L293D uitgangen combineren

Hoi, ik probeer een l293d te gebruiken voor 1 motor. De motor heeft een stall-current van 1,1A. Verder heb ik gelezen dat je beide zijden zou kunnen combineren om deze stroom te kunnen hebben zonder dat de chip opbrandt. Hoe kan ik beide zijden met elkaar combineren?
Ik wil 'm dan op een stripboard of veroboard plaatsen.
Alvast bedankt.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Ja dat kan, als je de drivers parallel zet kan je meer stroom regelen met de L293D.

Hier heb je een schema.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20-%20motorregelaar%20-%204011.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Simpel zat, gewoon zowel de ingangen als de uitgangen van beide helften parallel zetten. Het gaat natuurlijk helemaal mis als je de uitgangen aan elkaar zet en de ingangen een verschillend stuursignaal geeft, dat lijkt me duidelijk.

De AND poortjes in het schema van Lambiek maken het aansturen in sommige gevallen eenvoudiger, maar als je het ding toch met een microcontroller gaat aansturen, is dat niet altijd nodig. Zonder die poortjes heb je wel 2 PWM uitgangen nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank voor jullie reactie Lambiek en SparkyGSX. Het is idd de bedoeling een microcontroller te gebruiken. De ATTiny85 of later eventueel nog de ATMega328p. Ik heb nog weinig ervaring met electronica maar ben er in gedoken om een automatische kippenhokopener/-sluiter te maken op batterijen. Ik weet dat ze er kant en klaar zijn, maar ik had zin in een nieuwe uitdaging. Het liefst met zo weinig mogelijk extra componenten en een praktische insteek. Zoiets als wat SparkyGSX schreef vermoedde ik ook al. Zeker op een stripboard heb ik meteen al wat parallelle banen. Ik ga die motorsturing snel proberen met m'n arduino.
Overigens schreef SparkyGSX PWM. Dat gaat wel lukken, maar zonder PWM zou het toch ook moeten kunnen? Alleen heb je dan geen regelbare snelheid toch?

Lambiek

Special Member

Ja, zonder pwm kan het ook. Maar zoals je al zegt, dan kan je niet het toerental regelen. Je kan gewoon het schema aanhouden, maar dan zonder de 4011. En zet even een paar 10K pull down weerstanden op de ingangen (waar pwm - r en pwm - l bij staat).

En vergeet niet je eindschakelaars te gebruiken, het deurtje moet wel stoppen boven en onder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je toch geen PWM aansturing wilt gebruikt, zou je het ook met 2 relais kunnen doen, met elk 1 wisselcontact, waarmee je beide kanten van de motor dus naar de + of - kunt schakelen. Als beide relais gelijk staan, staat de motor stil, en als ze ongelijk staan, gaat de motor linksom of rechtsom draaien, afhankelijk van welke van de 2 relais je hebt bekrachtigd. Als je over elk contact een diode in sper zet, blijft dat eindeloos heel, en het is wat minder gevoelig voor een kortstondige overstroom als het motortje even blijft hangen of zo.

Het kan natuurlijk nog steeds met een L283, maar het is niet meer perse de eenvoudigste of meest betrouwbare oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank beide voor jullie actieve bijdrage. Vanavond heb ik de schakeling op een breadboard getest (zoals SparkyGSX voorstelde) en het motortje loopt als een zonnetje. Nog geen stresstest gedaan, maar dat geloof ik wel. En ja, ik ga zeker eindschakelaars gebruiken.