I/O kaarten aansturen met een pc

Hallo,

Ik zit dit jaar in mijn examen jaar van de opleiding middenkader engineering niveau 4. Ik doe mijn eindproject bij een bedrijf waar ik al werk, ze hadden mooi project voor mij en ik kon beter me eigen tijd indelen. Het nadeel is dat hier geen vakmensen op het gebied van programmeren zijn. Mijn insteek was dan dat ik alles echt zelf uit moet zoeken.
Maar helaas, ik kom er niet uit en heb toch een beetje hulp nodig.
Het project is een grote oven die je wel eens bij een bakker ziet staan. Het besturingspaneel van deze rotatie oven werkt niet meer zoals het zou moeten en er is geen vervangende besturing meer te verkrijgen. Nou wil mijn baas het hebben zoals het zit op de nieuwe ovens.
Dat is het probleem.
De nieuwe oven bestaat uit een Touch-screen met een moederbord waar linux op draait. Het moederbord stuurt een ethernet module(750-352) aan van wago die de I/O modules weer aanstuurt. Er komt dus geen cpu aan te pas, alles word geregeld vanuit de pc.

Zou iemand mij kunnen helpen hoe ik het überhaupt al moet zoeken, of wat voor een programma ze gebruiken . ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd maar meestal kom ik uit op plc vs pc of hoe je de plc programmeert met een pc , dat is dus niet wat ik wil weten
Ik denk (hoop) zelf dat het gewoon een soort programma is waar je in programmeert en die dan draait om de plc aan te sturen, maar ik heb er een hard hooft in.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties .

mel

Golden Member

zoek eens het programma Misterhouse op..
of anders een remote o/p kaart van Velleman.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 23 februari 2015 09:42:10 (36%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat dacht je van WAGO? Dan de 750 Serie.
Dat zie ik zo op de foto staan,
Goegel helpt me een beetje en dan:

http://global.wago.com/en/products/product-catalog/components-automati…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ga het even uitzoeken.

toeternietoe, missciem ben ik onduidelijk geweest maar ik bedoel niet welke kaarten ik hier voor nodig heb of iets. Ik ben opzoek naar hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om die I/O kaarten aan te sturen met een pc.

High met Henk

Special Member

je doel is dus om de I/O via ethernet uit te lezen.

Nou dat staat in deze manual
wago 750 manual

Als ik me niet vergis werkt het e.e.a. via modbus.

als je dat gefikst hebt, moet je nog een (panel) pc programma schrijven.

Je kunt ook eenvoudige doen. Gewoon een wago panel PLC bestellen dan kun je zo configureren...
Wago perfecto CP series kan dat. Ben je met een weekje wel klaar denk ik en anders is het een maanden project.
kosten baten analyse bij bedrijfskunde leert dat dat de snelste en zekerste manier is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HmH was me net voor.

eerst zoek je de typenummers van alle modules op in die plc kopstation.

als je daarna manual goed bestudeerd, kun je vrij eenvoudig met de hand de %IW en %QW adressen uitrekenen. vervolgens vul je het in in excel.

hoe je deze adressen kunt uitlezen, vind je uiteraard ook in de manual. ik zou voor modbus gaan, hoe deze werkt kun je ook zelf uitvinden.

als laatste een tip:

je kan met een gratis test programma zeker wel vanaf de PC de IO benaderen, maar als jij de enige programmeur bent, kun je beter een HMI scherm intelligent scherm kopen.

GMT+1
High met Henk

Special Member

dat CP is een HMI scherm....
Maar een intelligente.

Wago heeft ook domme schermen die kunnen alleen adressen veranderen (zoals een normale HMI)

m.a.w. hij zal nog ergens intelligentie toe moeten voegen en de CP kan dat.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 23 februari 2015 10:36:03 (41%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ja idd een HMI zou wel makkelijker zijn, maar de opdracht gever ( mijn baas) wil graag dat het werkt volgens het principe dat ze gebruiken bij de nieuwe ovens.

dus een computer die het hele proces regelt, dat is de intelligentie van deze installatie en om makkelijk in en uitgangen aan te sturen gebruiken ze I/O kaarten van wago.

Ik heb het nog eens goed gelezen, en ik begrijp dus dat je een serieproduct hebt: oven met wago IO en linux PC. nu wil jij een one-off product maken, dat daar op lijkt.

Op 23 februari 2015 09:33:40 schreef mitchstraten:
maar meestal kom ik uit op plc vs pc ... dat is dus niet wat ik wil weten

ik denk dat je hier nog eens goed naar moet kijken: wat zijn de verschillen tussen PC en PLC, en zet dat eens uit: als je er 100 maakt of slechts 1

GMT+1

wat bedoel je precies met die laatste zin Progger.

Op 23 februari 2015 10:46:32 schreef mitchstraten:
ja idd een HMI zou wel makkelijker zijn, maar de opdracht gever ( mijn baas) wil graag dat het werkt volgens het principe dat ze gebruiken bij de nieuwe ovens.

dus een computer die het hele proces regelt, dat is de intelligentie van deze installatie en om makkelijk in en uitgangen aan te sturen gebruiken ze I/O kaarten van wago.

Zorg dat de I/O 100% overeenkomt, bestel exact zo'n zelfde PC en kloon de bestaande installatie, dit zou kunnen werken.

Mocht de "oude" oven toch anders zijn dan de nieuwe kwa IO/aansturing, succes, maar dan zal een panel PLC toch echt het eenvoudigste zijn.

ja jorn ik durf hem niet leeg te halen de kans dat hij beveiligd is is best groot, en stel dat er iets fout gaat kan er niet meer gebakken worden, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Ook is de I/O heel verschillend de nieuwe oven is een normale olie oven. de oude oven is een rotatie oven die verwarmd wordt door lucht.

High met Henk

Special Member

Op 23 februari 2015 10:55:04 schreef Progger:
[...]
ik denk dat je hier nog eens goed naar moet kijken: wat zijn de verschillen tussen PC en PLC, en zet dat eens uit: als je er 100 maakt of slechts 1

Okee, neem de Wago 750 PLC's
Zijn het PC's of PLC's?
volgens mij zijn het IPC's en das dus een PC. Deze dingen programmeer je niet in ladder of IL. SFC of ST is de laagste taal die ze aankunnen.

een panel PLC is feitelijk vaak ook een IPC. Alleen het ding van Wago draait iets zinloos achtigs.. volgens mij geen Linux. Zit ook een intel Atom in

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Je werkgever heeft je een vraag geteld, met een voor hem bekend gegeven. Jij bent ervoor om hem een ander inzicht te geven.

en zo,n pannel PC is het zelfde als wat er nu is, klein detail scherm (Linux)PC en I/O zitten nu als 1 geheel in elkaar.
Eer is maar weinig overding kracht voor nodig om iemand te doen beseffen dat dit compater goedkoper en beter op elkaar is afgestel.

Nu hoe je ook maar 1 software pakket, anders heb je er 4 Linux, de aplicatie op linus , je schem config en de PLC config.

Maak een kosten baten plaatje , en niet alleen materiaal en vergeet dan zeker niet de uren (opbouw, bedraden, programeren)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Shiptronic, het klopt wat je zegt maar hij wil dat omdat hij zeker weet dat dit tegen de warmte kan en hij de spullen uit kan wisselen.
ook was ik zelf wel nieuwsgierig hoe het nou werkte maar misschien dat ik het dan idd laat varen en me ga richten op een normale hmi en gewoon een set met cpu.

bedankt voor jullie snelle reacties.

High met Henk

Special Member

ik zeg dus: je kunt je CPU ook in je HMI stoppen, heb je het idee wat je baas heeft.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ja klopt, maar als ik het dan toch anders doe is dat een betere oplossing denk ik. het gaat niet zo zeer of het feit dat het bij de bediening bestuurd wordt, het was er voor dat hij de spullen altijd uit kon wisselen als er storing op mocht treden en voor de temperatuur.

ik moet nou dus een hmi scherm hebben wat minimaal tegen een temperatuur kan van 70 graden als hij in bedrijf is. het bestaande scherm in de nieuwe ovens kan hier ook tegen dus dit moet mijn hmi ook minimaal kunnen.

mel

Golden Member

ee hmi scherm staat toch niet op een hete plek?meestal is dat een operatorhokje of zo
of is het een lokaal gebeuren?vlak bij de ovens?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nee het hmi zit op de voorkant van de oven, hij is wel deels geïsoleerd van de oven maar 50 graden word het zo.

Op 23 februari 2015 12:02:28 schreef mitchstraten:
nee het hmi zit op de voorkant van de oven, hij is wel deels geïsoleerd van de oven maar 50 graden word het zo.

Zoals High met Henk al zei, er zijn ook PLC's van Wago in de 750-serie, dan kun je dus wel dezelfde IO gebruiken, alleen het kopstation is anders.

Of je zet er een profibus/profinet kopstation op, dan ben je 100% vrij van keuze PLC.

Ook waren er vroeger van Siemens HMI's met geïntegreerde PLC, alleen deze kan ik zo niet weer vinden, ik weet niet of ze nog steeds gemaakt worden.

Industrieel materiaal kan wel tegen 50graden, een KTP600 b.v. mag tot 60graden gebruikt worden, echter is het wel zo dat koeler beter is en de levensduur zeker ten goede komt.

Verder, heb je al eens geprogrammeerd(industriëel) ?
Want het is waarschijnlijk wel iets meer dan een paar ingangetjes/uitgangetjes sturen, er zal een branderaansturing op moeten(temperatuurregeling, PID?) stoomklep, dan nog iets van recepten, enz, enz.

ja ik heb de modules van de wago plc al uitgezocht. wat de temperatuur betreft het bestaande scherm kan dus tot 70 graden. koelen wil ik het liefst niet doen, het probleem is dat er namelijk een hoop stof ( meel ) in zon bakkerij is en alles helemaal vol komt te zitten met dat spul als ik er lucht door heen blaas. ik denk dat ik de temperatuur maar eens ga loggen dan weet ik zeker wat de temperatuur daar wordt.

ja ik heb al regelmatig geprogrammeerd met tiaportal, voor de wago moet ik wel programmeren met codesys maar daar kom ik wel uit. het grafische gedeelte moet ook wel lukken denk ik na wat zoek werk. op school heb ik al wel met de weintek schermen gewerkt maar deze ondersteunen de wago plc's weer niet.

qua in en uit gangen valt het wel mee. de brander is gewoon aan of uit dus het is geen variabele. er zit een pt 100 in wago heeft hier een speciale module voor het programmeren van de analoge waarde moet ook wel lukken. in ieder geval met tia portal kan ik het.

de recepte is geen eis dat zit er nou ook niet op, maar het zou idd wel leuk zijn voor eventuele uitbreidingen. dat is allemaal wel te doen denk ik zo.

Op 23 februari 2015 11:00:53 schreef mitchstraten:
wat bedoel je precies met die laatste zin Progger.

Op 23 februari 2015 10:55:04 schreef Progger:als je er 100 maakt of slechts 1

Ik bedoel:

je hebt nu een of meerdere olie ovens. deze ovens werken met de hardware uit je eerste post: linux PC + wago kopstation.

je baas wil nu dat jij daarvan een kopie maakt, voor de rotatie oven.

het verschil is dat de fabrikant van de olie oven meerdere units verkoopt. hij kan dus een standaard programma maken voor veel ovens.

jij moet daarentegen eenmalig een programma maken. jouw oplossing is maatwerk.

je moet dus kijken, wat gebeurt er als over 5 jaar jouw collega 1 regel code moet wijzigen. en het duurt 2 dagen voor hij jouw (antieke) programmeerpakket heeft geinstalleerd, de juiste code heeft gevonden en dan maar hopen dat hij het nog kan compileren.

GMT+1

progger, dat is inderdaad wel een goed argument. die kan ik mooi gebruiken om mijn baas er van te overtuigen om gewoon een plc te gebruiken.