Aansluiten elektromotor

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik een Gefeg electromotor op de kop getikt. Nu wil ik dat ding gaan gebruiken, maar weet ik niet hoe aan te sluiten. De vorige eigenaar wist het ook niet zo precies, enkel dat er een startcondensator benodigd zou zijn en dat de motor zowel links- als rechtsom draaiend aangesloten zou kunnen worden. Helaas kan ik niet echt iets van specs vinden - de vorige eigenaar vertelde me dat dit een product op maat is geweest, hetgeen de gebrekkige info zou kunnen verklaren...

Zie de foto's .. hoe zou ik deze motor aan kunnen sluiten?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2050928/image1.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2050928/image2.JPG

Alvast bedankt!

Je zou kunnen proberen om de wikkelingen eens met een Ohhmmeter door te kunnen meten.

Het ziet er uit als een Kooi-Ankermotor met twee in serie gezette windingen.

Als er een van de set windingen met hogere weerstand heeft, zou je daar de condensator aan kunnen hangen.

Om meteen doorbranden te voorkomen bij perongeluk foutief aansluiten zou je in het geheel een lamp van 40 Watt in serie met de netspanning kunnen zetten.

Met een 60-er in serie heb je dan wel iets minder tijd, je ziet wel duidelijker of het goed of fout is gegaan.

Blijft de lamp fel branden terwijl de motor nouwelijks iets doet, dan is het mis.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Dankjewel voor je antwoord!

Kan ik de windingen doormeten door gebruik te maken van de 3 kabel terminals op de motor? Zo ja, wat verbind ik met wat? Ergens zou ik redeneren dat ik de middelste terminal met links of met rechts zou moeten verbinden?

Ik zal vanavond de multimeter eens aan de terminals hangen en de diverse combinaties nagaan, wellicht dat dit zich ook wel vanzelf wijst.

Goede tip van die lamp, ik zal eens in de kast speuren. Echter eerst een condensator uithalen :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 oktober 2014 20:56:14 (43%)

Shiptronic

Overleden

Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur uit logica en kijken naar de aansluitingen verwacht ik;

blauw --> Nul
Bruin --> Fase (gezien de bubbele faston "voeding" van de C
paars --> Condensator

door blauw e bruin te wisselen van plek, veranderd de draai richting.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

toch even opletten.

Het kan inderdaad zijn dat de motor geschikt is om zowel linksom als rechtsom te draaien, in dat geval gaat de weerstand van de twee wikkelingen gelijk zijn.

Maar in de meeste gevallen is een motor ontworpen om slechts in één richting te draaien. Je gaat dan een weerstandsverschil merken tussen de hoofd en de start wikkeling.
Indien je de start wikkeling als hoofdwikkeling gebruikt, draait de motor ook andersom, maar dan kan de motor niet zoveel asvermogen leveren en eventueel verbranden.

OK, ik heb de multimeter eens aan de motor gehangen. Zie hier mijn resultaten:

Blauw + bruin = 156 ohm
Blauw + paars = 79 ohm
Bruin + paars = 79 ohm

Daarbij valt me op dat 156 / 2 bijna 79 is. Met een minimale marge dus de dubbele weerstand. Moet ik hieruit concluderen dat de condensator op paars moet en dat bruin en blauw gebruikt worden voor fase en nul?

In dat geval hoort de condensator tussen blauw en bruin.
De netspanning sluit je aan tussen paars en blauw, of tussen paars en bruin, afhankelijk van de draairichting.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Dus ik zet de condensator parallel aan blauw en bruin?

Lijkt mij wel en wil je de richting omkeren, dan bruin en paars.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

de motor heeft een 3,5uf aanloopcondensator nodig, staat op de sticker.. ik zou denken dat op paars de nul moet zitten, en op blauw de aanloopcondensator. op de bruine de fase. om de draairichting te veranderen wissel blauw en bruin om..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1 kant van van de condensator op blauw; waar sluit ik de andere kant van de condensator dan op aan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 oktober 2014 19:55:35 (63%)