Velleman K8200

Beste,

Ik zou echt heel graag een 3d printen aanschaffen. De Velleman lijkt me wel wat! Nu heb ik echter 1 probleem. Kan het printbereik uitgebreid worden? Want 20 bij 20 bij 20 heb ik niet genoeg aan. Ik zou wel wegkomen met 30x50x20. Kun je dit upgraden? Zo ja, hoe?

zou het niet op die manier aanpakken,

ten eerste zou je alle geleidingen opnieuw moeten maken, dus mechanisch het hele ding verbouwen,

daarnaast is het ook maar de vraag of die velleman print en software in staat is om die grotere bereiken te benutten, of dat je heel die software moet gaan aanpassen.

dan vraag ik me af of dat je niet beter gewoon een custom 3d printer kunt gaan bouwen met losse controller en heel die velleman kit links laten liggen.

waarom heb je trouwens zo'n enorm bereik nodig? veel objecten kun je gewoon in delen printen en aan elkaar lijmen, vooral als je ze zo tekent dat ze een beetje makkelijk in elkaar vallen

Ik heb zo'n installatie kast. Daar wou ik een grondplaat voor printen van 3-5mm dik. Dat was eigenlijk het idee.

Jij hebt het over zelf een printer bouwen. Is dat niet ontiegelijk duur?

[Bericht gewijzigd door Wtrader1 op zaterdag 16 augustus 2014 15:50:10 (26%)

Kan je een grondplaat niet vele beter laten lasersnijden? In Delft ken ik alleen al 3 tenten waar ik dat voor een koek en een ei kan laten doen, en dan reken ik de universiteit niet eens mee.
Is 1000 keer sneller, en de materiaalkosten ook een factor 10 goedkoper.

Of wellicht laten CNCen?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik wil nog veel meer met die printer gaan doen!

Op 16 augustus 2014 15:49:22 schreef Wtrader1:
Jij hebt het over zelf een printer bouwen. Is dat niet ontiegelijk duur?

Wat ben je nu van plan? als je alle assen van die printer moet uitbreiden, bouw je hem ook compleet opnieuw op,
en de electronica/software durf ik geen garantie op te geven dat je die kunt hergebruiken. dat is maar net hoe dichtgetimmerd alles zit

dus dan hou je over, een paar stappenmotors + drivers, voeding en een printkop.
en daar wil jij dan 6 honderd euro voor neertellen of wat kost zo'n velleman ding?
klinkt me ook niet echt als een goedkope oplossing

De elektronica is het duurste niet, dat is meestal niet veel meer dan een arduino met wat stappenmotordrivers, een thermokoppel interface, en drivers voor de hot-end en hot-plate. Voor enkele tientjes ben je klaar.

Veel prijziger is alle hardware; krachtige stappenmotoren, RECHTE assen (zo uit mijn hoofd heb je er 3 voor zowel de X-as als de Y-as nodig, en dan komt de Z-as nog...), een stevig frame, tandriemen en tandwielen, veel kogellagers, de printkop, en nog heel veel meer dat ik vergeet. Ik heb nooit zo'n ding gebouwd, maar wel al genoeg in actie gezien.

Kijk voor de gein ook even naar de kostprijs van filament, en bereken dan hoeveel je daarvan nodig hebt voor bijvoorbeeld die bodemplaat.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ja oke de grondplaat is groot maar de rest wat ik wil maken kan wel in 20x20x20. Is dat dan nie leuk om zn ding te hebbe?

Ik heb zo'n K8200 staan, was m'n eerste 3D printer.
De "afmetingen" van je printeroppervlakte stel je in de software zelf in. (Repetier of Cura). De Marlin firmware is opensource, dus daar kan je ook aan sleutelen wat je wil.
Die controller is gewoon een standaard bordje met een Arduino op.
Als je een 2de extruder ofzo zou willen, moet je dat bordje vervangen door een Ramps 1.4 bevoorbeeld.

Echter, die profielen zijn niet goedkoop, daar moet je er een heleboel van vervangen. Ook de geleider-assen zal je moeten vervangen door langere assen. Verder zal je ook een ander heatbed moeten voorzien,
en een andere manier om dat te monteren. (door andere afmetingen)
Je zou op voorhand die stukken kunnen tekenen en dan printen met je K8200, alvorens je hem ombouwt.

Echter zou ik het niet doen, waarschijnlijk ben je bijna evenveel, misschien zelfs meer kwijt, aan de ombouw, t.o.v. een 2de zelfbouw
printer.
Ik heb uiteindelijk nog vrij veel aanpassingen gedaan aan die printer,
omdat m'n zelfbouw printer nadien véél beter resultaat gaf, en ik die
K8200 ook wel wilde gebruiken met goeie resultaten:
- Z-as vervangen door trapezium spindle + flexibele koppeling
- Z-as motormount vervangen
- T5 belts + pulleys vervangen door T2.5
- volledige extruder + hot-end vervangen door zelfbouw.
(extruder afgekeken van m'n andere printer, en J-head hotend)
- andere voeding (heatbed opwarmen duurde anders véél te lang)
- Kogellagers van Velleman zijn echt bagger, vervangen door anderen.
Niet persé dure, maar blijkbaar wel beter dan die troep van Velleman.
- Extra koeling (voor betere overbruggingen)
- Ik print ook op spiegels (met klemmen op het heatbed vastgezet)

Ik heb die K8200 eigenlijk voornamelijk gebruikt om onderdelen te printen ... Voor een andere printer :-)
Ik heb op Internet de Ecksbot gevonden. (www.eckertech.com, is ook opensource, je kan zowel de STL files alsook de Solidworks files gratis downloaden)
Vervolgens heb ik de nodige aanpassingen gedaan:
- Stappenmotoren van de Z-as verhuist naar onder
- Her en der stukken aangepast voor extra stabiliteit/stevigheid
- extruder aangepast voor een J-Head te kunnen monteren
- heatbed 20x30 cm (is standaard te verkrijgen buiten de 20x20)

Niks is goedkoper dan zo'n printer zelf bouwen. De geleider-assen, geleide-lagers, stappenmotoren, RAMPS 1.4 bordje, J-Head extruder, voeding, GT2 timebelts & pulleys, heatbed, komen allemaal van Ebay vandaan (zelfs binnen Europa besteld, omdat ik "haast" had)
Uiteraard moet je voor de plastic onderdelen, oftewel zelf al (tijdelijk) over een 3D printer beschikken, of iemand kennen die de stukken voor jou wil printen. (Of eventueel ook een set op Ebay kopen)
Die gehele 2de printer, heeft me minder dan 300 euro gekost, en print een héél stuk beter/sneller/zuiverder dan die K8200 van Velleman.
De reden dat de prijs zo laag kan, is omdat het frame is opgebouwd uit draadstangen i.p.v. zo'n dure profielen. (gebruik voor de Z-as GEEN gewone draadstangen, maar trapezium spindles, TR8x1.5 bevoorbeeld)

Ondertussen ben ik m'n 4de printer aan't bouwen (3de printer was een delta-printer, 3DR, ondertussen verkocht aan een kennis), omdat de onderdelen die ik wil printen, alleen maar groter en groter worden :-)
Printbereik zal 55x55x55 cm zijn, buitenmaten van de printer zullen 79,8 x 79,8 x 79,8 cm zijn, zodat die in een kast van 80x80x80 in kan :-) Het heatbed is hier het duurste onderdeel, bijna 50 euro, op maat laten maken in China, inclusief temperatuursensor IN het heatbed laten verwerken. Die gehele printer zal me rond de 600 euro gaan kosten, maar ik heb "hier en daar" wat overdreven met de specs:
- 4 motoren voor de Z-beweging
- 2 motoren voor de Y-as
- 12x 120mm ventilatoren voor een immense luchtstroom
- helemaal ingesloten in een plexi behuizing
- mogelijkheid om 4 spoelen van elk 1 KG "IN" de printer zelf te plaatsen. (je moet die rollen echt zo droog mogelijk bewaren immers)
- mogelijkheid om extruder uit te breiden naar 4 koppen
- ingebouwde Rpi met Wifi, in combinatie met OctoPrint
- RGB verlichting, die afhankelijk van de print-status, van kleur wijzigt.
Ook hier gebruik ik geen dure profielen, het "kader" van de printer is opgebouwd uit vierkante 20x20mm alu profielen uit de bouwmarkt.
Hoekstukken enzo, zijn allemaal zelf 3D geprint :-)

Prijs van PLA valt ook wel mee, rond de 20 euro per KG.
Afhankelijk van je "infill" van je objecten, kan je vrij veel met één rol printen. (Ik verbruik hier zo'n 6-tal rollen per maand, is hier ondertussen bij ons dus een vaste kost geworden van 120 euro per maand,
maar je wil echt niet weten wat ik hier allemaal print, tot zelfs complete treinkappen voor 3 1/2" en 5" locomotieven. (ter verduidelijking, dat zijn treinen waarmee gereden wordt in parken enzo, en waar dus "echte" mensen achteraan opzitten)

Ik kan wel stellen dat ik ondertussen verslaafd ben aan 3D printen.
Je mag me dus altijd contacteren.
Kijk anders ook even op m'n website http://www.digitalplayground.be
en dan voornamelijk de topic van 27 januari, 18 april & 13 augustus.

succes,
Kris

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op zaterdag 16 augustus 2014 17:26:52 (11%)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Voor max 20x20x20 ontwerpjes kan je kijken naar de Da Vinci (http://www.ridix.nl/-da-vinci-10-3d-printer-p-17037.html) printer. Dan heb je voor €600 een complete printer. De cartridges zijn wel gechipt, maar dat systeem is inmiddels gekraakt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Kris, na je website te hebben beken ben ik nog benieuwder geraakt.

zou je me misschien via facebook of skype wat meer willen vertellen?

Tommyboy,

is deze Da Vinci beter als die van velleman?

fred101

Golden Member

Ik heb de K8200 en op dit moment gebruik ik hem vooral op upgrades te printen. Ik heb een vast gemonteerde glasplaat, een beter leveling systeem, riemspanners, Z-as ophanging verbetering, fanduct enz.
Nu nog de al klaar liggende 10A Delta met schakel electronica aanpassen en tenslotte zit ik ook over een beter Z as te denken. Of met een spanbare 4 delige "moer", een draadloze versie (met 3 lagers onder een hoek, schijnt heel goed te werken) of een trapezium draadas.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die is in elk geval goedkoper, en ikzelf vind het wel een prettig idee dat hij gesloten is. Dat laatste komt wellicht doordat ik hier twee terroristen rond heb lopen, die maar al te gefascineerd zullen zijn door de bewegende printkop...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Tommyboy, de fillament ofzoiets is wel redelijk geprijst toch? tenminste ik zie die cartridges 600gram 35 euro terwijl je ook 1kg voor 35 euro kan krijgen.

Dan moet je met een arduino van een paar euro even de EEPROM van je cardridge resettten, en je kan je eigen filament gebruiken :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

How how dat gaat te snel haha. EEPROM dat zegt me helemaal niks! Haha

Op 16 augustus 2014 18:57:30 schreef Wtrader1:
Kris, na je website te hebben beken ben ik nog benieuwder geraakt.

zou je me misschien via facebook of skype wat meer willen vertellen?

Tommyboy,

is deze Da Vinci beter als die van velleman?

Mail me gerust, elk emailadres dat eindigt op een @
Gevolgd door mijn domeinnaam, komt wel aann
of stuur een bericht via mijn website.
Dan kunnen we nadien wel skypen.

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Kris: ik heb je een email gestuurd naar het adress dat op je circuitsonline profiel staat!

Die mail zal voor maandag zijn dan, m'n CO profiel is gekoppeld aan m'n emailadres van m'n werk :-)
Hou je mailbox maandag maar in de gaten dan, komt heus wel goed ...

prettig weekend nog,
Kris (nog snel even een nieuw stuk laten op de 2de printer, zodat die vannacht verder kan, en dan kruip ik in m'n bed)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Vonkenpromotor

Golden Member

Ik heb nog een mooi adresje voor trapeziumdraad:

http://www.trapeziumdraad.nl/trapezium-draadeinden/draadstangen-rvs/

Voor wie geïnteresseerd is.