[Miele] lampje 'spoelen' knippert

heb dit ook meegemaakt thuis. Mijn machine is een w830. regelmatig knipperen van het spoelen lampje. De oorzaak, bij mij althans, was redelijk simpel. In de rubberen manchet van de deur was onderaan een gaatje. Door dit gaatje druppelde er tijdens de was water op de ntc die ongeveer onder het gat gemonteerd zit. Na vervangen van de manchet was mijn probleem opgelost (nu toch al twee jaar)

Rest van de wasmachine zit allemaal op zijn plaats en werkt perfect trommel draait als een zonnetje.
Wel hoor ik de motor bij het aanlopen een beetje grommen net of hij het moeilijk heeft.
Dan toch nog maar dat relais vervangen weet iemand hoe ik daaraan kom?
Mvg, Jelle

Op 9 augustus 2014 19:33:31 schreef JvV:
Rest van de wasmachine zit allemaal op zijn plaats en werkt perfect trommel draait als een zonnetje.
Wel hoor ik de motor bij het aanlopen een beetje grommen net of hij het moeilijk heeft.
Dan toch nog maar dat relais vervangen weet iemand hoe ik daaraan kom?
Mvg, Jelle

Is de collector niet beschadigd? (het deel van de motor waar de koolborstels tegenaan drukken), dit zorgt voor een ratelgeluid als de motor draait en de storing kan hierdoor aanwezig blijven.

Het relais kan je bij de gemiddelde elektronicaboer wel kopen, hier in de stad zit er 1 die ze op voorraad heeft.

iets wat ik "mis" in deze thread is wanneer de Miele helemaal stopt: dan is de kans het groots, bij een EL150 dan, dat de ftafo de geest heeft gegeven: deze is aan de krappe kant en gaat hoe dan ook een keer en dan is het gelijk kassaaaaa: een gereviseerde kost (dagprijs...) €209 ex BTW ex voorrijkosten ex uren om te vervangen waar je trouwens dus òòk BTW betaal: maw een hele dure grap voor een trafo die anders max max MAX €20 zou kosten maar die combinatie qua spanningen en vermogens is niet te vinden.... Maar dat is natuurlijk pùùr toeval want tja: ook een Miele gaat ooit ook kapot en het zou heel lullig zijn als dat pas na 50 jaar zou zijn... Ik heb de trafo vervangen voor een orginele die er ook in zat : kosten +/- €60 incl verzend kosten.

Nu heb ik een ander probleem en die lijkt veel op dat gene wat hiervoor is beschreven. Ik denk dat de relais defect is die de water toevoer regelt: wat de rode lampjes watertoevoer en waterafvoer doet oplichten is mij niet duidelijk: zit er ergens een sensor die meet of er überhaupt water in komt? Vast wel want zonder water gaat t een lekker zooitje worden denk ik.

Iemand die hier ervaring mee heeft? in mijn W595 zit een EL150 board en idd prachtig roestvrij stalen trommel. Prachtige machine die erg stil is. Prachtig stukje Duitse engineering.

sommige dames houden niet van mannen met witte sokken.

er zit een watersensor in idd, ookwel bekend als een pressostaat. komt nogal eens voor dat de slang hiervan verstopt zit met zeepresten. ook andere slangen hebben hier weleens last van. eens op 90 graden wassen zonder wasgoed verhelpt veel van die vage vervuilings fouten..

aansturing van de waterklep gaat zelden stuk, is ook amper 2watt zo'n klepje. echter de klep zelf gaat weleens stuk of het membraan hard uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt testman: waar zit de sensor precies en hoe meet ik hem door? Kan dat de reden zijn voor de rode wateraan en afvoer lampjes? Het lijkt erop dat er geen spanning komt op de waterklep die direct achter de wateraansluiting zit. Hij met 3K6 dus dat kan oke zijn.

Alvast bedankt!

sommige dames houden niet van mannen met witte sokken.

aan die sensor zit een zwarte slang, en zit doorgaans bovenin de machine. als deze inschakelt gaat het element pas verwarmen. in het begin al meteen geen water innemen zal aan een ander onderdeel liggen lijkt me, klep, printspoor, losse soldering, onderbroken draad. de eerste stap van elke wasmachine is water even wegpompen, als je de pomp al niet hoort lopen begin daar eens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de pomp loopt duidelijk, kan vrij lopen geen probleem.

sommige dames houden niet van mannen met witte sokken.

blijft de pomp lopen? dat zou op een lekkage kunnen duiden op de bodemplaat. doorgaans schakelt de pomp uit na een seconde of 10 pompen en meteen wordt er water ingenomen. blijft de pomp maar draaien is het meestal de vlotter op de bodem die water heeft gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de machine is helemaal leeg schoon etc : als ik hem aan zet gaan beide rode lampjes direct, ik heb er een nieuwe thread voor gestart en beschreven wat ik allemaal heb gedaan.

sommige dames houden niet van mannen met witte sokken.

Ik heb het zelfde probleem gehad en de relais, zekering en de koolborstels vervangen. Nu heb ik het probleem dat de motor rechts draait zonder problemen maar als hij links moet draaien knippert het lampje spoelen nog steeds. Ik hoor wel het schakelen van de relais. wat kan de oorzaak zijn?

klinkt als een gaar omkeer relais op de print..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Een Miele wasmachine hoef je nooit op zijn kant te leggen. De voorkant van een Miele wasmachine of droger is namelijk een grote deur. Je kunt het zeepbakje er uit halen door een rood palletje aan de onderkant van het zeepbakje in te drukken. Daarna 2 of 3 schroefjes achter het zeepbakje losdraaien. Vervolgens de deur openen en daar zie je drie schroeven. Deze los draaien en je kunt de hele voorkant openen. Wel even denken op het aftapslangetje bij het pluizenfilter, deze kun je los halen uit het klepje.

Wat betreft het knipperen : 1 contact van wisselrelais defect, vervangen. Meestal zet ik mer een transparant type in met iets meer contact stroom, 10 A IPV 8 A.

@ Henk, Helaas is miele sinds 2001 mee gestopt en er zit nu een plaat aan de voorzijde en geen deur meer. Zelfs de manchet zit nu met een klemband IPV door de deur geklemd te zitten

Anoniem

@ smd

daar gaat 1 van de grote voordelen van een Miele...........
Het is i.d.d. een beetje lang geleden dat ik de laatste cursus bij Miele heb gehad. :-)

HenkR, heb je nog cursus gehad met de IR upgrade/ diagnose systeem van Miele

Anoniem

smd,

De IR upgrade werd toen veelvuldig genoemd. Ik heb nooit een (Miele) monteur meegemaakt die ook daadwerkelijk een software-upgrade heeft uitgevoerd. :-)

Yep mijn Miele droger had veelvuldig error =11 en in de garantie is er een techneut geweest en netjes opgelost. Heeft u die diag apparatuur nog??

Anoniem

Nee helaas, volgens mij was deze apparatuur alleen beschikbaar voor de fabrieksmonteurs.

Hetzelfde probleem. Ik heb de koolborstels, de zekering (6,3 A) en het relais vervangen. Relais en zekering waren kapot. Nog steeds niks.
Gemeten tussen 1 en 2: 2,6 Ohm. Tussen 2 en 3: open contact. Gemeten op de koolborstelbrug: idem. Kan iemand mij vertellen wat ik precies meet tussen 2 en 3? Moet ik de hele brug vervangen?

2 en 3 moeten volgens mijn oneindig zijn,dat klopt. Er zit een schema in de wasmachine en dat brengt verheldering!!!

als je op de borstels meet en dit is oneindig, is het zeker niet goed. de borstels en de 2 veldwikkelingen zouden laag moeten meten. ofwel zitten de borstels niet goed of vervuiling ertussen, ofwel is het anker gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de hulp mannen, maar ik ben bang dat ik het niet goed uitgelegd heb. Voor smd: ik heb mij gebaseerd op de foto's aan het begin van deze topic. Daar staat (in het Duits) dat tussen 1-2 en 2-3 van de zwarte stekker telkens ongeveer 1,3 Ohm gemeten moet worden. Het schema uit de machine leert mij niks : lijnen 2-3 gaan (op het schema) van de printplaat naar een zwarte rechthoek met drie ingangen: 5,6 en 7. Deze ingangen zitten op de borstelbrug en hier meet ik tussen 6-7 (2-3 op de print) ongeveer 2,6 Ohm en tussen 5-6 oneindig. Ik weet niet wat dit zwarte, rechthoekige symbooltje betekend. Is het mss een motorbeveiliging?
Voor testman: ik bedoelde niet gemeten op de borstels, maar op de contacten 5-6 van de borstelbrug. Over de borstels meet ik ongeveer 3,2 Ohm, wat volgens mij goed is. Kan jij me zeggen waar ik het anker kan uitmeten? En is dit eventueel apart te vervangen? Ik dacht dat een anker bijna nooit kapot ging? Is het mogelijk dat één van de vier contacten die van de borstelbrug naar de motor gaan (zie het filmpje aan het begin van deze topic) niet goed zitten? Mijn motor zit nog onder de machine, zelfs met een spiegeltje kan ik dit niet zien!
Suggesties? Alvast bedankt!

Ik ga meten op een motor, dat is het beste.