Galvaniseren/Verzinken, wat problemen

Disclaimer; ik ben een elektronica hobbyist, geen pro, dus verwacht hier basale fouten en vragen :)

Vorige jaar heb ik een las training gedaan en wat voorwerpen gemaakt die ik graag wil verzinken. Het is om de hobby/ervaring, dus ik wil het niet laten doen.

Na wat zoekwerk kwam ik uit op simpele instructie om te verzinken;

1 liter azijn
100 gr zout
100 gr suiker
Plaatje zink erin, laten staan een paar uur, om voor te bereiden.
Plaatje zink er weer uit.
Accu lader, rood aan zink, zwart aan voorwerp, onderdompelen, gaan.

Echter, ik loop tegen wat issues aan. In het begin ging het vrij goed, maar op een gegeven moment stopt de reactie lijkt het. Eerst dacht ik dat het lag aan de lader, dat die in de druppelstand kwam. Dus die lader vervangen. Eerst met een Dell laptop voeding die ik nog had liggen. 19V 4.3A, maar die schakelde zichzelf, denk ik, uit, zodra ik de polen aansloot. Nu met een oude 'domme' acculader, zonder druppelstand. Die doet het eventjes, daarna zie ik de Ampere meter uitslaan naar maximaal en zet hij zichzelf telkens uit, beveiliging denk ik. Detail, als ik hem op 6 volt zet in plaats van 12 volt, dan heeft hij een lagere stroomsterkte, 4.5 in plaats van boven de 6, en schakelt hij ook minder uit/aan.

Ik heb al ergens gelezen dat een 12 volt lampje in serie zetten zou kunnen helpen, zodat er altijd een minimale weerstand zou zijn, zou dat kunnen helpen?

De badvloeistof, kan die 'slijten', zeg maar dat na een tijdje die niet goed meer is? Al het zout er uit weg gereageerd?

Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Bij voorbaat dank voor elke hulp.

Heb hier ook eens mee geëxperimenteerd maar het resultaat was niet super. Nu kan het ook zijn dat ik alles niet goed genoeg schoongemaakt had.

Als je een dikke ouderwetse trafo voeding neemt met alleen een gelijkrichter lijkt me dat er weinig fout kan gaan. Je moet wel voldoende stroom kunnen leveren.

En waar kan ik, het beste, een dikke oude trafo, vandaan halen? Want ik komt niet verder dan computervoeding, acculader (die dan uitschakelt) en labvoeding, van een paar honderd euro en das wat veel.

De eerste paar experimenten gingen goed, maar nu loopt het telkens 'vast'. Met een lampje er tussen, blijft het op 1-2 Ampere goed gaan trouwens, maar wel heel langzaam.

Eloque:
Zink is tweewaardig als ik me goed herinner, en het atoomgewicht is 65.

65 gram zink bevat dus het getal van Avogadro moleculen
(lang geleden dus kijk dat na) 6E23

1 electron heeft een lading van 1.6E-19 coulomb

Dus om 65 gram zink te transporteren heb je 3.2 E-19 * 6E23 coulomb nodig dat is 1 ampere gedurende 192000 seconde

Iets wat ongeveer 10A kan leveren en geen schakelende voeding (de lichte variant in Kg) is. Even op bezoek bij de kringloop?

Spanning is volgens mij van onder geschikt belang, zolang het maar gelijkspanning is en niet te hoog vanwege de veiligheid.

Ik kreeg destijds een heel dun laagje zink op mijn object. Daarna kwam er een korrelige drap op.

DE OLDE

Overleden

zoutzuur gebruiken lijkt me beter.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Bedankt voor de reacties.

Die korrelige drab onstaat bij mij ook, bij 6 volt. Ik zal eens in de gaten houden of ik ergens een trafo kan vinden, maar eerlijk gezegd, geen idee waar vandaan. Bij de kringloop hadden ze niets.

Waar zou ik zoutzuur voor gebruiken in deze? Behalve schoonmaken van te voren?

Dr. Blan, bedankt voor die berekening, dat betekend dus voornamelijk dat met hoger Amperage het vooral sneller gaat?

Ik heb nu een 12v lampje in serie staan met de installatie, en nu meet ik, erg onnauwkeurig, 2 ampere (multimeter batterij is leeg) op de lader zelf. Als ik beetje reken kom ik er op uit dat bij 12V en de wens voor 4.5 Ampere ik een lampje van 50 watt ongeveer moet hebben.

Dus dat zal ik nog eens proberen. Kijken of het dan sneller gaat.

Op 1 april 2015 18:00:08 schreef Eloque:

...
Dr. Blan, bedankt voor die berekening, dat betekendt dus voornamelijk dat met hoger Amperage het vooral sneller gaat?...

Dat zal niet verbazen, evenredig met de stroom en tijd, dan kun je dus de dikte van de aangebrachte laag Zn berekenen, maar ik vraag me af in hoeverre er ook verloren stroom loopt in de vorm van ionentransport van al die toevoegsels C12H22O11, NaCl, CH3COOH en allerlei homeopatische middelen die je gratis met het leidingwater krijgt meegeleverd, vooral als je leidingwaterleverancier grondwater betrekt verkregen uit de buurt van een kerkhof of algemene begraafplaats.

Was het maar homeopatie, daar zit tenminste niets in.

Maar, ik gebruik geen leidingwater, ik gebruik azijn. Want dat stond in het originele 'recept', vandaar. Met zout en suiker. Hoewel ik snap waar het zout voor is, snap ik niet waar die suiker voor zou zijn.

Het originele recept trouwens, hier: http://forum.belgiumdigital.com/f59/voorwerpen-goedkoop-verzinken-galv…

En hier: http://www1.picturepush.com/photo/a/12225794/img/usefull-info/verzinke…

En de zeer mooie voorwerpen die die man daarmee gemaakt heeft:

http://www5.picturepush.com/photo/a/12225908/img/usefull-info/IMG-5725…
http://www2.picturepush.com/photo/a/12225930/img/usefull-info/bektang.…

DE OLDE

Overleden

Op 1 april 2015 18:00:08 schreef Eloque:
Bedankt voor de reacties.

Waar zou ik zoutzuur voor gebruiken in deze? Behalve schoonmaken van te voren?

Gewoon als bad in plaats van het andere mengseltje

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Zoutzuur als electrolyse bad? Mijn scheikunde is 20 jaar en een beetje geleden, maar lost daar niet een gedeelte van mijn werkstuk in op?

De zoutzuur die ik bij de gamma halen kan gebruik ik voor het schoonmaken een beetje.

Stroomsterkte gaat in ampere herinner ik me, dus hoeveel A dan?

@Hoeben hierboven

Ik herinner me dat ik als 12-jarige pogingen deed, en dat afveegbare korrelige resultaat kreeg. Met welk metaal ik probeerde weet ik niet meer,
in die tijd waren de dubbeltjes nog van zilver, dus het zal wel een dergelijk muntje zijn geweest.

@Eloque

De URL die je gaf zegt 1 tot 5 A, Aan de hand van het oppervlak van wat je galvaniseert kun je dan uitrekenen hoeveel zink je moet transporteren voor een gewenste dikte (20 tot 70 um),

Hij gebruikt een acculader, de kleinere geven rond 1 A. Dat is niet kritisch, als het maar gelijkstroom is en je altijd de polen goed aansluit, hij waarschuwt immers dat je als zinkbron niet een verzinkt voorwerp moet nemen omdat als het zink eraf is je bad verziekt is. Dat gebeurt dus ook als je verkeerdom aansluit.

Het mag dus gewoon half of dubbelgelijkgerichte wisselstroom zijn.

Verder geen metalen bak gebruiken, als container, maar een plastic of glazen bak.

Nu kan het zijn dat de azijn die je gebruikt niet geschikt is, omdat die toevoegingen bevat. Azijn lijkt me een onzekere factor, en zout zit wellicht Jodium in, maar dat zal niet veel zijn en staat op de verpakking als dat het geval is. Hoewel de toevoeging "tafel"zout kan duiden op toevoeging van antiklonterstoffen. Mogelijk is zout als gebruikt voor afwasmachines een betere keuze.

Ik vermoed dat zogenaamde ijsazijn tamelijk zuiver is.

DE OLDE

Overleden

Op 1 april 2015 22:19:44 schreef Eloque:
Zoutzuur als electrolyse bad? Mijn scheikunde is 20 jaar en een beetje geleden, maar lost daar niet een gedeelte van mijn werkstuk in op?

De zoutzuur die ik bij de gamma halen kan gebruik ik voor het schoonmaken een beetje.

Nog even geïnformeerd bij een echte galvanisering , er komt ook nog kcl en boriumzuur bij te pas , ik was iets te eenvoudig in mijn gedachten . :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Heel vroeger heb ik in de weekeinden bij mijn buurman in zijn bedrijf gewerkt. Chromen, Nikkelen, Cadmeren, Verkoperen, Verzinken, Beitsen enz enz.
Het materiaal kreeg VOOR het verzinken een behandeling in water met zoutzuur en Dreft. Mocht het een stuk ijzer zijn waar al, vanuit het verleden, zink op aanwezig was zag je het flink bruisen.
Zoutzuur wordt dus gebruikt om zink te verwijderen. Niet in het zinkbad zelf.

TonHek
[Edit]

In de zinkbaden hingen aan de zijkant allemaal Titanium korven met zink -broodjes, -balletjes, -platen.
Na het verzinken werd de zinkhuid afgesloten middels het passiveren van het werkstuk. Hiermee ontstond ook een lichte blauwige kleur. Ook kon het werkstuk met ander passiveermiddel legergroen gemaakt worden.
Met de analyse van de zinkvloeistof zelf heb ik me nooit beziggehouden, wel moesten we regelmatig additieven tijdens het werken toevoegen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op vrijdag 3 april 2015 11:59:11 (35%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
DE OLDE

Overleden

Ik kom heel vaak bij mijn klant die galvaniseert, maar gewoon voor technisch onderhoud en storingen, hou me ook niet bezig met de inhoud van de baden, maar ik zie dat men geregeld met zoutzuur en dergelijke sjouwt.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@DE
Dat zoutzuur is o.a. om residu van het walsen van het metaal e.d. te verwijderen. Daarna wordt het materiaal ook middels diverse spoelbakken afgespoeld.
Zoutzuur gaat dus niet in het zinkbad.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Anoniem

Raadselachtig.(voor mij dan) Net als topicstarter wilde ik gaan verzinken. Ik heb dezelfde ingrediënten gebruikt in dezelfde verhoudingen. In plaats van een zink laagje komt er een koper laagje op het ijzer. Toch heb ik de + op een zinkanode(watersportwinkel) en de - op de ijzeren onderdelen gezet. Wel heb ik de ijzeren onderdelen aan koperdraad hangen maar daar staat dus ook de - op. Wat is de verklaring?

Ik heb hier nog een Delta M24 20HE staan die te koop is.

24 Volt
20 Ampere

Dat lijkt me goed genoeg.

Anoniem

Stroombron heb ik. Ik zoek een verklaring voor de verkopering in plaats van de verzinking.

Shiptronic

Overleden

Ophangen met metaaldraad of kunststof?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

De onderdelen hangen nu aan koperdraad.Het maakt toch niet uit aan wat voor materiaal het hangt , als het maar stroom geleid? De electronen gaan toch van het zink naar het ijzer. Dan zou het zink toch meer moeten slaan op het ijzer? Waar komt de koper stroming dan vandaan?

benleentje

Golden Member

Maakt misschien wel uit als de kopperdraden ook een deel in het bad zelf zitten. Probeer eens staaldraad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hensz

Golden Member

Op 18 april 2018 21:35:33 schreef Jeandam:
De onderdelen hangen nu aan koperdraad.Het maakt toch niet uit aan wat voor materiaal het hangt , als het maar stroom geleid?

Kennelijk wel!
Ik doe een slag naar een verklaring: Ik vermoed dat het koper, ondanks de stroom, bijv. door de samenstelling van het bad in oplossing gaat en vervolgens omdat ze ook positief geladen ionen vormen op het ijzer neerslaan.

Heb je geen ijzerdraadje ergens liggen?

Don't Panic!