Ampeg R-12 (gitaar-buizenamp) restauratie

Beste,

Na een veel te lange tijd ben ik eindelijk in de gelegenheid om deze buizenbak na te lopen. Heeft gewerkt, maar doet dat niet meer (ik hoorde allerlei griezelverhalen over het krijgen van een enorme schok bij het vastpakken/raken van een microfoon terwijl de gitaar ook bediend wordt)

Helaas ben ik niet ver gekomen: de trafo ligt primair in sluiting.

Op de blik-afscherming van de voedingstrafo staat typenummer PT106-230 en daaronder 682 325. Ik heb daar uitvoerig op gezocht maar kan helaas niets vinden.

Ik vroeg me af of iemand hier misschien iets meer weet kwa adressen waar je mogelijk een nieuwe kunt vinden: ik ben al niet erg bekend met buizentechniek maar zeker niet met de adressen waar je iets nieuws zou kunnen krijgen.

Al met al vrees ik dat ik de eigenaar teleur moet stellen, maar hoop natuurlijk op een klein wonder ;)

Alvast dank voor de hulp.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Jukebox Revival heeft wel trafo's:

http://www.jukebox-revival.eu/staging/transformers.html

Ik hoop dat de eigenaar voldoende budget heeft, dit soort reparaties kunnen in de honderden euro's lopen is mijn ervaring.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Welke R12? Ik kom minimaal vier verschillende schema's tegen. Welke buizen zitten er in?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

@ Roland: Die webshop had ik al gekregen van een ex-collega op m'n werk die in de buizen zit. Ik had er ook al gezocht, maar het nadeel is dat ik niet weet welke spanningen er uit de trafo komen. Dat maakt het zoeken naar een vervangend onderdeel enorm moeilijk, ook omdat het schema geplakt op het paneel van de kast dat uitneembaar is, niet klopt (met wat zoekwerk kwam ik er achter dat dat een bekend probleem is bij dit type)

Het wordt sowieso een kostbaar geintje, daar ik toch minstens condensatoren, elco's en weerstanden wil vervangen en de gelijkrichterbuis ook naar de eeuwige buizenvelden is.

@ Hunter: voor zover ik het kan vinden, heb ik de R-12 Rocket voor me: dat logo staat ook, half afgesleten, op de plaat van de metalen kast aan de kant waar de knoppen zitten. Op internet vind ik echter afwijkende plaatjes van dit type: die hier staat heeft 3 jackbussen voor gitaar, accordeon (?) en microfoon die niet in 1 lijn zitten, maar de plaatjes die ik op internet zie, hebben die jack-bussen netjes op 1 lijn zitten.
In die van mij zitten twee 6SL7, twee 7591 en 1 maal 5Y3GT.

Mijn beste vermoeden is dat de trafo jarenlang iets teveel spanning heeft gekregen met de stijging van de netspanning in de loop der jaren, waardoor zowel gelijkrichtbuis als de rest van de buizen nogal wat extra's voor hun kiezen gekregen hebben, waarbij uiteindelijk de trafo het begaf.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het lijkt er op dat het een R-12A is. Daar zijn verschillende schema's van te vinden, alleen heb ik nog nergens gezien wat de spanningen zijn.

Ik begrijp dat de voedingstrafo kapot is, met de datasheet van de buizen moet daar een bruikbare vervanger voor te vinden zijn.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ja, de voedingstrafo is hartstikke gaar ;)

Ik heb wat databladen door zitten lezen en daar kom ik veel specificaties tegen die verschillen met de opbouw van de versterker.
Om het voor mezelf helder te krijgen: naar mijn mening heb ik met een push-pull versterker te maken, maar zeker weet ik dat niet. Ik baseer die mening puur op de opbouw naar de trafo toe, waarvan de middenaftakking direct gevoed wordt uit de gelijkrichtbuis, en de beide wikkelingen elk aan een anode vastgeknoopt zijn.

Voor zover mijn verstand reikt lijken me de spanning op de platen (anodes) en roosters me het belangrijkste, om daarbij vooral niet uit te gaan van de 'Design Maximum Values'.

Voor de 7591, kom ik op een plaat en roosterspanning (rooster 2) van 350 Volt.
Ik vind wel wat trafo's die secundair 250-0-250 Volt leveren. Of ik bij een gelijkrichtbuis met daarna afvlakking ook uit mag gaan van een factor 1,414 weet ik niet, maar ik kom dan op een waarde van zo'n 350 Volt uit. Dat klinkt mij als een prima waarde in de oren.

Het voedingscircuit (na de buis) mag ik met de 2 weerstanden (de 3 condensatoren denk ik even weg) vermoed ik gewoon als spanningsdeler beschouwen. Dan klinkt een plaatspanning van 250 Volt voor de 6SL7's ook vrij logisch, al heb ik het nog niet nagerekend.

Bovenstaande ook omdat die 350 Volt me een goede marge lijkt om de 450 Volt combi-condensator heel te houden. Bij een secundaire spanning van 300 Volt zit die na gelijkrichting met bijna 425 Volt wel heel dicht in de buurt van de maximale werkspanning.

Pff... ik zou er wel 'even' naar kijken ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Opnieuw wikkelen is ook een optie, boormachine,houten klosje in de spoelvorm en draaien maar, been there done that.

Of een andere trafo met minimaal 1 5V gloeidraadwikkeling als de gelijkrichtbuis
moet blijven. Makkelijker is er 2 Si diodes in de plaats te zetten.
Maar dan istie niet meer origineel.

Of zo'n oude Amroh trafo opsnorren
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m836535…

Deze is zowat verkocht, dus ff geduld voor de volgende langskomt <G>

Een Hammond 291AEX transformator heeft beide gloeistroomwikkelingen en een 325V-0-325V wikkeling. Deze is eigenlijk voor een Fender Champ (AA 764), en daar komt uiteindelijk 355V uit de 5Y3GT. Volgens het Fender schema; "+ or - 20%"

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Henry S.

Moderator

Op 17 augustus 2014 17:53:08 schreef weardguy:
Of ik bij een gelijkrichtbuis met daarna afvlakking ook uit mag gaan van een factor 1,414 weet ik niet, maar ik kom dan op een waarde van zo'n 350 Volt uit. Dat klinkt mij als een prima waarde in de oren.

Zie http://www.r-type.org/pdfs/5y3gt.pdf
Afhankelijk van de belasting verlies je minimaal tientallen volts.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op fliptops staat een trafo vermeld voor een R12R type
http://www.fliptops.net/catalog/p-100564/power-transformer-pt106-for-a…

Mercury Magnetics heeft ook een vervanger #106 ARR-2-P/E

http://www.mercurymagnetics.com/pages/catalog/manufacturers/MM_ampeg.h…

Hammond maakt ook iets wat er op lijkt, maar of die precies past
Ik zou er ook meteen een elco recap job aanplakken want die trafo is er niet voor niets uitgevlogen. Dooie doorgslagen elco kan je trafo vermoorden als de zekering er niet op tijd uitvliegt.

[Bericht gewijzigd door MaBerY op vrijdag 22 augustus 2014 20:50:45 (22%)

MaBerY
Henry S.

Moderator

Idd, een kortgesloten elco in de negatieve roosterspanningvoeding van een Pioneer buizenversterker heeft me bijna de trafo gekost.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 augustus 2014 19:11:19 schreef Henry S.:
[...]
Zie http://www.r-type.org/pdfs/5y3gt.pdf
Afhankelijk van de belasting verlies je minimaal tientallen volts.

Stomme online-PDF viewer... dat deel was weggevallen! Nu ik 'm gedownload heb, zag ik het zelf staan :S

Wel goed om te weten.

Heren, alvast bedankt voor het zoekwerk en de vervangers.
Ik heb eerst contact opgenomen met de eigenaresse, om haar besluit te horen.
Sowieso zou alles aangepakt worden: elco's, condensator, eventueel weerstanden.

@ Raaf12: die 2 diodes was ook al mijn (en m'n vaders) idee, maar de spanning gaat dan flink omhoog.
Gelukkig heb ik van haar al de toezegging gekregen dat de boel niet 100% origineel hoeft te blijven. Uitputtende zoektochten naar bepaalde onderdelen zullen me denk ik dus bespaard blijven.
Aan opnieuw wikkelen heb ik ook gedacht, maar omdat de betreffende buizenbak professioneel gebruikt wordt, weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Is er wel iemand die kan bevestigen dat ik met een push-pull versterker te maken heb? ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Jawel gewoon een ouderwetse balans end amp, meestal in klasse AB geschakeld.

(gelijkrichter)

Mooi, dan pak je 2 Si diodes en laat je de buis voor het gezicht in de voet staan <G>
Inderdaad ff een weerstand in serie omdat de Vout nu hoger is.

Maar dan ben je mooi verlost van die aparte 5V gloeistroomwikkeling.
Dat maaakt de keuze van een trafo makkelijker.

Trafowikkelen moet je echt zin in hebben. Blikken uit elkaar spoelkoeker afwikkelen. Weet je zeker dat de primaire kaput is, want die ligt onderop ;-(

Er moet isolatie (papier, oud) of tape kunstof tussen primair en secundair. En ook tussen de sec lsp en sec hsp moet isolatie.

Misschien beter eentje nieuw of 2dehands kopen als je het niet vertrouwd.

M'n testen tot zover lijken toch echt het einde van de trafo te betekenen: primaire DC-weerstand is slechts 15 ohm en zonder enige buis ingestoken (ik heb 'm ook nog eens volledig los getest) klapt met een gigantische plof de 1 A zekering, inclusief de automaat in de werkplaats. Dus ja, ik vrees dat het toch net de meest vervelende wikkeling is.

Of ik de trafo 'even' herwikkel weet ik niet: de trafo's die ik wel eens uit elkaar gehaald heb, hadden een in lak ondergedompeld blikpakket, wat daardoor zonder fors geweld niet uit elkaar te halen was en als je het weer in elkaar probeerde te zetten hield je 1 of 2 lamellen over die je er nooit meer in kreeg ;)

Het is vooral vanwege de isolatie en de spanningen dat ik liever een goede trafo koop dan zelf ga wikkelen: als dat ding nu nog puur als huis-versterker gebruikt zou worden zou ik dat nog wel doen, maar in dit geval wordt 'ie ook gewoon op locatie gebruikt. Dan liever op zeker spelen.

Dat van die diodes kan ik altijd nog doen. Nu ja, eerst reactie van de eigenaresse even afwachten. Tot nu toe heeft ze een keer gebeld, maar was ik er niet.

Ik hou jullie op de hoogte...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nu, ik ben weer wat wijzer geworden:

Eigenaresse gesproken. Die vond het opzich geen probleem om de dure trafo te gebruiken (stiekem vond ze de gelijkrichtbuis vervangen door 2 halfgeleiders net wat te ver gaan)
Ze zei ook nog dat het haar veel waard was om 'm weer werkend te krijgen, dus dat is ook al een pluspunt.

Die trafo bij Fliptops is de goede: even gemaild om te vragen hoe het met de primaire spanning zat, nu, die moet speciaal aangevraagd worden, daar de door hun aangeboden trafo's 120 VAC zijn.

Ik twijfel nog wel over het bestellen daar: de trafo is prettig geprijsd vergeleken met vergelijkbare trafo's verkrijgbaar in Europa, maar de verzendkosten zijn met 45 tot 65 dollar pittig te noemen. Ze hebben echter wel de multi-elco van 3 x 20 uF die ik tot nu toe verder nergens gevonden heb. Die multi-elco meet ik niet eens door: na 50 jaar vermoed ik dat de bruikbare levensduur wel voorbij is en als ik dan toch bezig ben, dan maar alles in 1 keer bij hun bestellen.

Ik hou jullie op de hoogte.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Hier staan ook wat trafo's

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

of wellicht deze

http://www.circuitsonline.net/aanbod/14071/componenten/ntr-3-voedingst…

Die heeft zo te zien een 4V 3A extra wikkeling ipv 5V

En dan moet je nog een gelijkrichtbuis hebben als de oude defect is en je wil geen Si diodes gebruiken.

Als ik jou was zou ik snel die Amroh P141 kopen die kans krijg je niet gauw weer...

edit hieronder

De Amroh trafo P141NN nr. 36.224 afmetingen zijn 70*80*96 mm

Doen!

Hallo Raaf12: Die ene trafo is inderdaad interessant. Jammer alleen dat ik niet kan ontdekken hoe een en ander gemonteerd kan worden en ook niet kan vinden wat de afmetingen zijn.

De gelijkrichtbuis lijkt prima in orde te zijn (lees: de gloeidraad is in ieder geval heel, de rest weet ik nog niet)
In eerste instantie protesteerde voeding van m'n pa zo hevig trillend en brommend dat ik echt sluiting vermoedde bij de gloeidraad. Toen ik op 2,5 Volt begon en de stroom in de gaten hield, zag ik deze langzaam afnemen. Tot ik uiteindelijk netjes 2 Ampère op de meter zag verschijnen bij 5 Volt.
Het is gewoon net een koude gloeilamp: lage weerstand, dus hoge inschakelstroom. Had ik kunnen weten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@ Raaf12: Dank voor de afmetingen!
Ik heb de verkoper gisteren een mailtje gestuurd en vandaag de betaling overgemaakt omdat de koop meteen gesloten was :)

Het wordt even foefelen met wat draden omdat de originele aansluitingen allemaal aan 1 kant uit het afschermblik kwamen, maar dat komt wel goed.

Ik hou jullie op de hoogte.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Mooi zo! O ja, zet de trafo in dezelfde stand als de oude, meestal staat de kern haaks op de uitgangstrafo ivm inductievelden.

Ik ben weer een stap verder. Na meerdere keren gefrustreerd het geval aan de kant gelegd te hebben omdat het schema her en der niet klopt met de waardes die op de onderdelen staan of omdat sommige onderdelen stomweg ontbreken, heb ik nu alles op een rijtje en vind ik een voorlopige kostenindicatie van 120 euro nog wel meevallen (de uitgangstrafo meet OK, maar of dat op hoogspanning ook zo is, weet ik nog niet)

Echter heb ik nog enkele vragen:

Onder andere over deze condensatoren (de kleintjes, de foto is helaas niet helemaal scherp geworden)

http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_c.jpg

De waarde is 500 pF, dat weet ik inmiddels zeker, maar ik twijfel over de spanning. Is er iemand die me daar duidelijkheid over kan verschaffen? Ik vermoed een volt of 400 tot 600, maar vermoeden vind ik een beetje link ;)
De een zit tussen massa en rooster-1 van de tweede 6SL7, de ander staat niet in het schema maar gaat van anode-2 direct naar massa.

Daarnaast vraag ik me af waarom er op die groene (en elke andere) condensator een streep staat: het zijn toch geen elko's? (vonden ze het mooi staan of zo?)

Vraag 2:

Deze 2 Frako elco's: er staat Frako 100/3 op. Ik ken de notatie wel van oudere elco's, waarbij 100 op de waarde in microfarad slaat, en het cijfer achter de '/' op de werkspanning. In dit geval lijkt me dat erg onlogisch: de waarde klopt wel volgens het schema, maar over de werkspanning tast ik in het duister.
Ik heb er al 1 even losgehaald om te kijken of er ergens anders iets van een waarde op staat, maar hier moet ik het mee doen.
Beiden zijn aan de ene zijde aan massa verbonden en aan de andere zijde met de kathode van elk een 6SL7 buis.
Wie weet wat de spanning is van deze elco's?

http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_c2.jpg

Vraag nummer 3 gaat over deze jongen:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_c3.jpg

Een 20 uF 450 Volt geval. Er staat echter geen polariteit op en in het schema is het symbool zo onduidelijk getekend dat niet op te maken is of dit nu een elco of condensator is. Gezien het formaat gok ik een elco, maar ik ben met dit ding al voor meer verrassingen komen te staan, dus neem ik het risico liever niet.
Voor alle condensatoren heb ik polyester-film condensatoren als vervangers (ben ik blij dat ik die gele dingen er in mag zetten en niet op zoek moet naar 'historisch verantwoorde' types) en de weerstanden vervang ik door 2 Watt types, de enkele zwaardere types uiteraard daargelaten.

Alvast dank voor de antwoorden.

@ Raaf12: jeetje, ik leer me wat bij met dit ding ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Op 29 december 2014 16:20:40 schreef weardguy:
Is er iemand die me daar duidelijkheid over kan verschaffen? Ik vermoed een volt of 400 tot 600, maar vermoeden vind ik een beetje link ;)
De een zit tussen massa en rooster-1 van de tweede 6SL7, de ander staat niet in het schema maar gaat van anode-2 direct naar massa.

Als de voeding onder de 400V blijft kan je een 400V exemplaar nemen.

Daarnaast vraag ik me af waarom er op die groene (en elke andere) condensator een streep staat: het zijn toch geen elko's? (vonden ze het mooi staan of zo?)

De streep geeft de buitenste folielaag aan, dus direct onder de isolerende afdekking.
De reden daarvoor is dat er parasitaire capaciteit naar de metalen kast kan ontstaan.
Waardoor er bijv. een niet gewenst kantelpunt optreedt in het ontwerp. Als ontkoppel condensator kan je dan de streep aansluiting aan de massa verbinden.

Deze 2 Frako elco's: er staat Frako 100/3 op. Ik ken de notatie wel van oudere elco's, waarbij 100 op de waarde in microfarad slaat, en het cijfer achter de '/' op de werkspanning. In dit geval lijkt me dat erg onlogisch: de waarde klopt wel volgens het schema, maar over de werkspanning tast ik in het duister.

In die tijd werden er kleine elco's verkocht met 3V werkspanning.
Zet er een nieuw 25V exemplaar in.

Een 20 uF 450 Volt geval. Er staat echter geen polariteit op en in het schema is het symbool zo onduidelijk getekend dat niet op te maken is of dit nu een elco of condensator is.

In die tijd was het altijd een elco maar nu heb je die dingen ook in polypropyleen folie uitvoering, zowel bekermodel als met draadaansluitingen. Die zijn niet gepolariseerd.

@ Raaf12: jeetje, ik leer me wat bij met dit ding ;)

:-)

Na bijna een maand wachten (het heeft 2 dagen gescheeld) heb ik eindelijk de multicap en de laatste benodigde elco uit de VS binnengekregen. Helaas 2 tientjes invoerbelasting, maar ja, dat was te verwachten.

Komend weekeinde een begin maken met restaureren en hopen dat ik de print gedeeltelijk los kan krijgen... (en een pook van m'n pa regelen, want mijn Weller gaat het met sommige onderdelen vrees ik wat moeilijk krijgen)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

En ik ben een aardige stap verder ;)

Na aardig wat soldeerwerk zijn nu vrijwel alle onderdelen vervangen.

Ik heb nog een paar vraagjes. Er zit een weerstand van 510 kOhm in dit ding. Die waarde kon ik bij Jukebox-revival niet krijgen.
Mede daarom heb ik er al rekening mee gehouden dat ik 1 weerstand van 470k en 1 van 47k in serie schakel.

Normaal zou ik dat zo doen, maar mijn vraag is of dit kwaad kan (dat het in de categorie 'geen porem' valt, kan ik helemaal bevatten, dat heb ik zelf ook)

Vraag nummer 2: alle originele componenten zaten met een soort Bison kit vastgelijmd aan de print. Het verwijderen ervan was daardoor ook bepaald niet makkelijk en ik zit er niet echt op te wachten nu weer iets van lijm tussen de componenten te smeren, ook al snap ik dat het de mechanische stabiliteit ten goede komt.

Mijn vraag is echter meer of het weglaten van lijm andere ongewenste effecten op kan laten treden, als eerste denk ik daarbij aan radiofonie door onderdelen die eventueel gaan trillen.

Vraag nummer 3 gaat over de 2 grote 10 Watt weerstanden. De ene weerstand was zo'n rond keramisch lichaam met 2 van die metalen strips als 'pootjes'. De andere had ook dikke pinnen van ongeveer 1,5 mm dik die ook erg taai waren.
De huidige witte kermaische weerstanden hebben erg dunne pootjes waardoor ze mechanisch absoluut niet stabiel staan. Het enige wat ik kan bedenken is een messing buisjes of zo om het pootje schuiven om de stevigheid iets te verhogen, maar misschien is er iemand die een beter idee heeft ;).

Voor de sfeer nog wat foto's: vrijwel alle weerstanden zijn hier al vervangen, alle condensators sowieso (alleen de multicap moet nog)

http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk1a.jpg

En tja, deze jongen moet dus nog ;) Allereerst moet ik het ding eruit zien te krijgen. Ik denk dat dat veel desoldeerlitze en een dikke pook wordt. Punt is dat ik nog uit moet zoeken hoe ik de vervanger aan moet sluiten.

http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk2.jpg

Een tegenvaller met een hoog 'gelukkig... we hebben de foto's nog' gehalte was het feit dat ik het papier met de aantekeningen waar de aansluitingen van de trafo moesten, kwijtgeraakt was. Gelukkig had ik nog foto's van voor het verwijderen van de trafo en met wat bedrading volgen kwam ik gelukkig tot de aansluitgegevens. De enige draad die straks mist is (denk ik) die van een afscherming: uit de originele trafo steken 2 draden die met massa verbonden zijn. 1 Daarvan is duidelijk, namelijk de middenaftakking van de hoogspanningswikkelingen, maar een witte draad die op de foto's ook duidelijk met massa verbonden was, kan ik niet terugvinden in het schema.

Andere tegenvaller zonder positief verhaal: een van de knoppen van de potmeters sneuvelde helaas bij een poging deze te verwijderen. Ik krijg sterk de indruk dat de knoppen die er op zitten niet origineel zijn: ondanks volledig losschroeven zitten ze zo strak op de as dat ik me onmogelijk voor kan stellen dat dit vanuit de fabriek zo geweest is. De schade die aan de assen van de potmeters te zien is, onderstreept dat: een duidelijke spiraalgroef geeft aan dat de knoppen er met geweld opgedraaid zijn.

Gelukkig zijn er redelijk gelijkende pijlknoppen verkrijgbaar, maar het betekent dat ik ze alle vier zal moeten vervangen.

Als laatste: welke halve gare bedacht heeft dat je in 1 gat van een potmeter-soldeerlip wel 5 verschillende onderdelen kwijt kan... (nee, buizenspul was al niet echt mijn ding, en dat is het nu zeker niet geworden)

Fijne avond.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Die 470k is niet zo kritisch, zeker als je die samenstelt uit 2 weerstanden kom je mooi op de originele waarde.
Vastlijmen van zware onderdelen is inderdaad voor mechanische sterkte en voorkomt lostrillen, wellicht kan je ook met een nylon tierip vastsjorren.
Die keramische R's mogen zichzelf niet lossolderen want worden warm tijdens gebruik, op afstand monteren met dunne buisjes van keramiek of messing is prima.
edit: aanvulling over de witte draad, vermoedelijk de middenaftakking op de 6.3V gloeistroom wikkeling.

TIP: kijk (of post...) ook eens op gitaarnet; daar zitten o.a. veel mensen die specifiek oude buizen- gitaaramps restaureren of van scratch bouwen; het forum is behoorlijk levend: http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?36-De-Werkbank-FX-amps-…

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)