kleine stappenmotoren aansturen met DVR8825

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Ik heb een beetje praktijk opgedaan met het sturen van stappenmotoren met de DVR8825. Dat waren grotere motoren die 1,2A aankunnen.

Uit de sloop heb ik een motortje 6,3V 22 ohm. Dat geeft 286mA. Misschien kan ik met de potmeter op het DVR8825 printje de stroom tot die waarde beperken.

Voor de volgende beweging die bijna geen kracht vereist denk ik aan de sloop van een motortje uit de positionering van een floppy disk drive. Vermoedelijk kan de potmeter niet betrouwbaar zo laag worden ingesteld. Is het parallel schakelen van weerstanden aan de motorspoel de oplossing om de DVR8825 te blijven gebruiken of moet ik iets anders verzinnen. Recup van de sturing gebruikt in de floppy is geen goed idee. Het werkt maar zonder step puls staat de motor vrij en wordt de as elektrisch niet vast gehouden.

Graag jullie idee,

Vriendelijke groeten,

Eduard

Het lijkt me handiger om een weerstand in serie te zetten met de potmeter, om zo het instelbereik kleiner en dus nauwkeuriger te maken. Als alternatief zou je een logaritmische potmeter kunnen gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparky, De DVR8825 en pot en zo zitten allemaal SMD op een klein printje (ik gok van 15.6 x 20.8mm) gemonteerd. Dus "even" een logarithmische pot er tussen zetten is lastig.

Zou je de sense weerstand niet groter kunnen maken? (Ook dat betekent dat je een klein SMD component moet gaan prutsen!).

Het parallel zetten van een weerstand aan de spoel van de motor lijkt me een slecht plan. De stepper-driver maakt gebruik van het feit dat de motorspoel zich als spoel gedraagt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

beste rew,

Ik heb de datasheet van het ic eens bekeken. Dat ic is een complex ding door die pulsduur modulatie. Zelf solderen aan zo'n klein printje is een risico. Een andere potmeter zie ik niet zitten maar een andere current sense weerstand heeft enige kans op succes. Weerstanden parallel aan de wikkelingen zullen inderdaad die stroommeting en de PDM in de war sturen. Mogelijk is het beter een serieweerstand te gebruiken. Als die zo wordt berekend dat met de aanwezige voedingsspanning de max stroom doorheen de winding niet wordt overschreden dan zal de drempel waarbij de stroom wordt afgeschakeld niet worden bereikt. Ik twijfel of microstappen dan nog lukt maar full step is voor mij ok. Vermoedelijk kan op die manier de H brug in zijn simpelste vorm worden gebruikt zonder het voordeel van stroomsturing. De prestaties zullen beslist minder zijn maar de toepassing is niet veeleisend. Ik ga dit morgen proberen want met een serieweerstand kan niets stuk gaan.

Beter idee is welkom.
Vriendelijke groeten,

Eduard

Als je dat doet, kun je de motor alleen nog op lage snelheid laten draaien, want naarmate de snelheid stijgt kan hij steeds minder koppel leveren, als je een dusdanig grote weerstand in serie gaat zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Begin nou gewoon met de stroompot op "laag" te zetten en kijk wat er gebeurt. Als je echt bang bent dat de boel kapot gaat zet je een weerstand in de voeding zodat de spanning van 12V naar 10V zakt bij het max vermogen van je stappenmotor. Dan zakt de spanning onder de 8V bij het dubbele vermogen, en dat kan ie hebben, als jij er maar bij blijft en de boel uitzet als ie te warm wordt. (De driver gaat uit bij 8V, omdat hij dan z'n FETs niet goed meer kan aansturen).

(Let op: De stroom door de motor kan het tienvoudige zijn van de stroom uit de voeding!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

beste forumleden,

Ik vreesde dat een klein stappenmotortje zoals dat werd gesloopt uit een floppy drive maar enkele tientallen mA zou consumeren. Het was voor mij een verrassing dat de spoelweerstand maar 10 ohm bedraagt. Bij een spanning van 4 volt is dat toch 400mA. Zulke stroomsterkte is perfect instelbaar via het print potentiometertje. Ik ben begonnen met 100, daarna 200 en uiteindelijk 400 mA.
Dat gaat prima. Het kleine motortje uit een diskette drive verwerkt dit vlekkeloos en wordt niet overmatig warm. Zelfs microstep werkt. Serie of parallel weerstanden zijn niet nodig. Hoog koppel of grote snelheden kan je van zo'n klein ding niet verwachten maar dat is mijn toepassing niet nodig.

Voor mij is het doel bereikt en mag de draad worden gesloten.

Bedankt voor jullie hulp,

Vriendelijke groeten,

Eduard