Toerenteller op w-contact dynamo.

anjer

Golden Member

Hallo elektronica vrienden,

Nadat ik veel van jullie geleerd heb in een vorige sessie,
worstel ik nog steeds met een toerenteller probleem.
Het gaat over een antieke brandweerwagen met dieselmotor.
Ik wil deze meter als toerenteller gebruiken, de meting hoeft niet precies te zijn.
De meter komt uit een oude legervoorraad.
Ik denk hierdoor dat de meter voor 24 volt bestemd is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ttmd.jpg
Het is een draaispoelmeter met ingebouwde brugcel.
Volle uitslag bij 1,5 mA 17 volt DC.
Gemeten met regelbare voeding en multimeter.
Ik heb een 12 volt dynamo met w contact:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img034pk.jpg
Dit zou er uit het w contact komen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/signaal4k.jpg
Met de meter op het w contact kreeg ik geen uitslag, niet naar plus of min.
Ik vermoed dat een trafo’tje niet gaat werken.
Zou je het signaal van het w contact kunnen versterken met een opamp of transistor en dit de meter aanbieden? (evt. met een c over de meter?) Ik zou dan de versterking zo kunnen instellen dat de weergave ongeveer klopt.
Ik heb al 12 naar 24 volt voedingen 2 W gevonden.
Ook zag ik dat er frequentie naar volt chips bestaan deze geven zo te zien max 12 v af, geen 17v
Hebben jullie ideeën dan hoor ik het graag,
Groeten,
Anjer.

Hugo Welther

Moderator

Puls (om)vormer maken:

http://www.boatdesign.net/forums/attachments/onboard-electronics-controls/32942d1246646515-tachometer-diesel-engines-tacho.jpg

Google: "W-contact tachometer schematic"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
anjer

Golden Member

Hallo Hugo,
Bedankt voor de tip.
Maar ik vermoed dat de schakeling die jij gevonden hebt geen 1,5 mA 17 volt kan leveren.
Ik heb ooit de volgende schakeling gevonden en geprobeerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/nieuwschema.jpg

Deze werkt wel met de in het schema opgegeven meter: 100 micro-A
Maar niet met de gewenste meter. (1.5 mA bij 17 V)
Op aanraden van Zylar heb ik toen de zener bij D4 weggehaald en ben met de waarde van R11 en C5 gaan spelen. Ik kreeg enige uitslag van de gewenste meter, maar dan werd de boel te heet.
Ik denk nog steeds dat er versterking nodig is om de meter aan te sturen.
Met vriendelijke groet,
Anjer.

Hugo Welther

Moderator

Een 555 kan maximaal 200mA sourcen of sinken, er moet dus wat anders aan de hand zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Heb je al eens zonder de gelijkrichter geprobeert wat dan de gevoeligheid is van de meter?

Edit; zit er niet een weerstand in dat kousje?

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 27 augustus 2014 23:52:45 (22%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoewel je brandweerwagen wel degelijk boven de 1200 RPM zal kunnen draaien, zou mijn eerste doel zijn om uberhaupt uitslag uit de meter te krijgen.

Met die "regelbare 100k" in 1 van die schemas, zal jou meter denk ik weinig doen. Dat is een hint dat zo'n meter vaak op de stroom reageert. Dan moet je Paul z'n opmerking serieus nemen: Die weerstand is een "spanning-naar-stroom-converter" die afgesteld is op de 24V situatie.

Alleen maar gelijkrichten werkt niet: De (gemiddelde) spanning is vrijwel constant. Je wilt pulsjes per seconde tellen. Dat gaat met zo'n schema als hierboven genoemd. (wat mij betreft is die van Hugo fijner omdat ie minder onderdelen bevat).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
anjer

Golden Member

Hallo heren,
Goed idee van het kousje, ik ga de meter uitbouwen en kijken of er een weerstand in zit.
Dan kan ik gelijk beter meten.
Ik heb de meter eerst getest met een regelbare voeding.
Bij 17 V en 1,5 mA DC kreeg ik volle uitslag.
De voeding aansluiten voor de brugcel gaf niet veel verschil, de meter werd wel onrustig.
Alvast dank voor het meedenken.
Anjer.

anjer

Golden Member

Gouden tip Paul!
Zit inderdaad een weerstand in het kousje. ik ga dit weghalen en kijken wat er gebeurd.
Omdat ik toch met het breadbord aan de slag ga denk ik er over om gelijk een pulsgenerator te bouwen.
Ik kan de boel dan zonder de auto testen.
Lijkt dit je wat?

http://www.uploadarchief.net/files/download/img037k.jpg

Bron:Engineers mini notebook
Dank aan allen van dit uitstekend forum!
Anjer.

Zal zeker werken maar is wel een wat gedateerd schema.
Als je toch met 555 timers aan de gang gaat is het dan niet handiger daar een puls generator mee te bouwen?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

D'r staat een 555 schema bij de schakelingen. Daar kan je ook de pulsfrequentie van aanpassen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
DE OLDE

Overleden

LM2907 doet alles , zie de datasheet

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.