motorprintje CB605-60043

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Uit de sloop van een paar HP printer/scanners recupereerde ik de combinatie motortje/optische schijf/optische sluis.
Heeft iemand de aansluitgegevens en de spanning waarop dit spul werkt.
Op ebay staat 2 tot 9V maar dat is wellicht de motorspanning en niet de lichtsluis.
Het lijkt me een leuk spul om als aandrijving te hergebruiken.

Op ebay staat er eentje te koop:
http://www.befr.ebay.be/itm/Elektromotor-CB605-60043-3K475265-2V-9V-ca…

Vriendelijke groeten,

Edaurd

Henry S.

Moderator

Staat op de lichtsluis zelf geen typenummer? Zo'n lichtsluis is meestal opgebouwd uit een (IR)led en een fototransistor zonder basisaansluiting.

2-9V 40mA slaat op het motortje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Eduard2

Golden Member

dag Henry,

Googelen naar het nummer op de lichtsluis levert niets op. Het idee van dit motortje te hergebruiken is niet steekhoudend in mijn toepassing. Het lijkt me moeilijk kleine stapjes te nemen ondanks de optische schijf. Ik heb het motortje op een regelbare voeding aangesloten. Manueel een paar segmentjes draaien is haast niet te doen. Door de vaste wrijving beweegt de motor pas bij het bereiken van enkele volt. Dan schiet hij direct een eind vooruit. Een klein stappenmotortje gesloopt uit een floppy drive lijkt me beter.

Voor mij mag deze draad worden gesloten.

Bedankt voor uw reactie,

Eduard

Zo'n sluisje wordt in dit geval gebruikt om het toerental te meten en bij te regelen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.