Led Strip auto

Ik heb een 12 volt ledstrip en controller die ik in de auto wil aansluiten dmv de sigareten aansteker plug.
Nu is het boordnet van een auto niet zo schoon en kan de spanning oplopen tot 14 volt.
Is dit een probleem ? of kan de ledstrip en controller dit hebben ?
(De ledstrip is niet speciaal voor auto's

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Een gewone ledstrip met serieweerstanden vindt het helemaal niet fijn in een auto. Spanning kan makkelijk 14.4V worden, stroom door strip is dan 80% hoger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe kan ik van de 14,4 volt een nette 12 volt maken ?

Je zal een LDO moeten nemen / maken, zie ook Google

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 26 februari 2015 15:11:37 (25%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 februari 2015 15:05:38 schreef quinten4321:
Hoe kan ik van de 14,4 volt een nette 12 volt maken ?

waarom van 14V 12V maken , je moet de stroom regelen binnen bepaalde grenzen .
bv 90% stroom die de led mogen hebben bij 14V , dan heb je bij 12V nog ruim voldoende licht

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De LED strip die ik in de auto heb zitten komt bij ons op het werk vandaan. Werkt al jaren als een zonnetje, het scheelt dat de weerstand al ruim berekend is én de overspanning over 3 LEDs wordt verdeeld. Persoonlijk zou ik eerder de SMD weerstanden vervangen als een apart printje in elkaar bakken met LDO regelaar.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Arco

Special Member

De extra spanning wordt niet 'over de leds verdeeld'. De spanning wordt zelfs nauwelijks hoger. De stroom stijgt wel aanzienlijk en dat nekt de leds op den duur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, twijfel je nu aan een deskundige ;-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik snap het nog niet helemaal.
Ik leg het nog een keer uit om duidelijk de situatie te beschrijven.
Ik heb een 12 volt rgb ledstrip met controller.
Deze heeft al weerstanden en een adapter van 230 naar 12 volt.
Nu wil ik deze in de auto aansluiten en zoek ik dus een manier omdat te doen.
Kan ik dan gewoon een weerstand voor de controller zetten.
Of moet ik dan alle weerstanden in de strip gaan vervangen.

Arco

Special Member

Dat krijg je met alleen weerstanden nooit (echt) goed. Je hebt een constante stroombron of een constante spanningsbron (zie mijn link boven) nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wat voor LED-strip heb je , en welke controler?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je moet een controler hebben die geschikt is om gevoed te worden met de variabele accuspanning en een 12 volt ledstrook te voeden. En dat is dus geen weerstand.

Om het nog maar eens voor de 19363 ste keer te zeggen. Leds moet je voeden met een bepaalde stroom. Bij de simpele ouderwetse ledjes was dat 20mA. Dan gaven die ledjes voldoende licht voor een signaal lampje en hadden ze een lange levensduur.

Moderne high power leds hebben andere waarden. Waarden die te vinden zijn in de datasheets van de betreffende leds. Bij elk merk en type leds zijn die waarden anders. Als je leds gaat pulsen heb je weer ander waarden van de maximale en de nominale stromen. Ook alleen vindbaar in de data sheet. In die datasheets zul je zien dat bij die stroom een spanning hoort. Die spanning verschilt ook weer per merk, type en kleur led. Bij een led is zo dat je er bijvoorbeeld 20 mA doorperst. De spanning die dan over de led ontstaat is eigenlijk niet eens interresant. Houd je de stroom niet onder controle dan rent de led weg en brand door. Een eenvoudige manier om de stroom in de hand te houden als je een constante spanningsbron hebt is een weerstand. Als je geen constante spanningsbron hebt is dit dus niet de goede manier.

Jouw ledcontroler vormt de 230 volt wisselspanning om naar een constante gelijkspanning van 12 volt. De weerstanden in je ledstrip vormen die constante gelijkspanning weer om naar een constante stroom. Een stroom die groot genoeg is om voldoende licht geven en klein genoeg om de leds lange tijd heel te houden. Tenminste zo zou het moeten. Wat de spanning dan is over elke led afzonderlijk? Dat weet alleen de datasheet exact maar is waarschijnlijk een volt of drie.

Dan heb jij ook nog een drie kleuren strip. Dat betekend dat je drie condtante stromen moet maken. En omdat je de kleur van je strip wilt kunnen veranderen (Ik neem aan dat je dat wilt tenminste.) moet je ook nog wat kunnen instellen aan die stromen.
Helaas is dat niet groter of kleiner maken. Dat werkt niet bij een led. Een led brand goed bij een bepaalde stroom. Is de stroom iets kleiner dan het die goede brandstroom dan brand de al bijna of geheel niet meer. Die regeling is om die reden erg lastig en niet echt een optie.

Wat ze dan doen is de stroom snel en uit zetten. Staat de stroom lang uit en kort aan dan komt er gemiddeld minder licht uit dan als de led langer aan dan uit staat. Dit heet pwm sturing.

Wat jij dus moet hebben is een met twaalf volt gevoede drie kleuren led controler.

Is een leuk klusje om zelf te bouwen.

Voor een constante spanningsbron in de auto kun je overigens geen low drop regelaars gebruiken. De autospanning is geen 14,4 volt. Dat kan hij wel zijn. Soms. Die spanning kan echter ook wel 10 volt zijn. Je accu is dan wel rot maar het kan wel. Grofweg kun je zeggen dat de spanning ergens tussen 10 en 15 volt zit. En dat alles is dan ook nog afhankelijk of je motor/dynamo draait. Als je het goed doet moet je dus een step up/down converter hebben/bouwen om van iets tussen de 10 en 15 volt gewoon twaalf volt te maken. Daarachter zit je dan weer je driekanaals pwm sturing.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 26 februari 2015 23:46:00 (10%)

Mwah, op de 10V - 0.3 van de low drop zal de LED strip vast niet stuk gaan, of er dan nog licht uit komt is een tweede. Misschien niet, maar dat is niet erg, starten doet je auto dan ook al niet meer. :P

Meestal is de spanning, met draaiende motor, toch wel 13V of hoger. Met motor uit zal dat niet vaak onder de 12V komen, of je moet veel gebruikers aan hebben (versterker?), of aan het starten zijn. Als de accu rot is dan ga je wel snel zakken natuurlijk.

Ik zou zeggen, probeer het eerst met een LDO, dat is goedkoop en simpel in elkaar te zetten. Niet tevreden? Dan kun je ingewikkeldere dingen gaan proberen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De strips die ik heb werken met een DC adaptertje welk ongeregeld wel 16V afgeeft. De controller doet het werk en regelt de ledstroom om bepaalde kleuren te kunnen krijgen. Dus zit de 'weerstand' eigenlijk in de controller. Klopt niet helemaal natuurlijk maar ik wil maar zeggen dat de ingang van de controller wel iets kan hebben.

Meet de uitgang van je adapter eens? Best mogelijk dat deze onbelast ook flink de hoogte in gaat en dan is er eigenlijk geen probleem.

Dat zou ik niet zo maar aannemen. De spanning in belaste toestand is belangrijker. Dat is de toestand waarin de adapter gebruikt wordt. Onbelast kan de spanning wel 16V bedragen, zodra de belasting er aan hangt daalt deze naar 12V. Dit gaat je met een auto accu niet zomaar lukken. Die daalt niet naar 12V maar blijft bij draaiende motor netjes op plm. 14V staan. En dat kan voor de LED balk(en) wel eens funest blijken. Zeker wanneer er op die spanning ook nog pieken in de vorm van stoorpulsen voorkomen.

Appel heeft wel degelijk een punt.
De meeste controllers kunnen 24Volt aan de ingang hebben.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Op 26 februari 2015 23:03:55 schreef Shiptronic:
Wat voor LED-strip heb je , en welke controler?

Dus als TS daar eerst op reageert

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.