weerstandarray's voor breadboard

hallo

ik wil resistor aray's bestellen van 220 ohm en 330 ohm
maar is dit geschikt voor breadboards,en hoe zit de aansluiting,bij dit voor beeld is een 5 poots array dus ik neem aan 5 weerstanden,maar hoe sluit je zoiets aan.
je hebt ook ICtje uitvoering daar snap ik het wel van
http://www.ebay.com/itm/20x-330-OHM-Thick-Film-Network-Array-Resistor-…
dit is de 5 poots uitvoering

De datasheet met aansluitingen staat er bij in de link.
Duidelijker kan toch niet, em ja, ze passen in een breadboard.
Het zijn 4 werstanden met 1 common.

domme vraag maar sluit je die common op aan??

joopv

Golden Member

Op dezelfde plaats als waar je de losse weerstanden op aan zou sluiten.

nou ik bestel wel van die kammetjes en ictjes, dan kijk ik wel wat het handigst is.
bedankt

Schimanski

Golden Member

Let even op het type dat je nodig hebt. Er zijn arrays met meerdere weerstanden en één gemeenschappelijke aansluiting. b.v. bruikbaar als pull-up weerstanden. Er zijn ook arrays waarbij de weerstanden individueel beschikbaar zijn.

http://www.talkingelectronics.com/projects/Testing%20Electronic%20Components/images/ResistorNetwork.gif

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Schimanski heeft ze in SIP(Single in line) package laten zien.
Als je zelf een printplaatje laat maken kan je steeds ook van de SMD variant gebruik maken.
Dezelfde functionele werking, gewoon een andere package.
Ik gebruik ze geregeld, omdat het makkelijker is dan 4 aparte 0603 weerstandjes te plaatsen.
http://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B1003362349/0402-x-4-Thick-Film-SMD-Chip-Resistor-Array-Convex-with-0-to-1M-Resistance.jpg

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

kijk dat wist ik dus weer niet van die types,die Schimanski zegt.
mensen hartelijk dank

Je hebt er ook die gewoon in dil zitten

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fatbeard

Honourable Member

Om nog meer verwarring te zaaien: er zijn ook nog typen als deze, die gebruikt worden om parallelle bussen te termineren.
En deze, die hun toepassing vinden in differentiële bussen.
En dan zijn er ook nog deze (voor D/A conversie); [url="www.vishay.com/docs/31061/cza.pdf"]deze[/url] (verzwakker) en deze (deler) typen in omloop, om het maar niet te gaan hebben over exoten zoals deze...
En als 'jouw' smaak er niet bij zit laat je ze toch gewoon op maat maken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hier staat ook wat uitleg: (moet sneller leren typen)
http://www9.dw-world.de/rtc/infotheque/electronic_components/electroni…
in het stukje cases en constructions

en hier verschillende uitvoeringen: http://www.interfacebus.com/resistor-network-schematic-14pin-dip.html zelfs een 36 PIN BGA

Let op dat van sommige types de pootjes wat kort kunnen zijn voor een (solderless) breadboard.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank,Dank allen
en welke zijn nu het beste ,voor gebruik ,van breadboardjes???

[Bericht gewijzigd door vanschagen op dinsdag 12 augustus 2014 16:04:50 (68%)

fatbeard

Honourable Member

Die op de derde en vierde rij in de foto van marcke.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

derde en vierde rij
heb je toevallig ook merk en type voor 330ohm??

Sorry, ik heb net m'n SCSI terminators grotendeels weggedaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Wat je ook kan doen is het zelf samenstellen op experimenteerprint. Dat doe ik althans. Dat neemt natuurlijk wel meer ruimte in.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Of zelf 8 weerstanden in een IC voetje douwen. Zorg wel dat het er een is met gedraaide contacten, de low-cost dingen lenen zich hier minder goed voor.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 12 augustus 2014 18:04:56 schreef fatbeard:
Die op de derde en vierde rij in de foto van marcke.

Ik weet zelf niets van dit onderwerp. Maar waarom zijn de 3e en 4e rij beter. Ik zie zo niet echt een verschil in de pootjes of iets van dien aard.

fatbeard

Honourable Member

Op een breadboard heb je gewoon wat minder aan de DIL-uitvoeringen (die kosten meer ruimte dan ze opleveren); die rechtsonder is een trimmer-array met de verkeerde pootafstand voor een breadboard en die linksonder kom je alleen nog in antieke apparatuur tegen (past overigens -mits niet uitgesoldeerd ivm pootlengte- wel goed op een breadboard)...
De modellen van de derde en vierde rij passen gewoon goed op een breadboard, kun je gewoon in de winkel kopen en hebben ook nog redelijk lange pootjes.

Merk? Dat wat de winkel toevallig voert, meestal Bourns. Maar dat kan zomaar ook Dale, Beckmann, Vishay, AVX, of nog een paar dozijn anderen zijn...
Type? Dat hangt af van de configuratie (losse weerstanden of met een gemeenschappelijke poot, ik denk niet dat je terminators wilt), belastbaarheid, etc, etc.
Maakt voor het gemiddelde breadboardgebruik allemaal niets uit, gewoon wat aan jouw specificaties (configuratie, aantal elementen, waarde, tolerantie, belastbaarheid, temperatuurcoëfficient) voldoet en verkrijgbaar is.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 12 augustus 2014 20:19:35 schreef Sjoerd Kreyns:
Wat je ook kan doen is het zelf samenstellen op experimenteerprint. Dat doe ik althans. Dat neemt natuurlijk wel meer ruimte in.

Als hij gewoon wat wilt experimenteren met wat weerstanden op een breadboard, lijkt mij dit wel de beste oplossing voor TS.
Een stukje experimenteerprint, haakse headers en weerstanden. Zo geflikt.

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Nou ik had mooi eprom voetje met ronde pootjes,maar weerstand past er dus niet in.
En met stukje gaatjes boord zou kunnen ,dat ga ik proberen
iemand die me kan aangeven hoe dat te doen??

[Bericht gewijzigd door vanschagen op woensdag 13 augustus 2014 08:47:21 (14%)

niemand die een schetsje kan geven hoe ik gaatjes board,omzet naar weerstand bankje??

Hangt er helemaal van af welke array-configuratie je wilt.
Trouwens, de schematische weergaven van enkele arrays aan het begin van dit topic geven je toch wel een indruk hoe je de weerstandjes op een stukje gaatjesprint moet monteren?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)