Instelbare circuit breaker

Dit topic is gesloten

Goedendag,

Is iemand bekend met een instelbare circuit breaker die je van afstand in kan schakelen? In mijn geval gebeurt dat met een PLC. Of zijn er eventueel andere opties mogelijk.

Het is in mijn toepassing de bedoeling dat de max stroom wordt ingesteld voor een installatie. Dit moet dan via afstand kunnen.

Alvast bedankt,

Geert-Jan

rbeckers

Overleden

Voor welk vermogen, 1 of 3 fase, en waarom?

Ooh ja was vergeten de amperage er bij te vermelden. Het gaat hierbij van ongeveer 6-20 Ampère 1 fase 230 Volt.

Het moet instelbaar zijn omdat het per dag verschillend kan zijn wat er aangesloten zit. En daarom willen we het vanaf afstand in kunnen stellen omdat het anders te veel tijd kost.

Waarom zou je het dan instelbaar willen hebben? Een automaat dient gewoonlijk om de kabel erachter te beschermen, niet de apparaten. Als een apparaat meer bescherming nodig heeft, moet er in het apparaat zelf maar een zekering o.i.d. zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er komt een stopcontact achter en hier kan verscheidene toepassingen aan gehangen worden. Deze toepassingen willen we dan beveiligen.

Wat zijn dat voor slechte toepassingen dan, dat ze zelf geen zekering hebben?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het idee van een zekering is dat er geen brand ontstaat als er dingen misgaan. Als je bekabeling veilig 20A aankan, dan kan je daar prima 6A dingen op aansluiten. De kans dat als er wat misgaat er "slechts" 15A gaat lopen is klein genoeg om te accepteren. (en er hoort dan een 6A zekering in het apparaat zelf te zitten.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jep snap ik. Maar in mijn toepassing wordt er energie geleverd aan gebruikers. Deze gebruikers zijn zelf wel afgezekert maar dat willen we zelf in de hand houden. Daarom willen we een thermische beveiliging hebben die je kunt instellen op het aantal ampère.

Moet het daadwerkelijk een veiligheidsfunctie hebben dan? Het is me nog steeds niet duidelijk WAAROM je dit nu wilt; vertrouw je de gebruikers niet? Ben je bang dat ze onveilige apparaten gaan aansluiten?

Je kunt natuurlijk gewoon een stroomsensor en contactor aan een PLC of zo hangen, dan kun je de stroom meten en de hele kabel spanningsloos maken als het je niet aanstaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Euh.. Is het zoiets als: U bent camping-eigenaar en als een kampeerder niet meer dan 6A mag afnemen omdat hij er niet voor meer betaalt, dan wilt u voorkomen dat hij (stiekem?) toch meer afneemt?

Don't Panic!

Jep daar kan je het mee vergelijken ja alleen is het dan voor thuisgebruik.

Om welke afstand gaat het? Binnen hetzelfde pand?

Ja ook dat ja. Eigenlijk zit de aansluiting direct achter de beveiliging

Shiptronic

Overleden

Op 13 oktober 2014 11:53:36 schreef Hensz:
Euh.. Is het zoiets als: U bent camping-eigenaar en als een kampeerder niet meer dan 6A mag afnemen omdat hij er niet voor meer betaalt, dan wilt u voorkomen dat hij (stiekem?) toch meer afneemt?

Hangt waarschijnlijk hierachter : http://www.circuitsonline.net/forum/view/122444

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja zo n soort module zoek ik maar die kan ik nergens vinden.

Hensz

Golden Member

Misschien helpt een scherpe foto alsnog?

Don't Panic!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien een andere insteek.
Je kunt de stroom meten. Door gebruik te maken van een stroomtrafo met een 4-20 mA uitgang of eventueel 0-10 Volg.
Deze waarde stuur je naar je PLC.
De PLC laat je een of meerdere relais sturen.
De relaiskontakten zet. je in serie met de verbruiker (s)

Je kunt het met een Siemens LOGO al maken.
Hoef je geen dure PLC aan te schaffen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rbeckers

Overleden

Maar dan wel met een vertraging of filter i.v.m. pieken t.g.v. van inschakelstromen.

Dit topic is gesloten