Schemerschakelaar werking

Op 4 april 2015 19:11:25 schreef MGP:
Nee, uw elco is opgeladen , hoe ken die ontladen? zeker niet via de diode maar hoe dan wel?

Langs de weerstand parallel eraan ! Klopt m'n theorie over de diode ?
R6 voor opladen, R4 voor ontladen.

Dan kom ik eigenlijk bij m'n volgende vraag, als ik met TINA een simulatie doe, en ik druk op 'DC' (dus niet transient) welk tijdstip geeft hij me dan ? Aangezien de spanning over de condensator nog hoger was dan de aangelegde spanning was deze dus niet volledig ontladen.

Ik mag 'de tweede spanningsdeler' dus eigenlijk niet zo noemen, want dat is totaal z'n functie niet. (Tenzij tijdens het opladen, dan gaat hij de aangelegde spanning wel verkleinen.)

Mocht die diode er niet zitten zou hij langs de kring van de LDR ontladen en dan zou dat te snel gebeuren.

Een hoop vooruitgang op 1 dag tijd. Goed forum toch hé ?!

Met vriendelijke groet, Maxim

Nu is het goed, proficiat.

Als je spanningen meet met Tina, altijd meten vanaf de GND en rondt alles af tot op 0.1V

LDmicro user.

Op 4 april 2015 19:01:01 schreef Treinengek junior:

Een gokje:
[...]
Die grote weerstand is in dit schema gewoon R4 ?

Je mag R4 in deze schakeling niet vergelijken met de schematische inwendige R van een condensator.
R4 in deze schakeling is er bewust ingezet.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Nu we zover zijn (bedankt iedereen voor de hulp tot nu toe) ga ik toch weer even terugkijken op de gemaakte metingen en fouten.

Klopt m'n theorie dat als de C oplaadt de tweede spanningsdeler ook echt als een spanningsdeler zal werken en de spanning dus eigenlijk naar beneden zal halen (ook al is dat niet de bedoeling).

Over die diode, de theorie met de doorslagspanning, ik weet nu ondertussen dat dat niet de hoofdreden was, maar toch. Is het geen factortje om rekening mee te houden ?
Stel het wordt avond, de spanning over de LDR stijgt langzaam. De spanning over de C is nogsteeds klein omdat de diode spert. Komt over de LDR de doorslagspanning dan de C toch ineens meer spanning over zich heen krijgen ?

Als je spanningen meet met Tina, altijd meten vanaf de GND en rondt alles af tot op 0.1V

Hoezo, gaat de waarde zoveel afwijken van de realiteit als je ergens twee punten in je schakeling wilt meten ?

[Bericht gewijzigd door Treinengek junior op zaterdag 4 april 2015 19:35:56 (13%)

Met vriendelijke groet, Maxim

Op 4 april 2015 19:32:47 schreef Treinengek junior:
Stel het wordt avond, de spanning over de LDR stijgt langzaam. De spanning over de C is nogsteeds klein omdat de diode spert. Komt over de LDR de doorslagspanning dan de C toch ineens meer spanning over zich heen krijgen ?

Je begrijpt het nog niet helemaal hé

De spanning op de elco volgt de spanning op de LDR - de 0.7V van de diode.
Een diode heeft een overgangsspanning van 0.7V.

edit, ik schrijf dat omdat je niet kunt omgaan met die voltmeters.
Als je in de praktijk meet op een meetbereik van 20V dan kun je geen µV's meten.
Meten is weten als je weet wat je meet.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 4 april 2015 19:41:25 (16%)

LDmicro user.

Op 4 april 2015 19:38:41 schreef MGP:
[...]
De spanning op de elco volgt de spanning op de LDR - de 0.7V van de diode.
Een diode heeft een overgangsspanning van 0.7V.

Dat begrijp ik wel, maar zolang er geen 0,7 V over de LDR staat gaat er toch geen negatieve spanning over de C staan daardoor? (Stel 0,6 - 0,7 = -0,1V) Die weerstand voor het opladen gaat hier toch (onbedoeld) ook een rol spelen, hij zal zorgen dat de spanning over de C lager is dan LDR - 0,7 V ?
Ik zal de vraag anders stellen, wat gebeurd er dan als de spanning over de LDR lager is dan 0,7 V ? Dan is de spanning over de condensator toch 0 (na ontladen).

Over die meters, idd, die minieme waarden zijn niet reeël maar voor grote potentiaalverschillen kan je toch gewoon meten tussen twee punten in je schakeling zonder de GND te gebruiken.

Met vriendelijke groet, Maxim
The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 4 april 2015 19:47:21 schreef Treinengek junior:
[...]
Dat begrijp ik wel, maar zolang er geen 0,7 V over de LDR staat gaat er toch geen negatieve spanning over de C staan daardoor? (Stel 0,6 - 0,7 = -0,1V)

Er zal 0V over staan, als de diode niet geleidt dan kan de elco zich niet opladen.

Die weerstand voor het opladen gaat hier toch (onbedoeld) ook een rol spelen, hij zal zorgen dat de spanning over de C lager is dan LDR - 0,7 V ?

Nee, die zorgt enkel dat de elco trager aan zijn LDR-0.7V komt, ongeveer 1seconde.
Maar die weerstand zal geen spanning ophouden als er geen stroom doorvloeit (wet van ohm)

Over die meters, idd, die minieme waarden zijn niet reeël maar voor grote potentiaalverschillen kan je toch gewoon meten tussen twee punten in je schakeling zonder de GND te gebruiken.

Begin eerst alles vanaf de GND te meten want je weet anders niet wat je meet.

LDmicro user.

Op 4 april 2015 19:58:00 schreef MGP:
Nee, die zorgt enkel dat de elco trager aan zijn LDR-0.7V komt, ongeveer 1seconde.
Maar die weerstand zal geen spanning ophouden als er geen stroom doorvloeit (wet van ohm)

Wanneer de C oplaadt vloeit er toch wel een stroompje en zal dus ook een spanning staan over de weerstand. Alhoewel zeer klein. Eens de C is opgeladen staat er idd geen spanning over die weerstand.

Met vriendelijke groet, Maxim

Ok, maar als ik nu nog 1 schema zie met voltmeters waarvan de min niet aan de GND ligt, dan stop ik ermee, zeker weten.

Dat je dat doet uit interesse, voor mij niet gelaten, maar ik geef geen commentaar meer als je dat post!

LDmicro user.

Ok MGP, maar klopt m'n veronderstelling over de weerstand.

Dat met die meters, dat komt natuurlijk doordat ik het als een tweede spanningsdeler bekeek. Nu ik 'weet wat ik meet' weet ik dat ik het anders moeten meten hé. Met min aan GND. ;)

(Gelukkig dat ik de opamp en alles daarachter kan verklaren, anders zaten we hier binnen 2 jaar nog. :') )

Met vriendelijke groet, Maxim

Op 4 april 2015 20:16:15 schreef Treinengek junior:
Ok GMP, maar klopt m'n veronderstelling over de weerstand.

Ja zo is het, de weerstand zorgt enkel voor vertraging bij het donker worden.
Die R4 als je moet opstaan ;)

edit

Op 4 april 2015 20:16:15 schreef Treinengek junior:
(Gelukkig dat ik de opamp en alles daarachter kan verklaren, anders zaten we hier binnen 2 jaar nog. :') )

Gelukkig, 'k was al aan het panikeren.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 4 april 2015 20:27:55 (32%)

LDmicro user.