polariteit vergeten

He lui, ik heb op de installatie van onze school de stekker van de boxen vervangen(sluiting kapot), alleen ben ik erachter gekomen dat ik vergeten ben naar de polen te kijken, hoe kom ik nou zonder ingewikkelde schema's erachter of ze goed zitten. Aan het versterker einde zit een 6,3 mm jackplug, aan de andere kant zit de boxstekker(ziet er uit als twee cirkels de een wat groter dan de ander). Hier zitten twee pinnen in als aansluiting.

Hugo Welther

Moderator

Welke heb je vervangen? De 6,3mm jack of de SpeakOn plug?

Met een Ohm meter kan je bepalen welke draad waarop zit.
De tip van de 6,3 is de plus, deze moet aan de middelste van de SpeakOn plug zitten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je kunt de volgende 'truc' misschien toepassen:

Neem een penlight batterijtje, en verbind die met de andere (goed gepoolde) luidspreker. In de ene richting zie je de conus (van de woofer) naar voren gaan, in de andere naar achteren.

Zorg dat dit bij de andere luidspreker hetzelfde werkt, en je zit in principe goed.

Note: Hoewel vrijwel alle luidsprekers hiertegen kunnen, valt niet te garanderen dat je iets beschadigd!

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Hugo Welther

Moderator

Die truuk kan alleen als er geen scheidingsfilter in zit.
Als de konus naar voren beweegt is die draad de plus.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Gewoon een box eens ompolen en horen wat het best klinkt. bij verkeerde aansluiting klinken de bassen wat hol. Dus bij de beste bassen is het juist aangesloten.

Op vr 04-10-2002 20:19:57 schreef Hugo Welther:
Die truuk kan alleen als er geen scheidingsfilter in zit.
Als de konus naar voren beweegt is die draad de plus.

Meestal (bijna altijd) werkt dit ook als er wel een scheidingsfilter tussen zit.

Marcel

Aangezien je maar eentje hebt vervangen, moet je gewoon eventjes de andere kabel doormeten, en dan zorgen dat de aansluitingen van de andere kabel waarvan je de stekker hebt vervangen net zo zitten aangesloten.
Simpel maar doeltreffend

[Bericht gewijzigd door Powerpinguin op vrijdag 4 oktober 2002 23:40:55

En op school deed je er heel moeilijk over, maar jullie hebben gelijk, zal ff doen, had ik zelf aan moeten denken. thanks, topic kan wel dicht

Anoniem

weet je wat er gebeurd, je draaid de speaker uit fase door de polariteit te verwisslen, je bas valt weg.

zoals ik al zei, ik heb het antwoord wel, omdat ik de andere kabel nog gewoon heb, kan ik die gewoon doormeten.