piezo-kristal en accu opladen

hallo,
wij zijn voor een schoolproject bezig om energie uit een schoen op te kunnen slaan. wij hebben onze keus laten vallen op een Piëzo elektrisch kristal, en wij hopen er een telefoonaccu mee te kunnen laden. een piëzo-kristal is een wisselspanning en de accu gelijkspanning. nou is de vraag, hoe moeten we het kristal schakelen en verbinden aan de accu, en is het überhaupt wel mogelijk om de accu op te laden met een kristal

Je zou eerst eens kunnen meten wat voor spanning er uit het kristal komt, en hoe hoog die is.

Kijk eens bij de FAQ van dit Kickstarterproject en heroverweeg de keuze voor piezo......https://www.kickstarter.com/projects/764467377/solepower-power-by-walk…

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Het rendement van een piezo-kristal als generator is absurd laag. Je kunt beter het systeem gebruiken dat ze in van die "schudden-om-op-te-laden" zaklampen gebruiken. Hoe dat werkt mag je zelf uitzoeken, het is tenslotte om van te leren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Een piezo kristal is een asymmetrisch keramiek met de eigenschappen van een condensator.
Dat wil zeggen dat de impedantie zeer hoog is.
Zoals je al hebt kunnen lezen is het rendement daardoor extreem laag.
Tenzij je plateau zolen onder je schoenen gaat gebruiken waarbij vele lagen van piezo s geschakeld worden gaat je telefoonaccu nooit geladen worden.

het idee van het schudden om op te laden zaklamp hebben we ook gebruikt, het probleem daarmee was dat wij er een maximale stroom uit halen van 0,3V. onze vraag voor het piezokristal is meer, hoe moeten we het kristal schakelen om een accu op te laden

Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2014 08:54:21 schreef jarnof97:
dat wij er een maximale stroom uit halen van 0,3V.

Eerst even terug je boek in! hier staat namelijk iets fout.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 november 2014 08:58:43 schreef Shiptronic:
[...]

Eerst even terug je boek in! hier staat namelijk iets fout.

inderdaad, wij hebben het hier over een spanning toch? meer een schrijffout eigenlijk

Goed... Een paar vraagjes.

Wat heb je nodig om de telefoonaccu op te laden?

Wat geven ze altijd op bij een zonnepaneel? Waarom alletwee?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2014 10:33:13 schreef jarnof97:
[...]
inderdaad, wij hebben het hier over een spanning toch? meer een schrijffout eigenlijk

Ja dat kan zijn, maar ik weet niet of je nu een stroom van 0,3A bedoelt of een spanning van 0,3V.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

en vooral, door wat wordt dit bepaald?

ik kan een spoel maken met een magneet, en die kan een hele hoge spanning maken. maar als ik er iets mee doe, dan heb ik ineens GEEN spanning meer maar wel stroom.

ditzelfde gaat NOG sterker naar voor komen bij die piezo dingskes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rbeckers

Overleden

Het laden van een accu m.b.v. een piëzo kristal is niet te doen.
Reken of schat het vermogen van een kristal.

Ik zou juist nog een stap verder terug gaan: maak eens een beargumenteerde schatting (ruwe berekening) van het beschikbare mechanische vermogen. Als je dat weet, en je weet wat je minimaal nodig hebt om een telefoon op te kunnen laden, kun je ook inschatten of het überhaupt haalbaar is, en wat het rendement van de omzetting minimaal zou moeten zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oke bedankt, ik denk dat ik nu wel weer genoeg weet.. dit topic kan op slot