Lijnbewaking 100 volt audio systeem

Is ook een mogelijkheid, maar dan meet je niet de impedantie.
Door de vele 100volt trafo's, krijg je nooit een leuke cosphi.

Maar zo meet je wel of er ergens uitval is op de lijn, daar ben ik het mee eens

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je meet geen zuivere weerstand, maar natuurlijk wel een impedantie. En die moet dan verder redelijk hetzelfde blijven, inderdaad.
Sluiting of onderbreking, of het stiekem afkoppelen van speakers :) detecteer je zo wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Das waar, en een simpele oplossing voor een simpel probleem eigenlijk. Zonder gebruik van cpu's........

Maar wel een lastige kanttekening......... simpel de stroom meten is niet mogelijk. Als de versterkers vol aan staan, loopt er een 500 watt over deze 100volt lijn. Dat zal een stroom opleveren van 5 ampere, terwijl de impedantie rond de 20 ohm zal liggen.

Een weerstand van 1 ohm, die 5 ampere aan kan? bij 100 volt? Bestaan die? Zal een stroomspoel moeten worden, wat lambiek ook al typte.

Draadgewonden weerstand aan de 0 zijde van de lijn.
1 ohm 5 amp is maar 25 watt.
Dus !!!

Arco

Special Member

Nee, 100V is de spanning die over de hele boel staat. De spanning over de weerstand is een stuk lager.
1Ω / weerstand (kabel+luidsprekers)
(Als er 100V over de weerstand stond, zou je niks meer horen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

P = I^2 x R
dus 5 x 5 x 1 = 25 Watt voor het vermogen van de meetweerstand

Opletten is vandaag niet mijn sterkste punt geloof ik.........
Nu nog ergens een weerstand vinden, als het ff kan met een nog lagere weerstand, en dat in hoog vermogen.
Edit van mijn eigen woorden:

Gaat goed komen.
(want ligt vast nog wel een 0,22 ohm/5watt weerstand in een rommelbakje)

[Bericht gewijzigd door Marcelhier op zaterdag 8 november 2014 16:13:47 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je moet dan natuurlijk nog steeds twee spanningen door elkaar delen.

Dit probleem komt ook voor bij direct-afgelezen SWR-meters.
Een leuke oplossing is het gebruik van zo'n bar-graph IC zoals de 3914. De ene spanning zet je op de REF, de andere op de SIG ingang.

Voorbeeld:
https://ia700500.us.archive.org/10/items/fea_Pocket-Size_VHF_SWR_Meter…

In jouw geval zou de spanning die de gedetecteerde stroom voorstelt, op de REF komen, de gemeten spanning zelf op de SIG. Het ledje dat gaat branden geeft dan de impedantie aan.

Je zou bijv. met een ingangspotmeter aan de spanningskant kunnen zorgen dat het middelste ledje brandt. De uitgangen daaronder en daarboven geven dan een foutconditie aan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je een kleine DC spanning opneemt in de 100 volt lijn, bijvoorbeeld 1 volt, dan kun je met een laagdoorlaatfilter en een weerstand de DC weerstand van de 100 volt trafo's meten, dat lijkt me al een stuk makkelijker dan een meting gebaseerd op de impedantie van de trafo's en luidsprekers.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Jullie begrijpen toch dat in 'mijn' schemaatje die 50-ohm meetlijn niet nodig is, he? Alleen de twee diodes en het IC, plus aanhangend grut. Of je er nog ledjes aan hangt moet je zelf weten.

Als je met gelijkspanning gaat meten, moet je nog steeds een stroomdetectie en een comparator hebben. Alleen moet je dan een gelijkspanning op de REF zetten, in plaats van de signaalspanning. Echt simpeler is het dus niet eens.
Een nadeel is verder dat je daarmee geen defecte luidsprekers kunt signaleren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Er hoeft alleen maar gedetecteerd te worden of de kabel nog goed is, meer niet.

Op 8 november 2014 14:47:22 schreef Marcelhier:
Door de vele 100volt trafo's, krijg je nooit een leuke cosphi.

Achter elke trafo hangt toch een luidspreker? Als een trafo belast wordt, dan meet je niet de impedantie van de primaire, maar de getransformeerde impedantie van de belasting. En de cosphi van een luidspreker is een stuk beter dan van een onbelaste trafo.

Hoop moeilijke woorden, maar een transformator is een spoel, en geeft een blindstroom, dus je cosphi is niet meer 1.
En gelijkspanning in een luidsprekerlijn, ook al is het maar 1 volt lijkt me niet slim. Stel dat dat ding dat 1 volt geeft stuk gaat, en 1 word 10 ofzo, dat kost membraampjes in de hoornspeakers

[Bericht gewijzigd door Marcelhier op zaterdag 8 november 2014 19:19:32 (46%)

Arco

Special Member

Ter verduidelijking: veel 100 volt speakers hebben een ingebouwde trafo. Niet allemaal, 800Ω speakers kun je er zo aanknopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

@Marcel, je begon zelf met moeilijke woorden. Maar zo moeilijk is het niet.
Je wilt weten of de kabel nog goed is. Dat kun je doen door te kijken of de spanning en stroom nog dezelfde verhouding hebben.

Dat kun je doen door aparte spanningen van buiten te gaan toevoeren, of je kunt eenvoudigweg het bestaande signaal gebruiken.
Het voordeel van het bestaande signaal te gebruiken, is dat je niets hoeft te veranderen - alleen de stroommeting, maar dat is simpel genoeg. Nog een voordeel is dat je nu niet alleen de kabel controleert, maar in één moeite door ook de luidsprekers.
En dat kan dus met een heel algemeen IC'tje.

Wil je per se géén indicatie bij kapotte luidsprekers, dan zul je inderdaad iets ingewikkelders moeten maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Geen indicatie willen van kapotte luidspreker zou dom zijn. Alles wat kapot is, is niet goed. En alles moet juist goed werken.

In mijn hoornspeakers heb ik het volste vertrouwen, maar een kabel kan stuk gaan door mechanische spanning of door vandalisme.

Het komt maar zelden voor dat een Paso hoorn stuk gaat.

Zal maandag es kijken naar dat ic, en er es mee gaan testen

Arco

Special Member

800ohm speaker, nog nooit gezien

Alle ADxxxxAM speakers van Philips. (o.a. AD3700AM, AD3800AM)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ok, ben niet zo op de hoogte van speakers van meneer philips. Gebruik in mijn laagohmige systemen kasten van d&b, maar ook daar zit een speaker in van een (italiaans) ander merk.

Op 8 november 2014 19:13:36 schreef Marcelhier:
Hoop moeilijke woorden, maar een transformator is een spoel, en geeft een blindstroom, dus je cosphi is niet meer 1.

Nou, dan moet je eerst maar eens wat transformatortheorie gaan studeren.
Bij een onbelaste trafo meet je inderdaad alleen de primaire, en dat is een spoel met een cosphi dichtbij nul.
Als je aan de secundiare een ohmse weerstand hangt, dan meet je aan de primaire kant ook een vrijwel ohmse impedantie. De zelfinductie van de primaire wordt dan bijna helemaal gecompenseerd doordat in de secundaire een tegengestelde stroom loopt.

ik en studeren? tja op de mts waar ik zat waren ze blij als ik aan het spijbelen was, vroeger..... en inderdaad, dat was Stadskanaal.

Maar maakt niet uit, is allemaal goed gekomen, ik ben eigen baas en kan er redelijk van leven, maar wil mijn hoornspeakers ook inzetten op projecten waarbij ze gebruikt worden als ontruimingsysteem, en moet daar mijn kabels controleren, dus lijnbewaking. En kom maandag een heel eind.

Ik meet eigenlijk nooit aan trafo's of luidsprekers, hang alleen mijn impedantiemeter aan luidsprekerlijnen, en zie dan de totaalimpedantie, en hoor evt. een piep van 1000Hz uit de speakers.

Ga maandag, of dinsdag wat dingen uit deze hele forumdiscussie omzetten in werkelijkheid, en kijken wat er gebeurd.

Ik heb het zelfde probleem. Bij sporten plaats ik meerdere hoorns of zuilen langs de baan of op het veld. Er loopt altijd wel een ideoot rond met een zakmes die de leiding doorsnijdt. Dat merk je pas later als je weer eens een rondje loopt langs alle speakers. De dader is dan al nergens meer te vinden. Nu zit ik te denken aan een oscillator bij de laatste speaker met een frequentie ver boven het audiogebied en dat weer bij de versterker detecteren. Het mooiste zou zijn als het passief kan zonder batterij en loopt op het gelijkgerichtte muzieksignaal. Meerdere detecties op dieverse takken van de 100 volt zijn zo ook mogelijk door verschillende frequenties te gebruiken. Een ander idee kan zijn een frequntie verdubbelaar die b.v. van 40 KHz 80 KHz maakt. Dat signaal wordt dan bij de versterker op de lijn gezet en weer gedetecteerd. Moet alleen nog een goed filter bedenken die 100 volt muziek en enkele mV bewakingssignaal uit elkaar kan houden.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het idee van een oscillator zou kunnen werken, al moet je wel uitkijken voor harmonischen - zo voorkom je dat je sportevenement vanzelf een piratenfestijn wordt als de radiocontroledienst op bezoek komt. Ik denk dat je signaal wel een paar volt moet zijn om te detecteren. Ook moet je alle boxen van een low-pass voorzien om signaalverlies te voorkomen.

Echter het eerste dat me invalt is de vraag of je in je contract iets hebt staan over vernieling. Als je daar een bedrag aanhangt, dan zal de huurder misschien eerder geneigd zijn om wat beter op zijn publiek te letten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 23 december 2019 13:57:17 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Neen hoor 40 Khz gaat echt niet de lucht in. Daarvoor zouden de leidingen vele Km lang moeten zijn. 40Khz komt nog makkelijk door een draad van een Km lengte heen. Beter opletten door de huurder is bijna onmogelijk. Het doorsnijden is bennen enkele seconden gebeurd en de dader lost weer op in het publiek. Zelfs een detectiesyteem kan dan niet altijd effectief zijn. Je bent er nooit snel genoeg bij. De alarm toon over de resterende speakers laten klinken kan helpen omdat het dan opvalt maar dat kan het juist in de hand werken om dat iemand het leuk vind een actie voor niks in te laten zetten, net als 112 bellen om niks. Waarschuwingborden neerzetten dat er gevaarlijke 100 volt op staat kan ook werken maar dan krijg je weer moeders met kinderen aan je broek.