Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
Er is verschil tussen een loopcondensator en een aanloopcondensator.
Dat klopt, maar je spreekt beter van een bedrijfscondensator en een start- of aanloopcondensator. Op motorkenplaatjes staat respectievelijk CB en CA.
Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
De loopcondensator blijft ook nodig om de fase van het veld te verschuiven tijdens het lopen...
Dat klopt dan weer niet. Ook een bedrijfscondensator mag losgekoppeld worden zodra de motor op snelheid is. De arbeidswikkeling ondervindt daar niet de minste hinder van; Ook de stroomopname blijft onder de maximum waarde. Alleen de arbeidsfactor (cosφ) verslechtert erdoor.
Bedrijfscondensatoren zijn ahw een compromis. De kosten van een centrifugaalschakelaar of een startrelais worden erdoor vermeden, zolang men tevreden is met het nogal belabberde startkoppel (in vergelijking met een startcondensator versie).
Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
Ook zonder deze redenatie is het een redelijke benadering om de condensator te testen door vervanging, je kan er immers goed bij terwijl het alternatief veel werk zou zijn en mogelijk voor niets.
Dat klopt als een bus. Condensatoren hebben nu eenmaal een beperkte levensduur, dan is het ook logisch dat men daar de fout eerst zoekt.
Op 21 augustus 2014 18:26:57 schreef testman:
in volle gang zul je een 300-350v meten..
Op hedendaagse motoren meet je meer dan 400V over de condensator.
Condensatoren verliezen hun nominale capaciteit of kunnen zelfs compleet onderbroken geraken, maar ze kunnen even goed in kortsluiting gaan. In de eerste gevallen kan je de motor nog met de hand aanslingeren terwijl de condensator aangesloten zit. In het laatste geval lukt dat gewoon niet, en moet je de condensator eerst verwijderen.