Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Beste techneuten,

Een vriendin van mij heeft een zanussi ZTE 285 condens droger. Met als probleem dat hij niets meer doet.
Gebeurde zo uit het niets. Een dag ervoor nog goed gewerkt.

Er is geen display, geen getik geen gezoem. Helemaal niets.

Op een andere wcd aangesloten. Maar apparaat blijft dood.

Weet iemand waar ik het moet zoeken, of waar ik een service manual kan vinden?

Alvast bedankt,

Een veel voorkomend probleem is het deurcontact in de sponning welke niet meer werkt.
Op de deur zit een pen welke in dit contact steekt bij sluiten, dit bekrachtigd het contact.
Soms zijn het losse schoevennvan de pen in de deur of het deurcontact. Of de pen is gebroken.

Je kan eventueel met lege trommel en de stekker er in een punt vormig iets proberen in het deurcontact te steken.
Als je het goed doet moet je een klik horen of voelen, en mogelijk dat de droger ook gelijk weer tot leven komt.

Beste techneuten,

Volledige gegevens: 916096431/07.Type: P542767. Op het bedieningspaneel staat: AKO 716903-10. EHP 125724027. HWID TBB. 100112 20B2T3 0107.
Monteurs van zanussi langs geweest. Die zeggen dat de print vervangen moet worden (208 euro).
Ze kiest voor een nieuwe.
Echter wil ik toch uitzoeken waardoor hij helemaal dood is. Heel wat stof uit alle filters weg gezogen. De pen van de deur is niet gebroken. Maar is wel bewegelijk. Ook hoor je een klik als je de deur dicht drukt. Moet nog bij het deurcontact kijken of daar wat te zien is.
Heb het hele bedieningspaneel eraf. Alleen krijg ik de print niet los. De draaiknop is niet los te halen. Er lijkt een dopje op de knop te zitten. Met daaronder een schroef. Maar krijg het dopje er niet af.

Weet iemand hoe ik de draaiknop eraf kan halen?

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door lampenkap op dinsdag 5 november 2013 16:27:38 (12%)

Meet eens de voedingsspanningen over de elco's op de print, secundair zou er waarschijnlijk niets meer aanwezig zijn. mogelijk TNY IC defect

Update......De deurschakelaar los gehaald en de gedemonteerd. Zit een micro switch met 3 aansluitingen in. Deze gemeten, werkt goed. Weer ingebouwd in de schakelaar. De NC en schakelcontact worden alleen gebruikt. Weer gemeten. Schakelt goed.Als de deur open is, is de schakelaar ingedrukt.
Alles weer ingebouwd en aangesloten. Spanning erop. De droger blijft dood. Heb na het netfilter gemeten. Daar staat netspanning op. Programma schakelaar verdraaid en deur open een dicht. Door niets komt de droger tot leven.

Op de elco's kon ik niet meten. Omdat het niet lukte om de draaiknop eraf te halen. Waardoor in niet aan de soldeerzijde van de print kon komen.
Eventueel om te zien of er iets doorgebrand is.

Normaliter hoeft de knop er niet af, gehele front verwijderrn en dan kom je zo bij schroeven van frontpanel

Dit is een oude post
toch even een toevoeging:
HEt probleem heb ik ook met een te repareren Condense Droger van type ZTE285
Bovenplaat eraf en dan kan de controlunit verwijderd worden .
COnnector J6 gaat naar de print en zit aaneen weerstand R 76 van 47 Ohm die door was gebrand. bij vervanging doet ie dat weer. Dit is de voeding van de hele print, dus dan is ie dood.
Op zich lijkt het op een sluiting, maar heb nu het electrisch schema opgevraagd om te kijken waar de blauwe draades van de J6 conector naar toe lopen. Wss naar de deurswitch/lock of een motor.
Ik heb hem helemaal schoongemaakt, micoswitchen & verwarmingselement gecontroleerd en gedemomenteerd mechanisch, maar even niet de draden in kaart gebracht.
wordt vervolgt

Beste allen,

Even een update. Omdat de machine niet al te oud is en weinig draaiuren had. Heb ik het op een coulance regeling bij Zanussi gegooid.
De monteur heeft de hele print vervangen, hierin software voor de juiste type gepompt. Oude unit meegenomen.

Machine draait tot nu toe als een zonnetje.

Echter vindt ik het nuttig info wat in dit topic te vinden is. En hou mij aanbeloven voor het schema.

Mvgt,

Reparatie Zanussi ZTE 285 Condens droger (zonder schema)
Als de print 'dood' (terwijl de print via J6 connector en blauwe draad aan de linker kant wel 220V krijgt), is (geen leds buzzers of reactie) dan is de weerstand R76 (47 Ohm) doorgebrand die de voeding geeft voor de hele print. Hierachter zit een diode (als gelijkrichter) en een condensator 22uF/400V, dus met ca. 260V de geschakelde voeding voedt, met de LNK304. Deze chip was dus kapot en gaf sluiting. Deze (SMD)chip wordt veel gebruikt voor efficient opwekken van de voedings(laag)spanning vanuit 220 V wisselspaning en kost €3,40 en de weerstand €0,30 De blauwe draad J6 komt (hoogstwaarschijnlijk) van de deursluiting en voedt direct via R76 de geschakelde voeding voor de print.
Ik stel dit zo uitgebreid omdat ik bezwaar heb de weggooi&koop-maar-nieuw filosofie ben. Een hele machine weggooien omdat men liever een dure module levert (ca €100 tot €200,- Excl. BTW) of nog liever een hele nieuwe droger van meer dan €550,-.terwijl er onderdeeltjes van nog totaal geen €5,- defect zijn. Duurzaamheid! De (bedradings)schemas worden niet verstrekt door Zanussi Nederland en zelfs een bereidwillige dealer kreeg dat niet voor elkaar. Gelukkig is een droger een redelijk eenvoudig ding maar toch tijdrovend om de draadkabels in zo'n machine na te gaan, terwijl die informatie gewoon beschikbaar is. Het Ding is ontworpen en getekend. Dat je de Electronica beetje geheim houdt kan ik nog wel begrijpen gezien de engineeringskosten en de concurrentie.
Na vervanging van de switching powersupply chip LNK304 en de weerstand en aansluiten van 220 V op de poot van de J6 connector en de andere op de min pool van de condensator, kwam de print weer tot leven : ledjes branden en de buzzer gaf een kick (niets was verder aangesloten, dus wat foutmeldingen is logisch)
Morgen weer even de bekabeling in de machine prikken en draaien maar weer!
Totaal bijna 5 uur werk voor mij als ''onervaren''monteur met dit type droger, zonder schema, waarvan 1,5 uur machine mechanisch demonteren & schoonmaken, microswitches checken 20min., 30min. montage, 2 uur zoeken op internet: gegevens type en onderdelen Zanussi & dealers bellen om schema te bemachtigen en uit eindelijke reparatie ca 15 minuten chip uit en weer in solderen en min. module weer in elkaar schroeven (6 schroefjes) en dan 10min. paneel in machine bouwen 15 min testen.

Update:
Na inzetten van de controlunit en 15 minuten testen, het leek allemaal te werken en had de reparatie succesvol afgesloten.
Nu hoor ik dat hij weer ''dood'' is al kort na de start van de machine. Kennelijk wordt er iets aan of uitgeschakeld en/of verbruikt er iets teveel stroom waardoor de voeding eruitgeblazen wordt. Volgende week kan ik checken wat de oorzaak is, mogelijk is het weer de voeding en moet hiervan weer de oorzaak gevonden worden of is het iets anders.. Speculatie heeft geen zin. to be continued

IC goed gesoldeerd en weerstand vervangen door een 100 Ohm 2 W draadgewonden weerstand?? IC is trouwens wel erg goedkoop, kan ook een china copy geweest zijn.

Tks voor meedenken!! Goed Solderen lukt mij nog wel thuis onder een loeplamp in labaratoriumcondities aan mijn bureau met een good-old Weller station; op locatie moet ik wel mijn leesbril meenemen volgende keer haha! De weerstand zal nog wel kunnen dat deze iets te licht is en ik had in het datasheet gezien dat er normaliter >80 Ohm weerstand in moet zitten en niet zoals hier 47 Ohm, maar tegen sluiting in een chip die er achter zit, flitst ook een 2 Watter gelijk door hoor.

De grote hamvraag is waarom gaat de LNK304 (mos-fet powerswitcher) kapot : door een spanningpiek aan de ingang of door een storing van een aardlek/sluiting in de machine. Overbelasting kan eigenlijk niet, want daar zijn ze wel op ontworpen.
Standaard chips zijn goedkoop als je goed inkoopt en dit is een veel gebruikte power-supply chip voor niet galvanisch gescheiden apparaten.(Bij Ali-baba grotere aantallen minder dan 10 ct). De droger heb ik getest wat aan de knop gerateld aan en uit gezet en 10 minuten laten draaien.. en bleef werken. Ik ben weg en men zet hem aan met natte was en dan stopt ie ermee. Dus volgende keer ga ik zeker ook nog even de aarde draad checken ivm statische electriciteit / aardlek; Het toestel was net verhuisd en dus moeten ook even de veranderde omgevingscondities gechecked worden, want daar kunnen chips heel slecht tegen. Na woensdag as weten we meer!

De weerstand R76 (47 Ohm) was weer doorgebrand die de voeding geeft voor de hele print. Nu deze 47 ohm die kennelijk onvoldoende zwaar was (niet draadgewikkeld), vervangen door draadgewikkelde weerstand van 100 Ohm en de switching powersupply chip lnk304 was nog gewoon in tact en de machine bleef werken. Succesvolle reparatie koste veel tijd maar onderdelen €5,50 is beter dan €200,- voor een nieuwe print (Waar nog niet voor €25,- aan onderdelen op zit)

De datasheet geeft wel aan lager dan 80 Ohm, maar elke piek op het net word gelijk doorgegeven aan LNK IC, daardoor gaan ze stuk. Bij oudere versie printen zaten 100 Ohm op, en die gaan niet stuk ( ouder dan 10 Jaar!!

Ik heb dit topic metveel interesse gelezen en heb net als Empowered nogal bezwaar tegen de "weggooi&koop-maar-nieuw filosofie".
Ook ik heb een ZTE 285 met hetzelfde probleem.
Wat mij opvalt is dat deze wasdrogers er nu massaal mee stoppen. Klachtenfora staan vol met meldingen.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik geloof ook niet in toeval.
Weet iemand waarom dit zo veel voorkomt? En waarom pas na 3-4 jaar?
Is er sprake van een (opzettelijke?) ontwerpfout van de printplaat?

Er is IDD en ontwerpfout op de print. De voorschakel weerstand (22 of 47 IPV 100 Ohm) van de LNK304 is te laag gekozen waardoor elke spanningsfluctuaties direct op de IC komen. Bij een grote piek is het vaak einde dan van het IC

Volgens mij is het verstandig om die goedkope voeding er uit te pleuren, en er een betere voeding in te zetten.
Een mini-flyback (van een goed merk), of een simpele 50Hz transformator met het bekende circuit erachter.

Als het circuit met die LNK304 een simpele buck-converter is (lijkt wel zo als ik de datasheet lees), dan kan er een situatie optreden waarbij het IC de volle spanning op zijn uitgang zet, waardoor alles stuk gaat dat wordt gevoed vanuit die 5Volt, of whatever. Dan is je microprocessor dus ook stuk..
Dan is het echt einde oefening.

Er ist wieder da...

Nope, niet Hobby isten!!! Met weerstand modificatie werkt droger weer OK

Deze printplaten zijn goed te repareren, als ze voor dat geld weer 2 a 3 jaar mee gaan. Op de honderden die ik gerepareerd heb, heb ik nog geen enkele defecte processor gehad. Enkel opengemaakte schakelaars en een keer een trafo met kortsluiting.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Droger stopt, display op 0 na 1 tot 10 minuten zonder vedere foutmeldingen.
Oplossing: aardecricuit nagaan met trommel beveiliging (blauwe draad naar koolborstel aan tromel)
DE besturingsprint bleek van de ZTE285 toch in orde (na reparatie van het voedingsdeel) en de machine bleef het 2 wkn goed doen.Daarna viel deze steeds stop na aantal minuten soms na 1 soms na 10 uitging het display 0 aangaf. Dan kon je hem weer gewoon starten na reset programma knop.
De blauwe draad bij het netsnoer (aanbuitenkant machine) zat aangesloten, maar het schroefje van de aardedraad van dit netsnoer zat niet goed aan de machine. Bijna niet te zien, wel te meten dat er geen aardcontact was. Ik kwam er achter naar aanleiding van een post hier op het forum na loshalen van de blauwe draad naar de trommel-koolborstel dezelfde symptomen.
Ik had bijna van ellende de print vervangen en dan was de fout nog steeds niet opgelost geweest.

Dus toch na totaal wel 5 uurtjes zoeken project succesvol afgesloten.

Kijk, zo kan het ook en geeft een hoop zelfvertrouwen in repareren!!!

Motto : Never give up and keep up the spirit!! tks!

Beste allen,

Ik kijk regelmatig op dit forum. Vooral om dingen te leren.
Mijn droger draait tot nu toe als nieuw.

Maar is het misschien voor mij ook handig, om toch de R76 (47 ohm) weerstand te vervangen door de 100 Ohm 2 W draadgewonden weerstand?

Zo ja, kan iemand een fotootje posten van dit beruchte component op de print??
Dan weet ik waar het zit en hoe het eruit ziet.

Bedankt alvast.

Hoi Lampekap,
Preventief vervangen zou ik zelf niet doen, als alles zonder problemen werkt. Hoop gedoe, vooral om de print uit de plastic bescherming te halen en dan vervolgens de weerstand uitsolderen en nieuwe erin.
Het IC-tje (switching powersupply) die kapot kan gaan (en dan ook die weerstand van 47) bij een spanningspiek op het net, kost ook maar iets van 3,5 Euro. Als je deze vervangt, dan 81 Ohm (ipv 100 ; volgens datasheet van de LN305).
MAar bij deze de foto met omcirkeld de weerstand voor de switching powersupply (iets onscherp, maar ik ga hem er nu niet meer uithalen haha)
Groet,
Rene de croqqer.org klusjesman

Hallo Empowered, ervaring lijkt een 100 Ohm het beste ( na reparatie van 40+ modules), vlakt de eerste 230V pieken op netspanning er af. spanning over weerstand is bij bedrijfstoestand is max een 20 V, is geen probleem.