versterker

hoe kun je een echo maken voor op je mengpaneel

Met een galmveer. Deze werden veel toegepast in
elektronische orgels om een soort echo te krijgen.
Of digitaal met een ADC, geheugen en een DAC.
ADC = Analog Digital Converter
DAC = Digital Analog Converter

Marcel

Wat marcel zegt over die galmveer is wordt in de muziekwereld genoemd als 'reverb'.

Reverb en echo (anders gezegd delay) zijn verschillende dingen. Reverb is de nabootsing van een (grote) hall, en echo/delay is 1 of meerdere herhalingen na een bepaald tijdstip.

Maargoed, je vroeg hoe je een echo kunt maken. Ik vrees dat dit vrij ingewikkeld is. Je kan het idd doen met een ADC/DAC en geheugen. Maar dat kost erg veel onderzoektijd en is ingewikkeld.

Vroeger maakte men echo met zogenaamde bandecho's. Deze werkten met een eindeloze band. Er zat een opname en leeskop achter elkaar. Door verandering van de positie van een kop kon men de echotijd instellen. Andere modellen werkten met variatie van de bandsnelheid.

Zoiets zou je eventueel zelf kunnen verzinnen, maar dat kost opzich ook wel weer wat tijd en je moet ook nogeens goede kennis hebben van mechanica en electronica.

De beste oplossing is gewoon een (simpele) reverb/echo module te kopen. 2e hands zijn die dingen niet zo duur.

Groet,
Laurens.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Ik zag toevallig op de locale rommelmarkt hier in Geel een echokamer met veren liggen, de man zeult er al enkele maanden mee. Ik denk dat je het voor een paar 100 Fr kunt hebben. Als je interesse hebt hoor ik het wel.
William