Elektronische ballast stuk

Beste

We hebben TL lampen met een elektronische balast. Sinds kort doet TL lamp het niet meer (1 armatuur met 2 lampen). Een paar dagen terug flitste de 2 lampen nog even bij het opstarten maar dat doet hij nu ook al niet meer. Ik heb ter straks de balast even opengehaald maar er is geen visuele schade. Wat zou er hier kunnen aan stuk zijn?

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Merk en typenummer zou wel handig zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat heb ik nu niet hier daarom heb ik het er nog niet bij staan. Ik dacht dat er misschien probleem kon zijn wat veel voorkomt bij dit soort balasten maar morgen het type nummer en het merk!!!

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Bijna alle ballasten zitten verschillend in elkaar. Valt dus niet veel te zeggen zo.
Bijvoorbeeld bij de matchbox blue zijn er vaak losse solderingen aan het trafootje.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik neem aan dat er al is geprobeerd om de buizen eens te wisselen? maar al te vaak zijn de buizen de oorzaak van het niet willen starten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb elke buis even apart getest maar zonder succes :(

Het gaat om een balast van Bag electronics en typenummer: bcs58.2sx-01

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 8 augustus 2014 18:56:07 (40%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

als ik zoek op dat nummer komen er veel evsa's voorbij van dat merk die van osram makelij lijken te zijn.

merendeel is er niks aan te doen, de recente osram evsa's zijn ingegoten zelfs. beter een nieuwe plaatsen..

wat je nog kunt proberen is of er losse draden in de voetjes zitten of netvoeding los. osram evsa's gaan in verhouding met de rest zelden stuk ( op de vierkante plç uitvoeringen na, maar daar zit ook een philips binnenwerk in vaak) maar als ze stuk zijn zijn ze ook goed stuk over het algemeen.

soms wordt de draad tussen de 2 buizen vergeten, dit werkt een tijdje goed maar je ziet aan het opstarten van de buizen dat die draad mist. 1 buis gaat eerder aan en geeft even veel licht. komt omdat de balans weg is tussen de buizen waardoor de ontsteking niet goed gaat. uiteindelijk knallen de printsporen ( zekering) primair eruit. dit heb ik gezien bij bakken die waren omgebouwd door de fabrikant met noodverlichting maar dus niet goed bedraad waren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

merendeel is er niks aan te doen, de recente osram evsa's zijn ingegoten zelfs. beter een nieuwe plaatsen..

Ik heb de balast hier open liggen maar er is bijna geen visuele schade te zien. Buiten dat er een component die op de bottom zijde zit een zeer lichte brandplek heeft gemaakt op de top zijde van de print. Het gaat om een STD5NK50Z (datasheet) in DPAK package.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Die kan kapot zijn. Maar meestal is er dan meer kapot (er zitten meestal 2 of 4 van die fets of transistoren in die ook kapot kunnen zijn)
Aangezien een nieuwe maar 18 euro kost, en de kans op een succesvolle reparatie klein, zou ik er niet te veel geld in steken...
http://www.eibmarkt.com/de/products/Watt24-Vorschaltgeraet-2xT8-58W-2x…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb goede ervaringen met de HF-R serie van Philips.
Wij en mijn ouders hebben er verschillende die al een paar jaar hun werk doen.

Die zijn speciaal geschikt voor plaatsen waar het licht veel aan en uit gaat. Zogenaamde Programmed start Ballast. Voor 12 euro heb je er al eentje!

http://www.elv.de/elektronische-vorschaltgeraete-evg.html/rol_id/1/spr…

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 9 augustus 2014 00:52:43 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

op de onbekende merken na valt philips het meeste uit. de hf-p ( daar linkt crossfire ook naar) serie heb ik al tig vervangen in voornamelijk tmx bakken van philips.

nu zijn de philips evsa's zelfs van plastic heb ik gezien. evengoed waren dat ip66 bakken die als geheel 2x een evsa kosten dus wat valt er van te verwachten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Philips wordt ook het meeste toegepast dus dat je die vaak stuk aantreft in natuurlijk niet zo vreemd. :)

Uiteindelijk is het tegenwoordig bijna allemaal in china geproduceerde rotzooi. Ik maak vaak voor de grap de evsa's van pl lampjes nog wel eens open na vervanging. Daar zitten bizar vaak geexplodeerde componenten in en dan maakt het eigenlijk niet uit of het nou osram of philips is.

@TS: Je weet dat beide buizen heel moeten zijn om licht te krijgen?
Vaak werken de evsa's niet met maar 1 buis (of 1 hele en 1 defecte) ;)

Opgeruimd, wat is dat?

Op 9 augustus 2014 09:42:20 schreef testman:
op de onbekende merken na valt philips het meeste uit. de hf-p ( daar linkt crossfire ook naar) serie heb ik al tig vervangen in voornamelijk tmx bakken van philips.

nu zijn de philips evsa's zelfs van plastic heb ik gezien. evengoed waren dat ip66 bakken die als geheel 2x een evsa kosten dus wat valt er van te verwachten.

tja sommige moeten Ph gewoon niet , goed recht.
tig vervangen zegt mij niet , percentage's meer .
zelf goede ervaring met PH materiaal , nooit problemen

@ CrossFireX , 12 euro ???? bestel er eens een haha

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

er zijn wel degelijk goede evsa's van philips, dat waren de modellen uit de 90's welke nog oranje aansluitingen hadden primair. de evsa's van de foto's in de link van crossfire gaan ook niet vaak stuk. de meest voorkomende versie is deze en die komen vaak stuk langs. voornamelijk omdat deze de budget reeks waren die jarenlang in veel philips armaturen zaten.

cijfers geven van kapotte evsa's heeft ook geen nut. veel bakken worden geheel vervangen als de vsa stuk is, daar zie ik niks van. op t werk worden er ruim 1000 bakken op een jaar gehangen, sommige worden nu omgebouwd naar led, ook dat zijn er honderden per jaar. de losse bak welke stuk gaat en door collega's in de werkplaats beland is maar een enkeling of 8 stuks. van 500 bakken in een hal waarvan 40 met gare evsa wordt er een hoogwerker bijgehaald en ter plekke vervangen samen met de buizen. ook dat is niet mijn werk..

met de koude start modellen zijn van elk merk meer problemen als de warm start versie's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij gebruiken de HF-P 136/158 TL-D III van Philips in zowel 36W en 58W.

En die zijn tussen haakjes niet van plastic maar van metaal!

OK, dan zijn ze slecht en vallen uit zoals jullie zeggen.
Ze zijn zo slecht dat bijna iedereen in de familie ze gebruikt.
We wachten nog steeds op een uitbrandertje...

Die van ons worden meerdere keren per dag gebruikt in de garage en washokje en ook in de kelder met automatische sensor.

Geen problemen, zal wel aan mij liggen denk ik.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 9 augustus 2014 18:35:37 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Kan zomaar zijn dat ze stukgaan van warm worden en dan veel uren maken en niet van veel inschakelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 augustus 2014 18:35:26 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Al geprobeerd, met 2x58W; De behuizing wordt niet meer dan handwarm...
Ook al eens eentje geopend, soldeerwerk van goede kwaliteit en de componenten zijn er niet ingegooid zoals veel chinese makelij, maar netjes recht gesoldeerd.

Anyway, zolang die van mij werken is het goed.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 9 augustus 2014 18:41:54 (40%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

idd, deze evsa's halen de 50.000 branduren niet als ze elke dag 9 uur branden.. door de hitte begeven de elco's het eerder. vergeet ook niet dat in een dichte lichtlijn de hitte alleen maar meer wordt. heb vaker buizen vervangen in de nok van een zwembad, bijna 40 graden daar zonder dat het licht aan is. voordeel is wel dat de buizen op hun best branden..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140723_141711_zpscfa4edba.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140723_141927_zps1cbed8c9.jpg

hier een evsa voor tmx bakken van het eerste uur. 2 losse printen in een vierkante koker met filterspoel ter grootte van een 36w vsa erbij. net als alle 1e serie evsa's van philips is deze overleden aan 1 rotte elco ( de rode) en veelal ook de grijze die gaar is. deze evsa's zijn nog van 1990 ong. als je een bak met dit model evsa langs een bak met nieuwe evsa legt en aanzet zit er een duidelijk lichtsterkte verschil in de buizen. deze eerste modellen waren ook nog voor speciale 50w hf buizen gemaakt..

edit: kapjes had deze evsa niet, de helder plastic kappen zijn vierkante kokers welke zo in het profiel van de bak passen. was de eerste bak met deze evsa's welke ik ooit had gezien. componentkeuze was prima, gezien de leeftijd van het ding.. een klant heeft wel een verzameling philips beta test armaturen met evsa van de licht toren ( de bekende sox lampen vanuit best al te zien op de a2 vanuit den bosch) daar heb ik voor zover bekend de enige evsa's voor sox in gezien.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 augustus 2014 00:13:48 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Zijn in elk geval wel netjes opgebouwd (dankjewel, ook weer 2 12NC's voor m'n verzameling, heb je toevallig het kapje ook op de foto staan? en staat er op het onderste witte plakkertje van de supply-print nog wat?). Jammer dat de componentkeuze kennelijk toch net op het randje was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 augustus 2014 21:47:35 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar rotte elco heb je in zowat ieder apparaat mee te maken vroeg of laat.
Er zijn TIG apparaten op te noemen die stuk gaan door oververhitte elco's.
Dus dat is geen speciaal geval dat alleen geld voor evsa.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 10 augustus 2014 03:28:02 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Ik heb diverse keren een esva gerepareerd. Het kan wel en is ook niet moeilijk. Even het schema reverse engineren en wat meten. Meestal blijkt dat gewoon het voorbeeld schema uit de datasheet van het gebruikte IC te zijn. Bij goede met wat extra onderdelen, bij slechte met zoveel mogelijk onderdelen weggelaten.

maar er is geen visuele schade. Wat zou er hier kunnen aan stuk zijn?

Elk onderdeel, en dat kun je meestal niet zo zien, daarom is er ooit meetapparatuur uitgevonden ;-)

Waarom denken steeds meer mensen dat je zo kan zien wat er kapot is ? Ik lees steeds vaker dingen als; de elco's zijn goed want die staan niet bol.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ding van de ts klinkt als gevalletje fets stuk. heb ik hier ook al eens gehad. deze evsa had ook al maanden last van licht knipperen van de buis. fets had ik zat liggen want ooit komen er kratten met defecte evsa's voorbij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer