de 5 en 50 mm denk ik.

Hoe doe ik dat. En dan heb ik dus bijvoorbeeld de juiste taperlock gevonden, maar, hoe bepaal ik dan aan de hand van die rare datasheets welk kettingwiel daarop past? of...welke flens, als men flenzen verkoopt (geen idee).

In ieder geval vind ik het supertof dat jullie allemaal meedenken!

En nogmaals. Het eerste project zal gewoon tennisballetjes schieten in willekeurige richtingen voor een enthousiaste herdershond :) (en geloof me, die wil nooit stoppen met spelen)

Op 3 augustus 2014 00:48:39 schreef Elektron54:
Ok dan. Ik heb een goede lokale bron gevonden voor motoren.

Ik vind het leuk om te helpen, als ik dan ook van anderen hun suggesties kan lezen, en van de topic starter kan horen wat het uiteindelijk geworden is. Dus wat voor motoren heb je gevonden en waar ga je die kopen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Al gedacht aan naafmotor van scooter ?
motor zit daarbij in wiel. ( = as staat stil, motor draait er omheen )
Is wel 3 fasig...
http://www.goldenmotor.com/hubmotors/12inchSmartWheel.jpg
geen overbrenging nodig. RPM is misschien niet hoog genoeg voor jou?

Taperlock kettingwiel bepalen:
Je moet de motoras opmeten en aan de hand hiervan bepaal je de taperlock bus. Bv. grootte 1008 of 1210.
Z betekend het aantal tanden van het kettingwiel.
A aantal boutjes voor montage kettingwiel en bus.

De dikte van het kettingwiel wordt bepaald door de grootte van de ketting.
3/8" ketting dan zal het kettingwiel een dikte hebben van +/- 5 mm.

Op internet zijn hierover diverse tabellen te vinden.
http://15341.static.securearea.eu/Files/4/15000/15341/Attachments/Prod…

Op 3 augustus 2014 10:25:51 schreef WernerM:
RPM is misschien niet hoog genoeg voor jou?

De KV van zo'n motor is zodanig dat ie bij bijvoorbeeld 24V zo'n 25km/u gaat. Dus ruwweg 1km/u per volt spanning. Als je dan 100-150km/u wil halen, zal je dus met 100-150V moeten werken. Zolang de lagers het toerental aankunnen en de isolatie de spanning is dat motor-technisch geen probleem.... Maar enerzijds krijg je te maken met gevaarlijke spanningen, anderzijds een ongebruikelijke spanning, dus geen goedkope controllers te krijgen......

Hmm. Die 25km/u is voor fietsen. Scooters kunnen en mogen misschien sneller? Misschien 50km/u bij 36V? Dan kom je op 75-100V voor de tennisbalschieter.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 augustus 2014 14:36:05 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/