Tesla coil bouwen

Hallo,

Ik ben bezig om een teslacoil te bouwen.
Alleen is mijn vraag waar ik het beste een trafo uit kan halen.
Weten jullie of dat gaat van een oude monitor?

En de condensator die ik heb gebouwd is 1 uf is dat te weinig?

Welk type tc/ schema ben je aan het nabouwen?

Ik zat te denken aan deze
http://trylab.altervista.org/progetti/teslacoil/Screen/schema_prim.jpg

Ondertussen heb ik de monitor gesloopt, en denk ik een trafo gevonden die het kan. alleen waar sluit ik mijn primaire spanning op aan? en volgens mij werkt deze bij 125 volt.

http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0432.jpg
http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0433.jpg

Als je die kennis niet hebt is het niet verstandig om er aan te beginnen. Flyback trafo's hebben een driver nodig.

1µF is enkele ordes van grootte teveel. Een flyback trafo kan een zeer pijnlijke klap uitdelen, maar doordat je ook met condensatoren gaat spelen kan de boel al snel niet alleen pijnlijk maar ook levensgevaarlijk worden.

Verder moet je rekening houden met zeer ernstige radiostoring omdat een teslacoil exact hetzelfde is als een basale ouderwetse vonkzender met een te korte 'antenne'. Weet hoe je daar mee om moet gaan. Weet hoe je de twee afgestemde kringen op elkaar afstemt.

Alle theorie die je nodig hebt, kun je vinden in de theorie achter vonkzenders. Tevens zijn er tientallen, zo niet honderden pagina's volgeschreven over teslacoils op dit forum.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 2 januari 2015 11:25:29 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

als je serieus een tc woilt bouwen kan je hetbeste mij pmen

het forum beheer is hier namelijk geen fan van

de flyback die jij hebt zal maar maximaal 20Kv kunnen uitspugen
maar het vermogen is nooit hoog genoeg hiervoor

je kan beter 2 magnetron trafo's pakken en deze in serie zetten (4kv)
deze hebben wel genoeg vermogen

let er wel op dat je de shunt eruit haald anders branden de trafo's zo weg

Jinny

Golden Member

Weet dat spelen met magnetrontrafo's potentieel 100% dodelijk kan zijn indien je niet weet waar je mee bezig bent.
En de OP geeft daar duidelijk het idee van.
Daarbij zijn er exemplaren waar het blikpakket een van de HS uiteinden is.
Ik ben niet voor.....
Zou het niet op mijn geweten willen hebben dat de OP het loodje legt door een foutieve interpretatie van mijn geschreven tekst.

Op de autosloop kan je bobines vinden welke ook al een beste klap kunnen uitdelen.
Misschien iets om met lage ingangspanningen eens mee te experimenteren....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Beste,

Een full size tesla coil is niet echt veilig. vooral als je niet helemaal thuis bent in deze materie. De voorgaande posters hebben al een waarschuwing laten horen.
Ik kan me echter wel voorstellen dat een tesla coil iemand intrigeert. Ik denk dat je dan toch beter met iets minder gevaarlijks kunt beginnen. http://b-kainka.de/bastel102.htm lijkt mij een goed begin....

Mvg

GGHM

of een vttc is wel een goed begin

deze zijn gevaarlijker als tesla coils
zelfs op 24V

Een Vacuum Tube Tesla Coil is gevaarlijker als [sic] een Tesla Coil... logisch.

Zou je de moeite willen nemen om uit te leggen wat je daarmee bedoeld, en waarom jij denkt dat dat zo is?

Het is gewoon onzin dat je geen tesla coil zou kunnen bouwen op basis van een flyback transformator, daarvan zijn online genoeg voorbeelden te bedenken. Magnetron transformators zijn veruit de gevaarlijkste onderdelen die je in consumenten apparatuur kunt vinden, en juist absoluut ongeschikt speelgoed voor beginners.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij is het forumbeheer hier best wel een fan van Teslaspoelen, Sine heeft er zelf 1 of meer gebouwd. Op het NFOR hebben ze er inderdaad wel een hekel aan.

Magnetrontrafo's zijn misschien een beetje overdreven voor een eerste experiment, meer iets voor gevorderden.

Voor de TS: je wilt een teslacoil bouwen, maar je hebt een flyback. Je zou de flyback als basisvoeding kunnen gebruiken, maar dat is niet persé optimaal. Het beste resultaat krijg je vaak toch met alles zelf wikkelen of een voeding als basis die iets minder spanning en iets meer stroom levert dan een flyback (iets tussen een flyback en een magnetrontrafo in), of met een stevige laagspanningsvoeding in combinatie met buizen of halfgeleiders om je spoel rechtstreeks aan te sturen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vttc zijn gevaarlijker omdat als je ze niet goed tuned een gigantiz sterke zender hebt

en over dat ik dacht dat het forumbeheer het niet leuk vond
ik vroeg ooit om een 10-30kv voeding regelbaar
en dat topic werd binnen no time verweiderd

Sine

Moderator

Als ik het me goed herinner was die voeding niet het probleem, maar wel de rontgen buis die er achter ging komen.

@797
I rest my case :)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 2 januari 2015 22:34:44 (11%)

:P
dat klopt
maar julie reden was dat jullie bang waren dat anderen het gingen nabouwen

en ik blijf dat nog steeds een zwakke reden vinden

Jinny

Golden Member

Levert een oude bobine niet voldoende energie?
Een beetje bobine komt aan de 25 KV met voldoende energie om een vonk van een mm of 5 a 6 te kunnen trekken.
Me dunkt dat je daar redelijk mee kan experimenteren in eerste instantie met aansturing en dergelijke voordat je meer gaat verlangen..

En inderdaad, microwafetrafo's zijn gevaarlijk als je er niet mee weet om te gaan.
HS in het algemeen overigens, een kennis, zwaar vertrouwd met spanningen tot 8 a 9KV ging laatst ook de fout in, denkende dat het rond de 3,5KV bleef hangen, maar iets over het hoofd gezien en bij 7KV (want dat werd het) blies hij zijn testrail op.
Zelf niks, altijd voorzichtig, maar wel de schrik...

Voor je het weet kan iemand de rommel opruimen en een kist timmeren.

Niet vertrouwd zijn met spanningen boven de 230V?
Niet aan beginnen, niet voordat je vertrouwd ben met hogere spanningen.

Ikzelf liep op 12 jarige leeftijd even de 600V gelijk van mijn eigenbouw middengolfzender aan, die klap ben ik nooit vergeten.
Pappa was middengolfpiraat, en z'n dochter kon het ook.... :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

meeste flybacks kunnen al vonken van 5 tot 20 cm maken
daar kan een bobine niet tegen op

en een mot (magnetron trafo) haalt de 10 cm al vaak

Sine

Moderator

Bobines kun je aardig mishandelen
Tot dat de olie begint te borrelen ...

Maar eigenlijk zijn die allemaal niet echt geschikt voor teslacoils

MOTS zijn prima voor VTTC's, maar gruwelijk gevaarlijk. De eerste fout met zo'n ding is je laatste.

Voor een extreem simpele tesla zijn OBT's of NST's het meest geschikt (Oil Burner Transformers en NeonSign Transformers)

Ik heb met alle drie een tesla gebouwd, de truuk bij alle tesla's is de tank C, maar die zijn tegenwoordig in rusland goed te vinden (Ebay)

Als je comfortabel met 230V kunt omgaan zou je een kleine neon trafo kunnen scoren en daar kun je met relatief weinig investering (tank cap zal de duurste zijn ) een leuk spoeltje bouwen.

Op 2 januari 2015 22:34:35 schreef Jinny:
Ikzelf liep op 12 jarige leeftijd even de 600V gelijk van mijn eigenbouw middengolfzender aan, die klap ben ik nooit vergeten.
Pappa was middengolfpiraat, en z'n dochter kon het ook.... :)

ik had zo het briljant idee om, met een transistor achter mijn functiegenerator, een spoel heel snel te schakelen en de pieken in een condensator op te vangen ipv vrijloopdiode.
op 2KV hield men multimeter ermee op om verder te tellen, een paar KV later ging de vonk van de condensator door te plastic in men vingers (althans dat dacht ik toen, vermoed nu eerder dat het oversprong van één van de aansluitingen (goed plan om de condensator niet om de metaal werktafel te laten, slecht plan om die zelf vast te houden). eerste en enige keer dat ik zelfbouw HV deed. en buiten een paar herinneringen van geladen beeldbuizen altijd schoon afgebleven.

ik ben als de schrik van een microgolf transformator en al zeker die leuke condensator erbij. k heb al rammeling genoeg gekregen van de kleine broertjes dat ik de microgolfvarianten liever op afstand houd.

ohja, een brommer kan je wel stilleggen door de bougiekabel los te trekken... maar is sterk af te raden. je doet instant het toerental van de brommer na.

als ik dan het type vragen van TS zie... die gaat ervaringen opdoen :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de vele reacties.
Ik was gisteren al begonnen met de flyback trafo. maar het is nog niet gelukt. Ik denk dat ik de juiste spullen niet heb.
Magneetrontrafo`s heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar mijn vriendin vind het geen goed idee om die van ons te slopen.:)

Zelf dacht ik om inderdaad eens klein en simpel te beginnen met dit schematje
http://cdn.instructables.com/FU4/NMRC/H142P8JO/FU4NMRCH142P8JO.LARGE.gif

alleen heb ik de weerstand van 220 ohm niet. ik kom aan de 200 ohm.
Ik weet niet of dat wat uit maakt?

Ook twijfel ik nu of het gaat werken met de transistor die in de monitor zat de D5072 met eronder 006. zo niet dan moet ik even de schuur in duiken.

P.S. ik weet dat dit hoogspanning is en gevaarlijk kan zijn, bedankt voor de waarschuwingen.

het kan zijn dat je transistor sneller kapot gaat met de kleine weerstand

jerome

Golden Member

Bovenstaand schema is niet echt iets waar je wonderen kan van verwachten. Zonder snubber gaat de tor het ook niet lang volhouden. De secundaire moet gepast belast blijven of de trafo gaat in verzadiging en de tor wordt heel heet en sneuvelt.
Zou het al eens iemand hebben geprobeerd om van een elektronische halogeen trafo de 12V uitgang op te transformeren naar hoogspanning? Boven 10kV ben ik ook niet erg stout. Ik heb nog een loeier van een HV cascade die gevoed wordt met een olie brander trafo van 6kV en 75kV uitgang doet. Echt bangelijk, want het sist als men op korter dan 15cm komt. Oorsprong, elektrostatisch toestel uit de industrie. Als ik ooit een kleine röntgenbuis kan vast krijgen kan de cascade een toepassing krijgen.

dat schema werkt prima
ik heb het in het verleden wel eens gebruikt

en eigelijk is het gewoon een verzie van de joule thief maar met een extra weerstand

Het schema zal inderdaad vonken op kunnen leveren, maar de tor wordt gigantisch warm en is echt niet opgewassen tegen duurgebruik.

Ik heb van een forumlid hier een hele aardige schakeling met een actieve clamp met zenerdiodes en dergelijke nagebouwd. Dat werd in een topic besproken, maar ik weet niet meer welk topic... Dat ding werkt als een trein en de FET blijft aanmerkelijk koeler (en sneuvelt tenminste niet)

Ben helaas de naam kwijt van diegene. Het was een schema met donkergrijze achtergrond, het 555 IC lichtgeel en voor de rest een beetje 'druk' opgebouwd: hier en daar stonden componentnamen over elkaar heen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Mag ik vragen waarom iedereen toch steeds de basis van de tor aanstuurt vanuit een wikkeling van de spoel, en niet gewoon uit een (afstelbare) oscilator? Is dit systeem "autotuning" of zo? Dat ie vanzelf op de natuurlijk oscilatie frequentie gaat oscileren?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew je hebt helemaal gelijk

deze oscilator tuned zichzelf naar de belasting