Hoi Jeroen,

Bij een plaatje van kloppertje zie je dat als je op "open image in new tab" clickt je het plaatje WEL rechtop krijgt.

Ik vermoed dat de "staat ie rechtop" exif tags niet meekomen als de boel verkleind is. (zowel in de "thumbnail" embedded in de post, als in de "view image" popup als je er op clickt)

Mijn voorstel: draai de hele foto bij het "importeren" naar aanleiding van de exif tags en verwerk hem dan pas verder.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Hé, ik moest meteen aan dit topic denken. http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1674055#1674055. Een aantal members ziet de foto's op hun kop. Als je opent in nieuw tabblad zijn ze dus wel goed.

Blijkbaar nog een bugje in het nieuwe plaatjesscript.

Schimanski; ha, hulp van overdachte zijde.

't wordt nog vreemder met de foto's van P.Plof. Er lijkt ook nog een verschil tussen IE/Chrome te zijn.

Internet Explorer
- De (verkleinde) foto's staan op hun kop in het topic.
- Geopend in nieuw tabblad of venster staan ze op hun kop.
- verkleinde foto opgeslagen (afbeelding opslaan als) staan ze op hun kop.
- Org. formaat opgeslagen op schijf (doel opslaan als) staan ze ook op hun kop.

Google Chrome
- De (verkleinde) foto's staan op hun kop in het topic.
- Erop geklikt worden ze op hun kop getoond.
- Geopend in nieuw tabblad of venster staan ze goed.
- verkleinde foto opgeslagen (afbeelding opslaan als) staan ze op hun kop.
- Org. formaat opgeslagen op schijf (link opslaan als) staan ze ook op hun kop.

http://www.uploadarchief.net/files/download/piets-folly.jpg

In de Jpeg header staat:

Orientation : rotate 180

Dit is uit het plaatje wat ik met "save as" gesaved heb. En ook het plaatje wat ik zie als ik hem los in een tab open. Kennelijk luistert chrome dan naar die orientation tag. Maar in de "bijlage-viewer" van het forum wordt er weer niet naar geluisterd.

Als je de bewaarde bestanden met "geeqie" of "irfanview" bekijkt, zullen ze gewoon goed staan. (geeqie hier geprobeerd.)
Als internet explorer de tag gewoon helemaal negeert, dan zie je hem ook op z'n kop als je het bewaarde bestand bekijkt met IE.

Met jpegtran kan je een jpeg lossless transformeren, zoals roteren (of spiegelen).

Ik heb gevonden:

#!/bin/sh
for f in $* ; do
  orient=`exiftool -Orientation $f | sed -e 's/.*: //' `
  echo $f : $orient

t="$f"_tmp
  r=0
  case "$orient" in
  Horizontal*) 
     r=0;;
  Rotate?270*) 
     r=270;;
  Rotate?90*) 
     r=90;;
  esac
  if [ $r -ne 0 ] ; then 
     jpegtran -rotate $r -copy all -outfile $t $f && \
     exiftool -overwrite_original -Orientation='Horizontal (normal)' $t > /dev/null && \
     touch -r $f $t
     mv $t $f 
  fi
done

Die mist de "case" voor het geval dat ie ondersteboven staat zoald die van pietplof.....

OT:

Met jpegtran kan je een jpeg lossless transformeren, zoals roteren (of spiegelen).

Irfanview kan dat ook (als je de 'standaard plugins' hebt geïnstalleerd).
Alleen staat, gek genoeg, het jpg lossless spiegelen niet onder die naam in het menu. Het zit onder menu-item 'jpg lossless rotation'.

Op 15 december 2014 16:43:49 schreef rew:
Mijn voorstel: draai de hele foto bij het "importeren" naar aanleiding van de exif tags en verwerk hem dan pas verder.

Dat lijkt mij inderdaad het veiligste: bij het uploaden de orientation uit de EXIF data halen en indien nodig roteren zodat de foto altijd rechtop staat. Dat kan bijvoorbeeld met een scriptje zoals deze. Ik zal kijken of ik dat binnenkort kan inbouwen.

@Jeroen
Ik blijf problemen houden met het (later) invoegen van foto's

Der foto's komen niet op de gewenste plaats.

Hier een voorbeeld:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1674667#1674667

Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar het lukt me niet om beide foto's van plaats te verwisselen.

Verwissel de twee nummers achter '[attachement=' eens.

Helpt niet, :(
Bovendien blijft het 2e plaatje ná het bericht staan, tewijl ik het vóór de edit naar Jeroen heb geplaatst.
Het lijkt er opdat er ondegronds meer code staat dan alleen dat "Attachement=n]"...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]

Je gebruikt attachement 1 en 2, noem ze 0 en 1, attachment 2 bestaat niet in je post.

Misschien een optie voor Jeroen om niet met 0 te beginnen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Dat heeft het programma gedaan.Ik heb niets aan de numering veranderd, maar het helpt wel :)

Ik denk dat het logischer is om een en ander in de FAQ of zo te memoreren. De FAQ is overigens nog niet aangepast aan de nieuwe situatie en gaat nog steeds van het stramien van het upload archief uit....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (28%)]

Eerste attachment is inderdaad 0, tweede is 1, etc. Als je naderhand attachments gaat toevoegen/verwijderen kan het uiteraard zo zijn dat de eerste attachment anders is dan dat je misschien bedoelt.

Op 18 december 2014 20:56:05 schreef Henry S.:
Misschien een optie voor Jeroen om niet met 0 te beginnen?

Programmeurs beginnen bij 0 te tellen ;). Het is niet zo handig om dat nu om te gooien. Maar als je de attachments upload en dan de 'Plaats in bericht' button gebruikt moet het goed gaan.

Nee, dat had je al eerder geschreven, maar het lukte niet bij het invoegen van een afbeelding in een edit. Blijkbaar gaat de teller dan voor beide foto's een stapje omhoog.

Overigens is niet iedereen op dit forum een programmeur ;-)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]

Bij het uploaden wordt een foto nu eerst geroteerd indien nodig. De reeds geuploade bestanden zijn gecorrigeerd, maar het kan zijn dat je met Ctrl+F5 moet vernieuwen voordat je dat kunt zien.

Op 18 december 2014 17:29:59 schreef Tidak Ada:
@Jeroen
Ik blijf problemen houden met het (later) invoegen van foto's

Ik heb een probleempje gevonden wanneer je een bestand verwijderd, een nieuwe upload en dan de 'plaats in bericht' functie gebruikt. Dan klopt het ingevoegde nummer niet. Misschien is dat waar jij last van had. Dat is nu opgelost.