13,8V voeding met regeling in de min

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedankt voor het posten, zoiets geeft inspiratie!

Kun je wat meer kwijt over het crowbarcircuit? Bv. hoe regel je het af? Mis ik er nu de hysterese in, of hoeft dat niet?
En welke thyristor heb je gebruikt?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Ha die Mans, :-)

Mijn complimenten, zowel voor het doorzetten als de opbouw :-)
Ik vind dat prachtige kasten, heb er hier ook twee van.
Alleen een beetje duur als je die nieuw aanschaft.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ik zie dit topic weer veel te laat natuurlijk ...

Je had voor je stroom shunt alle emitter weerstanden kunnen sommeren met een evenveel weerstanden.

R7 is zelfs overbodig bedenk ik me net, achja :P

Op die manier heb ik ook al stroom metingen en regelbare stroombegrenzingen gefabriekt.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 januari 2015 23:07:30 (30%)

rbeckers

Overleden

Dat is inderdaad een optie.

Ik had bijna gepost dat R7 niet nodig is. ;)

bprosman

Golden Member

@Sine,

Was ik al zover dat ik begreep hoe de vorige versie werkte gooi jij weer roet in het eten :+
Hoe werkt deze dan ? Je meet de totale stroom door alle emitter weerstanden ? En als dat 0,6...0,7V is wordt er geknepen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Schimanski

Golden Member

@Bram, zie Ohm Pi hieronder De totale stroom wordt verdeeld over de 3 emittorweerstanden, maar door kleine afwijkingen kan het zijn dat er door één weerstand net iets meer stroom loopt dan door een andere. De eerste welke een spanningsval geeft ≥ 0,6V zal Q4 in geleiding sturen. De spanningsval over de 100Ω a.g.v. de basisstroom is verwaarloosbaar.

@Sine, ik ga mijn voeding niet meer aanpassen (vindt je toch niet erg). Ik houd hem in het archief voor een volgend voedingproject (ik heb nog een EA-3030 uit Deurne liggen die een make-over nodig heeft).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Nee hoor,
De spanning op het knooppunt van R4 t/m R7 is de gemiddelde spanning van R1 t/m R3.
Reken maar na.
Wat wordt de spanning op het knooppunt van R4 t/m R7 als de spanning op
R1 = 1V, R2 = 2V en R3 = 3V?

Schimanski

Golden Member

Ja, ik zie het nu. Vo = Σ(Vn*(Rpn/(Rn+Rpn)) => (1 x (50/(50+100)) + (2 x (50/(50+100)) + (3 x (50/(50+100)) = 2V

Omdat weerstanden gelijk zijn mag dit ook: 1/3 + 2/3 + 3/3 = 2V

*Rpn is parallelschakeling van alle weerstanden behalve Rn

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

nog een keer dan maar:

Kun je wat meer kwijt over het crowbarcircuit? Bv. hoe regel je het af? Mis ik er nu de hysterese in, of hoeft dat niet?
En welke thyristor heb je gebruikt?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Schimanski

Golden Member

Op 20 januari 2015 19:37:44 schreef big_fat_mama:
nog een keer dan maar:

[...]

Zucht... Ik had je vraag wel gezien maar er moet ook nog gewerkt worden.

Hij komt van de site van Axotron (Precision crowbar circuit).

Stel dat voeding 13,8 is en crowbar moet aanspreken op 14,2V. Sluit crowbar aan op een spanning van 14,2V zonder thyristor en meet spanning op collector BC557. Draai aan instelpot tot BC557 open gaat en je vrijwel de voedingsspanning meet. Verlaag de voedingsspanning en je meet weer 0V. Zo vindt je snel de juiste instelling. Omslagpunt is zeer precies met gebruik van een TL431. Ook geen problemen met valse triggers.

@hieronder: De thyristor is een MCR3935.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankjewel!

(al blijf ik een beetje benieuwd naar de gebruikte thyristor)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 20 januari 2015 20:06:37 (76%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Bij de loper van de 10k potmeter zou een weerstand kunnen zo dat als de loper slecht contact maakt dat de basis van de BC546 niet zweeft.

Zit er een netfilter in?

Welke thyristor moet je voor je crowbar kiezen?
De crowbar heeft één functie, nl de 20A zekering eruit rossen (voordat schade wordt aangericht) bij overspanning op de uitgangsklemmen.
Dat wil wel lukken met deze schakeling.
De thyristor dient de kortsluitstroom te kunnen verdragen. Een kengetal daarvoor is de I2t van de thyristor. Deze dient groter te zijn dan de I2t van de zekering. Dit bij gegeven kortsluitstroom. De 20A zekering kan daarom niet zo maar een zekering te zijn die je toevallig in je rommelbakje hebt liggen maar dient zorgvuldig gekozen te worden. De zekering dient sneller te zijn dan de thyristor.

rbeckers

Overleden

Op 20 januari 2015 22:19:57 schreef ohm pi:
... De zekering dient sneller te zijn dan de thyristor.

En dat is een redelijk groot probleem. Die zekeringen zijn o.a. duur en beperkt in types. Ook de waarde van de kortsluitstroom is niet eenvoudig te bepalen.

Schimanski

Golden Member

Ik heb me eigenlijk niet verdiept in de max. doorlaatenergie van de zekering en thyristor. Ik gebruik zo'n standaard autozekering van 20A. De I2t van de thyristor is 510 A2s volgens de datasheet. Van de zekering heb ik nog geen datasheet gevonden. Ik heb een datasheet van Littlefuse gevonden, daarin heeft de 20A zekering een I2t van 520 A2s. Mijn zekering is van onbekende makelij :( Ik moet dus nog eens op zoek naar een 50A thyristor (en een echte zekering i.p.v. een opgewaardeerde spijker...).

Weer een hoop nuttige informatie erbij geleerd (ik beoefen electronica alleen hobbymatig)

@rbeckers, er zit geen netfilter in (wel zit de hele shack achter een 1600VA scheidingstrafo met aardscherm).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2015 22:53:58 schreef rbeckers:
[...]

En dat is een redelijk groot probleem. Die zekeringen zijn o.a. duur en beperkt in types. Ook de waarde van de kortsluitstroom is niet eenvoudig te bepalen.

Een paar reserve zekeringen en wat testjes doen? Deze vallen mee in prijs.
http://uk.farnell.com/bussmann-by-eaton/tdc10-20a/fuse-quick-blow-20a/…

edit Ah er zit al een autozekering in. Die zijn niet zo snel.

rbeckers

Overleden

@RAAF12
Quick Blow is meestal te langzaam.
Vergelijk deze maar eens met http://uk.farnell.com/cooper-bussmann/bk-gbb-20-r/fuse-cartridge-20a-6…

@Schimanski
Die trafo is prima!
De crowbar hoeft maar één keer te werken... ;)

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 20 januari 2015 23:59:35 (11%)

Sine

Moderator

Op 20 januari 2015 18:56:52 schreef Schimanski:
@Sine, ik ga mijn voeding niet meer aanpassen (vindt je toch niet erg). Ik houd hem in het archief voor een volgend voedingproject (ik heb nog een EA-3030 uit Deurne liggen die een make-over nodig heeft).

Neehoor, dat is ook nergens voor nodig ;)

Ik heb die truuk ook ergens opgepikt, en voor die tijd bouwde ik ook een extra shunt in ook als ik al emitter balanceer weerstanden gebruikte, maar dat is dus nergens voor nodig.

Enige waar ik iets over te zeuren zou kunnen hebben is dat je trafo spanning wat aan de hoge kant is. Na gelijkrichting en afvlakking hou je bijna 24V DC over op je elco's. Als je 15A gaat verbruiken aan 13,8V ben je +150W in je koelplaten aan het verstoken.

rbeckers

Overleden

Je kunt een schakeling blijven verbeteren. Ergens moet je stoppen en die schakeling gaan gebruiken.

Op 20 januari 2015 23:02:09 schreef Schimanski:
...Weer een hoop nuttige informatie erbij geleerd (ik beoefen electronica alleen hobbymatig)...

Dan ben je goed bezig.

In de link van die very fast acting fuse staat in de pdf een tabel:

Zo snel is die 20A zekering bij 50A niet.

Schimanski

Golden Member

@Sine, ik heb er wel aan gedacht om een paar windingen van de ringkern af te halen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. De meeste verbindingen maak ik in SSB phone en ik heb nooit van die lange babbels ;). Verder, en dat was mijn feitelijke afweging, wil ik 'm ook gebruiken als ik op locatie bij het Crash Museum zit. Aan het einde van dik 150mtr. kabel heb ik daar maar krap aan 200V netspanning.

Wat betreft de zekeringen, autozekering zijn niet snel dus maar wat experimenteel bepaald.
De littlefuse 20A heeft een energiedoorlaat van 510 A2s maar van mijn setje uit de bouwmarkt is het onbekend. In een test met > 25A blijft hij nog heel :( De LittleFuse 15A kan 340 A2s aan. Mijn bouwmarkt 15A piepte door bij 21A, een 10A zekering hieldt het bij 13A voor gezien.

Ik ga dus op save en zeker voorlopig mijn 20A voeding af met een 15A autozekering uit de bouwmarkt. De voeding is hiermee nu definitief af.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rbeckers

Overleden

Aangezien er geen zand in zit en er geen keramische buis gebruikt is, zullen die zekeringen een kleine kortsluitstroom aan kunnen.

Henry S.

Moderator

Het gebrek aan produktinformatie zegt ook al genoeg.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.