afzuigkapmotor start niet.

High met Henk

Special Member

Enfin, ik heb eeb mooie afzuigkap airone manta 6090/2

echt italiaanse design rommel. het ziet er leuk uit, maar de halogeentjes gaan al niet langer mee dan 1 week voor ze kapot trillen. dus daar zitten al dure led's in en gaat goed.

nu start het ding niet meer. motor kent 4 standen: uit, langzaam, normaal en snel.

Okee so far so good.

als ik de motor een zetje geef gaat hij wel. Okee. 2 opties over. hulpwikkeling of de condensator.

condensator gemeten en komt vrijwel geen spanning uit aan kant van de motor.

Zou je zeggen condensator vervangen en klaar. MAAR als ik de motor een zetje geef komt hij toch niet op volle snelheid wat hij volgens mij wel zou moeten doen? Kan iemand mij even een hulpje geven, want de motor demonteren is nogal een klusje en de condensator zou ik zo bij kunnen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij is de hulpwikkeling grotendeels verbrand.
Maar eigenlijk hebben we teweinig informatie.

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

zeg maar wat je moet weten... zoek ik het op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Er is verschil tussen een loopcondensator en een aanloopcondensator. De loopcondensator blijft ook nodig om de fase van het veld te verschuiven tijdens het lopen, dus het verbaast me niet dat hij niet op snelheid komt als de condensator defect is.

Ook zonder deze redenatie is het een redelijke benadering om de condensator te testen door vervanging, je kan er immers goed bij terwijl het alternatief veel werk zou zijn en mogelijk voor niets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 augustus 2014 17:23:31 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

hmm de condensator is 6,8 uF dus heel veel is het allemaal niet,
motor is 250 W.

Condensator is toch een 10 euro, ik zag trouwens intern net dat het een manta 90/2 is en geen manta 60 zoals ik eerder schreef..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 augustus 2014 16:15:33 schreef High met Henk:
zeg maar wat je moet weten... zoek ik het op.

Meet eens de spanning op de C als die motor draait, ook al moet je hem zelf in gang duwen ;)

En een C van 6.8µF kun je toch meten met een gewone multimeter.

LDmicro user.

condensator lostrekken en dan aanslingeren, als het ding dan wel harder gaat lopen is de condensator gewoon stuk. capaciteit meten is vaak geen betrouwbare meting, het gaat om de wisselstroom weerstand. in het geval van een fan wil dat nog wel werken, maar bijv compressoren op druk, slaan niet aan op een condensator die toch goed meet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

idd die laatste ervaring heb ik ook al. capaciteit klopt dan wel, maar toch werkt hij niet: vaak overslag, maa rhier meet ik ene potentiaal van ca 200 V over de C als hij stil staat in gang heb ik niet gemeten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

in volle gang zul je een 300-350v meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 augustus 2014 18:01:04 schreef testman:
condensator lostrekken en dan aanslingeren, als het ding dan wel harder gaat lopen is de condensator gewoon stuk. ..

Dat is niet helemaal zeker, 50% kans.
Als de hulpwikkeling onderbroken is of volledig verbrand is dan heb je hetzelfde effect.

Als de hulpwikkeling maar gedeeltelijk is verbrand, is het mogelijk dat de faseverschuiving te groot en de motor verlaagt in toerental of niet op snelheid geraakt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat de hulpwikkeling (gedeeltelijk) is verbrand omdat je 200V meet op de C.
Dat wil zeggen dat de hulpwikkeling bijna geen impedantie heeft, dus verbrand is.
En het is een rariteit, als je een C doormeet dat die schijnbaar goed is maar in bedrijf doorslaat. Dus de C doormeten is een begin.

Als de C doorslaat dan is uw hulpwikkeling zeker verbrand omdat die normaal uit dunnere draad gewikkeld is en geen 230V full time kan verdragen.

Ik versta ook niet als je een C en L in serie zet dat je dan 300V kunt meten op de C als er maar 230V aanligt.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Er ligt toch helemaal geen 230V over de C aan? 230V ligt alleen aan over de hoofdwikkeling van de motor.

Je argument over de impedantie van de hulpwikkeling kan ik volgen, maar durf ik niet met zekerheid te bevestigen of te weerleggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 22 augustus 2014 03:55:44 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 augustus 2014 03:54:30 schreef maartenbakker:
Er ligt toch helemaal geen 230V over de C aan? 230V ligt alleen aan over de hoofdwikkeling van de motor....

Ik weet niet wat je bedoeld maar ik schreef dat de hulpwikkeling en de C in serie staan en daarover staat 230V.

LDmicro user.

toen onlangs de fan in m'n ac langzamer liep was de spanning op stand 3 over de condensator 300v. met een condensator die wel goed was, was dit 350v. de ene condensator gaat stuk en krijgt een hogere interne weerstaand en de andere gaat in sluiting. bij geval 2 krijg je idd dat met de hand aanslingeren de motor gaat afremmen. of de hulpwikkeling is verbrand vraag ik me toch ook wel af, als de motor niet aanloopt verbrand doorgaans de hoofdwikkeling. de aanloopwikkeling kan alleen verbranden als de condensator de motor heeft afgeremd. ik zou denken dat het alleen de condensator is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het teveel werk is om alles te demonteren is het beter van eerst een C te kopen, zoveel kosten die nu ook niet.

Edit: en als dat niet werkt een nieuwe dampkap...of.. afzuigkap ;)

LDmicro user.

Bij een verbrande wikkeling denk ik gewoonlijk aan een lek naar aarde of een kortsluiting. Als geen van beide zich voordoet denk ik aan een kapotte condensator. 9 van de 10 zit ik daarmee juist.

Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
Er is verschil tussen een loopcondensator en een aanloopcondensator.

Dat klopt, maar je spreekt beter van een bedrijfscondensator en een start- of aanloopcondensator. Op motorkenplaatjes staat respectievelijk CB en CA.

Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
De loopcondensator blijft ook nodig om de fase van het veld te verschuiven tijdens het lopen...

Dat klopt dan weer niet. Ook een bedrijfscondensator mag losgekoppeld worden zodra de motor op snelheid is. De arbeidswikkeling ondervindt daar niet de minste hinder van; Ook de stroomopname blijft onder de maximum waarde. Alleen de arbeidsfactor (cosφ) verslechtert erdoor.

Bedrijfscondensatoren zijn ahw een compromis. De kosten van een centrifugaalschakelaar of een startrelais worden erdoor vermeden, zolang men tevreden is met het nogal belabberde startkoppel (in vergelijking met een startcondensator versie).

Op 21 augustus 2014 17:22:27 schreef maartenbakker:
Ook zonder deze redenatie is het een redelijke benadering om de condensator te testen door vervanging, je kan er immers goed bij terwijl het alternatief veel werk zou zijn en mogelijk voor niets.

Dat klopt als een bus. Condensatoren hebben nu eenmaal een beperkte levensduur, dan is het ook logisch dat men daar de fout eerst zoekt.

Op 21 augustus 2014 18:26:57 schreef testman:
in volle gang zul je een 300-350v meten..

Op hedendaagse motoren meet je meer dan 400V over de condensator.

Condensatoren verliezen hun nominale capaciteit of kunnen zelfs compleet onderbroken geraken, maar ze kunnen even goed in kortsluiting gaan. In de eerste gevallen kan je de motor nog met de hand aanslingeren terwijl de condensator aangesloten zit. In het laatste geval lukt dat gewoon niet, en moet je de condensator eerst verwijderen.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
High met Henk

Special Member

Omdat ik niet de juiste condensator had, heb ik er even 1 van 20 uf tussengezet.

kap draait weer.

zou ik dit kunnen laten zitten? Origineel is het 6,3 uf....

ja ik weet dat de stroom door de hulpwikkeling nu groter is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tja, met die grotere stroom kan ie ofwel oververhitten ofwel niet. 50% kans. Ik zou zelf denk ik rustig op zoek gaan naar de juiste condensator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

tja, om te testen had ik deze, nu hoef ik hem neit meer met en saté prikker op te starten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je er twee hebt, dan zet je ze in serie. Dat wordt dan 10µF

High met Henk

Special Member

ik heb vandaag eindelijk een condensator van 6 uF gemonteerd.

de afzuigkap draait nu weer normale snelheid.
met die van 20 uF draaide hij VEEL te hard.

iemand enig idee hoe dat kan???
Bij mijn weten kan de hulpwikkeling nooit zorgen voor een grotere snelheid.
ik had echter het idee dat hij echt VEEL te heftig afzoog met 20 uF en ik dus teveel stroom door de hulpwikkeling joeg. Okee, maar ik zie niet hoe dit een verandering van de snelheid tot gevolg kan hebben bij een normale 1 F motor met hulpwikkeling.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat kan wel degelijk kloppen, pas de aanloopcondensator in de airco vervangen van een 1,2uf voor een 1,5uf model en dat leverde ook een veel hoger toerental op, de dimtrafo deed zelfs niks aan het toertental. 2x 2,2uf in serie werkte wel goed. dit effect heb je bij een verkeerde waarde condensator. als je over een trafovoeding in een apparaat met enkelpolige netschakelaar een te zware ontstorings condensator zet krijg je ook dit effect, de voeding levert dan te veel spanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

tja, maar dit is gewoon een motor met hulpwikkeling.

ik snap de fysika erachter gewoon niet dat die dit verschijnsel verklaart

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 15 november 2014 21:52:11 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zo'n afzuigkapmotor is vaak een enkelfase KA-motor. De clou is dat de motor ver onder zijn nominale toerental draait: de ventilator belast de motor zodanig veel dat de slip enorm toeneemt, waardoor het toerental zakt.

Door enkele aftakkingen op de hoofdwikkeling te maken, kan de veldsterkte geregeld worden. Minder veldsterkte = nog meer slip = trager toerental. Een eenvoudig maar effectief truukje :)

Door de te grote condensator van 20µF stijgt je veldsterkte weer, waardoor het toerental toeneemt.

Mocht je trouwens de motor onbelast laten draaien (zonder ventilator), dan zou die altijd zijn nominale toerental draaien, onafhankelijk van de stand van de schakelaar. Zoals je het zou verwachten van een KA-motor... Maar door de motor te zwaar te belasten hebben we ineens een toerentalregeling :-)

High met Henk

Special Member

Okee: mega topic kick:

afzuigkap draait nog wel, maar gaat steeds langzamer draaien.
IS nu na 6 jaar de condensator WEER naar de vaantjes?

Wel slordig: had toch wel een kwaliteitsding gekocht dacht ik. (bij farnell verkoopt men doorgaans geen rommel)

iemand enig idee wat langer dan paar jaar mee gaat?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???