thyratrons

ik heb een paar dikke thyratrons cx1140 en cv1257. prachtig glaswerk maar ik wil er eigenlijk nieuw leven in blazen. Ik wil ze gebruiken als een high side switch.
Klopt het dat de gloeispanning of resevoir spanning ook moet zweven op de piek spanning? ik denk van wel. 20kv+
Heeft iemand ervaring met het maken van de trigger puls voor dit soort buizen?
Ik wil iets maken met igbt's of mosfets en een spoel en condensator om de puls te vormen.
Klinkt allemaal een beetje vaag , dat is omdat ik nog nooit met buizen heb gewerkt. puls moet iets van 1kv/uS worden max 1,5kv.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Tidak Ada

Golden Member

Bedenk dat dit waterstofthyratrons zijn. Waterstof (en Helium) diffundeert door het glas heen, zodat na verloop van tijd de hoeveelheid waterstof te laag wordt om nog te kunnen functioneren.

Wat als 'reservoir' aangeduid wordt, zijn 'pillen' van een stof die veel H2 kan adsorberen en dit door verhitting langzaam kan afgeven. Daardoor is de buis een langer leven beschoren dan zonder, maar dat leven is en blijft beperkt.

Bovendien moet je bij werkende buizen rekening houden met een aanzienlijke hoeveelheid Röntgenstraling, waarvoor afscheming èn vergunning is vereist (Kernenergiewet).

De gloeidraad van jouw bus zit in het midden aan de katode vast, dus die staat op katodespanning. Je zult dus een aparte gleoistroom transformator moeten hebben, die bovendien is geïsoleerd voor de maximale spanning t.o.v. aarde, die op de katode komt te staan. Ik ben bang dat je hiervoor iets in olie zult moeten hebben.

Wat wil je er overigens mee doen? Toch hopelijk geen coilgun of iets dergelijks?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ach van 20kv is er bijna geen x-rays

je hebt pas 30kv tot 100kv nodig

en een tryratron heeft vrij dik glas

Tidak Ada

Golden Member

Pas op, zelfs een PY500 en een PL50x geven röntgenstraling af! Vandaar de bruine verkleuring van het glas van wat oudere buizen.

OK, de staling is zacht, maar dat maakt hem juist gevaarlijk, want het doordringend vermogen is kleiner naar mate de stralin zachter is (anodespanning lager) Maar ook de anodestroom is een maat voor de hoeveelheid straling...
Het biologisch effect is echter groter bij glijke energie !!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dude
jij ben onzin aan het vertellen

ik werk al jaren met de pl500-pl519 enz
en er komt geen röntgen vanaf
ik gebruik ze in versterkers vttc's en als regelbuis in voedingen

de bruine laag in de buizen is geen róntgen

Tidak Ada

Golden Member

Waarom dan die waarschuwing op o.a. die GY501

en die PD500?

@robt797:
Beetje minder aanmatigend, knul

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Op 15 februari 2015 22:59:02 schreef robt797:
ik werk al jaren met de pl500-pl519 enz
en er komt geen röntgen vanaf
ik gebruik ze in versterkers vttc's en als regelbuis in voedingen

de bruine laag in de buizen is geen róntgen

Op welke anodespanning gebruik je die buizen?

Groeten, Bert

tidak, PD500 en GY501 zijn wel iets anders dan PY500 en PL50x die je eerder vermelde.

PD500 en GY501 geven idd röntgen af, er stond 24 kV of wat meer over.

PY500 en PL50x werken op vele lagere spanningen en zijn Röntgenvrij verklaard.

Tidak Ada

Golden Member

Ik had het uit mijn hoofd gedaan als voorbeeld en zat mis met de types. Het ging mij echter om de strekking.

Er zijn legio buizen, die röntgenstraling afgeven. Zo was er een amerikaanse buis, die zels een loodhoudende afscheming heeft. gewoon een TV buis:

General Electric 3DS3

Maar ga je bij zend- en radarbuizen kijken of industriële thyratrons en gelijkrichterbuizen, dan kom je heel wat waarschuwingen tegen. Ook bij de 'gewone' amateurbuizen zoals een 304TH (Va(max) 3kV kom je de waarschuwingen tegen en niet allen omdat er een gethoriëerde gloeidraad in zit, maaar juist onder bedrijfsomstandig heden...

Het gaat in dit topic overigens ook om grote buizen, met hoge anodespanning en grote tot zeer grote (pulsbedrijf) anodestromen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bij een "gewone" tv buis denk ik eerder aan een EF80, PCL85 en dies meer.

Het aangehaalde voorbeeld is de tegenhanger van de GY501, een HV gelijkrichter die invers 41 kV kan verdragen...

Het is maar wat je gewoon noemt, maar de strekking is duidelijk :-)

groeten

Kris

Tidak Ada

Golden Member

Een gewone buizen TV deed het echt niet zonder lijnoscillator en bijbehorende buizen.
Ik had het overigens niet over een gewone TV-buis, maar over "gewoon een TV-buis" en dat zijn voor mij alle P-buizen...;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat wordt dus zelf een gloeispanningtrafo wikkelen. Op 50hz en rond de 20kv is dat nog wel tedoen zonder olie bende.
Ik maak me nu wel wat zorgen of er nog wel voldoende waterstof in zit. Daar heb je wel een goed punt Tidak. Die buizen hebben de laatste 40 jaar als decoratie gedient. Ik denk zelfs dat ze nooit gebruikt zijn, maar ja ze komen wel uit 1970, in iedergeval de 1257.
In deze pdf staat. rlab.org.uk/images/2/2e/Thyratron_info.pdf

Where extended storage is unavoidable, note that there are many
examples of shelf life in excess of ten years without
deterioration in performance.

Dat klinkt niet erg hoopvol. De 1140 heeft zelfs geen reservoir.

Heeft iemand ervaring met oude waterstof thyratrons?

Ik wil ze gebruiken om een dc teslaspoel te sturen. Als interupter.
10kv dc > ballast > thyratron > condensatorbank, 20kv door opslingering van de ballast.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Tidak Ada

Golden Member

Ha die fry,

Er is toch nog hoop!

Ten eerste las ik deze alinea in de pdf in jouw post:

When the reservoir heater is not energised, there is no
hydrogen present within the envelope. Therefore, the reservoir
heater must be energised and the warm-up time allowed to
elapse prior to thyratron operation.

Dit is voor mij nieuwe informatie :) een mens kan altijd nog wat leren! Verder heb ik hier nog een artikeltje dat ook nog hoop geeft:

Hydrogen Thyratrons.doc

Ik heb zelf hier een flink aantal van dit soort buizen in mijn verzameling liggen.
Wat dacht je van deze Ø 100mm × 600 mm:

BBC TQ81

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha, dat klinkt goed allemaal. Zeker die 65 jaar in jouw document. Die 1140 heeft trouwens wel een reservoir maar geen apparte heater.

Heb jij ooit een van die h-thy's in je collectie aan de gang gekregen?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik zit te denken aan een soort van flyback achtige topologie om de trigger puls te maken. Ook omdat de die puls geisoleerd moet zijn tot 20 kv tov. aarde.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Tidak Ada

Golden Member

Nee, nooit geprobeerd. Het enige thyratron waar ik ooit iets meeheb gebouwd was een PL2D21. Die zat in een zaagtandgenerator.

Ik verzamel alleen die buizen (en andere).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

PL10

Philips PL10
deze werd in vroegere jaren o.a gebruikt in lichtnet schrikdraad spanning,s gevers

Merknaam Philips
Equivalente types
Zie ook
RMorg models PL10
Frank's datasheets PL10

Deze thyratron uit 1951 is een met gas gevulde triode, geschikt om spanningen tot 400 Volt te schakelen. De boogspanning is 20-35 Volt, de piekstroom is 4 A, er is geen opwarmtijd nodig.

De glazen ballon is 20 mm in diameter en is 82 mm hoog, zonder de Mignon huls.

Aansluitingen

E14 1 2 sc tc
? f f g a

Specificaties

Thyratron Vh Ah Va mAa
? 1.85 3.4 400 100

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

PL10

Piquant detail: De clip op het dunne deel is het rooster/triggerelectrode. Dat zit dus uitwendig!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

[OT]
Paar jaar geleden een serie ICs bij Jan Oomis gekocht, deze ICs kwamen in een onlogisch grote doos. Toen ik de doos open maakte zag ik tot mijn stomme verbazing 10 dozen met daarin (ze lijken nieuw) JAN-7410 Thyratrons van Electronic Enterprises Inc. Mijn eerste gedachte (WTF?!?) was dat Jan mij een verkeerde doos gestuurd had, maar na nadere inspectie bleek dat de buizen alleen maar als doosvulling dienden want de ICs lagen keurig onderin de doos verpakt in hun anti statische buizen.
[/OT]
Helaas geen datasheets van de JAN-7410 thyratron kunnen vinden. Iemand?

http://www.uploadarchief.net/files/download/jan-7410.jpg

PS. Handig zo'n dotje stopverf!

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

gaap. wordt erg of topic zo..

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

pl 10 kom op zeg.
iets voor een ander draadje..

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Loop niet te piepen.....Pfff

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 februari 2015 17:44:40 schreef fry:
gaap. wordt erg of topic zo..

Met dit sort opmerkinge kom je inderdaad niet veel verder. De een na de ander haakt af.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

sorry iedereen, ik was idd wat lomp.
ik vind het het moeilijk om een lp10 met een cx1140 te vergelijken.
400v of 20 kv is toch wel echt een ander verhaal.
maar julie hebben gelijk. ik was niet erg aardig.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
DE OLDE

Overleden

Op 16 februari 2015 16:22:35 schreef Tidak Ada:
[bijlage] PL10

Piquant detail: De clip op het dunne deel is het rooster/triggerelectrode. Dat zit dus uitwendig!

Die krengen zaten in een Philips schrikdraadapparaat, ik bouwde ze destijds om met een thyristor. Dan was het elk jaar een PL10 verwisselen afgelopen.

Aanvulling ik zag net dat Hunebedbouwer ook al schrikdraad app. noemde , was me ontgaan.

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op dinsdag 17 februari 2015 21:39:12 (11%)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.