[Miele] lampje 'spoelen' knippert

Hallo
Kan jullie perfect aan wisselstukken helpen ,laat maar ies weten mss kan ik helpen
groeten

echt een site nr mijn hart,is aanbevolen geweest door mijn zoon,wordt ook gebruikt in de avondschool nogmaals super site
en de herstellers bij natuurlijk ga hier nog veel leren zal af en toe wel eens een domme vraag stellen maar nooit te oud om te leren en daar doen we het voor
groeten

Ik wil een nieuwe motor.Wat moet dat kosten? Eén van mijn ankerwikkelingen is doorgebrand.

rudi
welke motor voor welke machine was of droogkast ,plaats eens een foto en eventueel gegevens serienr van toestel
gr

Miele wasmachine W837 Novotronic, vermoedelijk bouwjaar 2001.

Dag allen

mijn huisgenoot heeft denk ik de motor overbelast door te zware spullen in de machine te steken. Nu knippert ook het lampje spoelen. Ik heb de contacten uitgemeten en krijg:
1-2 oneindig
2-3: 1,3 Ohm
4-5: 3 Ohm
1-2 rood kortsluiting (dus goed)

Nu dacht ik door waarde 1-2: koolborstels zijn niet meer goed, maar als ik ze er uit neem heb ik zeker nog 2cm koolborstel over, kan dit dan nog het probleem zijn?

Als ik de zekering uitmeet komiek op een 0,4 Ohm uit, kan dit het probleem zijn?

Kan de relais ook doorgebrand zijn zonder dat de zekering eraan is gegaan? Lijkt me onlogisch, maar vragen kan geen kwaad vermoed ik...

Ook, hoe kan je zien of de schokdempers aan vervanging toe zijn?

Groeten en ferm bedankt, dit overzicht is magnifiek!

Ik zou de ankerwikkelingen rechtstreeks op de motor doormeten. Bij mij was ééntje doorgebrand. Voor de schokdempers hangt het ervan af hoe oud de machine is en hoe zwaar ze reeds belast was. Nu ze toch open is zou ik ze zeker vervangen, dit is niet zo moeilijk en zeker niet duur. Probeer bij Shop365, daar heb ik de mijne besteld. Het relais kan je doormeten, ik heb er één besteld bij Conrad, zelfde merk, zelfde karakteristieken. Uiteindelijk was mijn motor verbrand en heb ik toch maar een nieuwe machine gekocht. Ik heb nog nieuwe koolborstels liggen en een herstelde printplaat, moest iemand interesse hebben?

RudiB, ik heb zeker interesse in de printplaat. Is het een EL200D? Ik heb een W843. Koolborstels zijn nog goed.

Anoniem

Als het lampje spoelen knippert kan dit ook betekenen dat het tachosignaal onderbroken of kortgesloten is.

onlangs een miele uit de 8xx reeks uitelkaar gedraaid voor de onderdelen. ding was uit 1993, maar de gasdruk schokdempers waren geheel gaar. kon je zo in en uitelkaar schuiven. koolborstels waren nog origineel en nog niet op. als je aan de motoras draaide waren de lagers wel hoorbaar...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag allen

even weg geweest naar buitenland, en helaas dus nog geen oplossing voor de wasmachine...
Ik heb alles nog eens uitgemeten, als er tussen punt 1-2 een oneindige waarde is, is dat een slecht teken? Wat meet ik daar juist?
@HenkR, wat is het tachosignaal? Is dat een PWM-signaal? En waar kan ik dat ergens controleren?
In bijlage heb ik een foto van de motor getrokken

. Als ik daar rechtstreeks meet op de koperdraden meet ik oneindige weerstand, maar dat lijkt me goed (twee spoelen)? Hoe kan je te weten komen of de motor doorgebrand is?

Groeten!

Ik heb een goed werkende motor voor je doorgemeten en metingen zijn als volgt van links naar rechts direct op de motor zoals deze onder de kuip hangt:

1-2: 500 Ohm is de tacho sensor
3-4: 10 Ohm, is het anker met de koolborstels
5-6: 1,4 Ohm, is veldwikkeling 1
6-7: 1,2 Ohm, is veldwikkeling 2
8-9: 0 Ohm, is thermische beveiliging
10 TOV motor behuizing is 1 M Ohm, dus aarde

Dus als je de 1 en 2 bedoelt zoals je het zegt is de borstelbrug/ tacho sensor defect.

SMD, superbedankt om alles uit te meten!

alles is vergelijkbaar bij mij met jou
1-2: 360Ohm
3-4 9 Ohm
5-6 1,8 Ohm
6-7 Oneindig...

De tweede veldwikkeling is dus doorgebrand vermoed ik? Kan dat hersteld worden of is dan de hele motor voor het schroot?

groeten

Dat moet de eerste zijn maar ik vermoed het volgende ( overkomt mij ook wel eens) : Borstelbrug word met stekkertjes in het veld gedrukt, die zit er net naast gestoken en maakt geen contact, 4 in totaal. Je had de koolborstels gecontroleerd?? dan is dit probleem onstaan. Die veld draden krijg je echt niet stuk.....

PS: kan ook een laag toerental machine (<1200) zijn dat die aftakking er niet inzit, maar dan moet ik type motor weten.

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 28 februari 2015 19:08:31 (16%)

Dat was het! SMD, ongelooflijk bedankt!

Inderdaad was er aan het 'stekkertje' van de tweede wikkeling om naar de motor te gaan het contact afgebroken en daardoor kon hij niet meer ronddraaien...
(puur ter info, onmogelijk om zo een contact weer te solderen, na veel prutsen en gesmolten plastiek de koperdraad in het contact zelf gestoken)

Gelukkig, maar kan wel weer stoppen, want er vloeit een 6 Amp door de draad, dus kan weer loslaten.

Fuse en 6K1 was het probleem, dank u forum.

Hier dus ook een knipperend "spoelen" lampje.
Print is EL200D
Zekering doorgemeten: defekt

Aansluitingen in de zwarte stekker gemeten:
1-2: oneindig
2-3: oneindig
tussen 1 en 3 meet ik: 2,6 ohm
4-5: 3,5 ohm

Op de motor staat: TL32 4 698 190

Moet ik hier uit concluderen dat de motor ook defekt is?

Hans

Nee hoor vervang eerst het oranje wissel relais en de zekering, met 99,9 % werkt machine weer!!!

was de begin reden van dat uitgefikte relais niet de versleten koolborstels? zou het ook even checken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee hoor, ook al waren de borstels halverwege stopte het relais er ook mee. Maar checken kan zeker geen kwaad!!!

Hartstikke bedankt voor alle goede raad. Heb de onderdelen besteld en ben dus vol goede hoop. Heb de koolborstels ook gecheckt maar die waren nog boven verwachting lang. :-)
Ik laat weten hoe het afloopt.

Hans

Hiep hiep............ Jullie hadden natuurlijk gelijk, kreeg de onderdelen binnen, binnen no-time draaide de machine weer,nu alleen nog de schokdempers vervangen. Nogmaals hartelijk dank iedereen.

Hans

Gelukkig!!! IDD vervang de schokbrekers en controleer de ontluchtings slang van de pomp deze zit vaak verstopt ( ook de zeepbak controleren) Daardoor gaan de schokbrekers stuk...